Bijgewerkt op 20 november 2022
Mogelijk heb je mijn blogs over passief inkomen genereren en geld verdienen met je blog met interesse gelezen en denk je: kom maar op met dat stappenplan, ik ben er klaar voor. Welnu, in dit blogartikel geef ik je mijn beste tips om te beginnen met affiliate-marketing, zonder blabla, uit eigen ervaring.
Wat is affiliatemarketing?
Natuurlijk, de definitie van affiliatemarketing mag niet ontbreken in welk artikel over deze vorm van inkomen verdienen dan ook.
Affiliatemarketing draait erom dat je een ‘affiliatie’ (aansluiting) met een adverteerder hebt. Je promoot op je eigen website producten of diensten van die adverteerder. Als een bezoeker van jouw website doorklikt naar de website van de adverteerder en het product of de dienst bestelt, krijg jij een percentage van de omzet als commissie.
Kortom: je verdient geld met het verkopen van producten van anderen.

Hoe werkt affiliatemarketing?
Met de steeds verder stijgende aankopen die online worden gedaan, kan het interessant zijn om je te verdiepen in dit affiliatiemodel. Voor alle aankopen van enige waarde doen consumenten namelijk onderzoek via Google (en in mindere mate via andere zoekmachines).
- Omdat ze nog niet weten welk product ze precies nodig hebben.
- Omdat ze een oplossing voor hun probleem zoeken.
- Omdat ze nog twijfelen tussen merk A en merk B.
- Omdat ze kijken of ze het ergens goedkoper kunnen krijgen.
Kun jij aan de informatiebehoefte van consumenten tegemoet komen met een goede website? Die bijvoorbeeld het volgende doet:
- Informatie geven of producten bespreken
- Ervaringen delen
- Prijzen vergelijken
Dan kun je commissie verdienen op de verkoop van producten of diensten.
Vaak is het enige wat je daarvoor hoeft te doen een link aan te maken naar een product of dienst met daarin jouw affiliatecode verwerkt.
Doordat die code in de link is verwerkt, schrijft het systeem de verkoop toe aan jouw promotie-inspanningen en krijg je een percentage van de verkoop toegewezen.
Vaak gaat het om percentages van 2 tot 10%, maar soms ook om hogere percentages (vooral bij digitale producten als cursussen en e-books). Zie ook verderop in dit artikel: hoeveel kun je verdienen met affiliatemarketing.
Een concreet voorbeeld van affiliatemarketing
Om het wat duidelijker te maken, geef ik je graag een concreet voorbeeld van affiliatemarketing uit mijn eigen praktijk.
In mijn portfolio zit namelijk een website over airconditioning die ik inmiddels al weer vele jaren heb. Zelf gebouwd en zelf geschreven.

In de ‘airco-maanden’ van mei tot september levert deze website me een passief inkomen op dat gedeeltelijk uit affiliatemarketing afkomstig is.
Het idee voor deze website ontstond als volgt.
Zo’n 10 jaar geleden, we woonden nog in ons vorige huis, had ik mijn freelancepraktijk op zolder. En iedereen die een slaap- of werkkamer op een zolder heeft weet dan wel hoe laat het is als de zon in het voorjaar weer begint te schijnen. Het voelt er al snel benauwd aan.
In de warmste weken van het jaar helpt het dan ook niet meer om de ramen ’s avonds en ’s ochtends vroeg open te zetten. Ik begon me dus te verdiepen in airconditioning.
Zou ik voor een tijdelijke oplossing gaan in de vorm van mobiele airco (veel lawaai, hoge stroomrekening, minder capaciteit) of het meteen goed aanpakken met een vaste split-airco?
Ook ik begon met googelen, zoals iedereen die zich op iets duurs gaat oriënteren. Maar tot mijn verbazing kon ik eigenlijk nauwelijks objectieve informatie online vinden. Het waren jubelende sites van airco-producenten of juist zure anti-reclame van milieufanaten.
Door wat dieper te graven ontdekte ik dat er veel meer over moderne airco’s te ontdekken viel (zoals dat ik er zelfs energie mee kon besparen doordat de cv-ketel tijdens kantoortijden in de winter uit kon blijven).
Door alle informatie die ik kon vinden te combineren en te noteren, wist ik uiteindelijk wat de beste oplossing voor mijn kantoor was.
Nadat ik mijn airco eenmaal besteld had en nadat hij gemonteerd was (wat een verademing!), bedacht ik me dat mijn onderzoek voor meer mensen bruikbaar zou kunnen zijn.
Bij wijze van experiment herschreef ik alle informatie in begrijpelijke taal en ordende deze op een website. De bezoekers kwamen al snel, waardoor ik er advertenties aan toevoegde. Die leverden door het grote aantal bezoekers in die eerste zomer al een leuk zakcentje op.
Maar het echte succes kwam nadat ik – je raadt het al – affiliatemarketing implementeerde. Ik heb verschillende programma’s geprobeerd, maar wat voor deze site het beste werkte waren de programma’s van bol.com (met een verwijzing naar de verkooppagina’s van mobiele airco’s) en een programma voor een offerteboer (voor de aanleg van vaste airco’s).

Je begrijpt dat mijn aircosite in de wintermaanden in winterslaap is en weinig oplevert. Maar zodra de zon zich in het voorjaar weer laat zien, schieten de bezoekerscijfers omhoog. En airco’s zijn over het algemeen geen goedkope apparaten, zodat de commissie van enkele procenten hierop ook al interessant is.
Het mooiste is nog wel dat ik er bijna geen werk aan heb. Af en toe voeg ik nieuwe affiliatelinks toe en update ik wat informatie.
Het is slechts één voorbeeld van hoe je goede informatie op internet om kunt zetten in commissie op verkopen. Ik heb met opzet ‘goede informatie’ hierboven vet getypt, omdat juist dat het grote verschil maakt in aanmodderen in de marge en echte successen boeken.
Veel beginnende affiliatemarketeers willen snel scoren met affiliatemarketing en besteden nauwelijks aandacht aan de kwaliteit van hun content. Maar juist dát is nodig om hoog te scoren in Google (of andere zoekmachines) en zo de juiste bezoekers binnen te halen.
Waarom affiliatemarketing?
Waarschijnlijk weet je al waarom je affiliate-marketing in wilt zetten, anders zou je dit artikel niet lezen. Maar anders had je hierboven wel tussen de regels door kunnen lezen waarom het slim is om met affiliatemarketing aan te slag te gaan.
Het is simpelweg een vorm van passief inkomen. Je steekt er tijd in om het op te zetten en als de site eenmaal live staat blijft het inkomen opleveren. Bij voorkeur zonder dat het je dan nog veel tijd kost. Mijn airco-site is daarvan een goed voorbeeld.
Een andere reden voor affiliate-marketing is dat het in potentie méér oplevert dan banners en andere vormen van reclame op basis van views of clicks. Ook heb je controle over welke producten je promoot en welke niet.
Het beste resultaat ontstaat als je producten of diensten promoot die je zelf ook gebruikt of hebt getest. Of er in ieder geval achter staat.
Hoe begin je met affiliatemarketing?
Dat is een mooi bruggetje naar de kern van mijn betoog: hoe je begint met affiliatemarketing. Het begint volgens mij allemaal met iets waarbij je waarde kunt toevoegen in de vorm van informatie.
Denk aan een passie (zonder Adriaan), een interesse of iets waarvan je informatie hebt verzameld die ook voor anderen interessant kan zijn (zoals mijn research naar aircosystemen).
Het hoeft niet een platform te zijn dat je helemaal vanaf de grond af aan opbouwt. Het kan ook zijn dat je een affiliatemodel koppelt aan een website of een blog die je toch al hebt.
Zo heb ik ook op mijn bedrijfswebsite (de site die je nu bekijkt) een paar affiliatelinks toegevoegd. Bijvoorbeeld in het artikel ‘Beginnen als copywriter zonder ervaring‘. Daarin heb ik enkele verwijzingen naar boeken over copywriting opgenomen.
Mensen die zich verder willen verdiepen in het vak van copywriter, zijn geholpen met deze boeken. Daar past zo’n affiliatelink dus naadloos in. Zonder je bezoekers te irriteren. Integendeel, je helpt ze er juist mee.
Misschien heb je zelf ook al wel een blog of een website over een specifiek onderwerp. Zoals een beautyblog, een reisblog, een boekenblog of een (andere) hobbywebsite.
Denk eens na: welke producten of diensten gebruik je zelf? Misschien zweer je bij bepaalde merken. Gebruik je een specifieke dienst die je iedereen zou aanraden. Mogelijk raad je ook nu al dingen bij familie of vrienden aan.
En zou het dan misschien interessant kunnen zijn om potentiële klanten naar de fabrikanten of importeurs door te verwijzen?
Wat heb je nodig?
Goed, je wilt zelf aan de slag met affiliate-marketing. Wat heb je dan precies nodig?
Als je je eerste stappen gaat zetten op het gebied van affiliatemarketing, dan adviseer ik je om het zo eenvoudig mogelijk te houden.
Veel mensen die beginnen met affiliatemarketing houden het niet vol omdat ze het te ingewikkeld maken of er zelf geen plezier aan beleven.
Vergeet nooit dat het vooral om de kwaliteit van je informatie gaat. Om content die je toe kunt voegen aan wat er online al te vinden is, vanuit jouw persoonlijk of professionele invalshoek.
Een simpele WordPress-website en je aanmelding bij een of meer van de affiliatenetwerken volstaat om te kunnen beginnen. En je moet natuurlijk wél goede niche-content kunnen schrijven.
Voor het gemak som ik even op wat je minimaal nodig hebt om een vliegende start te maken met affiliate-marketing:
- Een niche waar je meer van weet dan anderen, waar je gemakkelijk over schrijft en wat je ook nog eens leuk vindt om te doen (anders hou je het niet vol om erin te investeren!).
- Voldoende content op je website en liefst ook al een aardig aantal bezoekers (zonder content van kwaliteit en zonder bezoekers gaat het niet werken).
- Een aanmelding bij een of meer affiliate-netwerken. Kijk wat bij jou en je potentiële doelgroep past en probeer gewoon verschillende opties.
Eigenlijk is dat alles, afgezien van die evidente laptop en een internetverbinding, natuurlijk. En ja, je gebruikt waarschijnlijk ook nog tools om zoekwoorden-onderzoek mee te doen en zo, maar met de bovenstaande 3 dingen kun je gewoon beginnen met het maken van goede content, het plaatsen van affiliatelinks en het genereren van je eerste inkomsten.
📚Leestip: 10 gereedschappen die een copywriter nodig heeft.
Een goede niche voor affiliate-marketing vinden
Om succes te hebben met affiliate-marketing moet je dus een goed niche zien te vinden. Een niche waarover je het een en ander weet en waarover je makkelijk kunt schrijven.
Maar natuurlijk ook een niche die werkt. En dat is nu net het punt, want er zijn tientallen niches waarvoor je zo veel kunt gaan bloggen als je wilt, maar die niet werken om bezoekers naar je website te krijgen, laat staat dat ze winstgevend zijn.
Uit tientallen onderzoeken zijn de beste niches tevoorschijn gekomen. Enkele van die niches beschrijf ik hieronder voor je.
Doe-het-zelf
De doe-het-zelf-niche is enorm gegroeid. Nu we steeds meer tijd thuis doorbrengen en het steeds belangrijker wordt om het daar comfortabel te hebben, zijn veel mensen zelf aan het klussen gegaan.
Wat doe je als je niet weet hoe je iets moet aanpakken? Precies, dan ga je naar internet. Daar vind je een goudmijn aan content waar je als affiliate-marketeer handig op in kunt spelen.
Gezondheid
Vrijwel iedereen wil gezonder leven. Meer bewegen, slechte dingen laten staan, beter eten, wat kilo’s kwijtraken. Al jaren een zeer winstgevende niche omdat ons lichaam zo belangrijk voor ons is.
Online geld verdienen
Precies, dat is ook de niche die ik met dit blogartikel aanspreek. Iedereen wil een graantje meepikken van alles wat het wereldwijde web biedt om een neveninkomen te verdienen. Goede content op dit gebied wordt verslonden.
Reizen
De reismarkt is een zeer competitieve markt, maar ook een lucratieve markt als je een goede niche kiest. Je beste kans is een website rond een specifieke bestemming waar je veel over weet en waar je artikelen over kunt schrijven die anderen helpen.
Mode
Dagelijks speuren miljoenen vrouwen én mannen blogs af naar nieuwe modetrends en ideeën voor outfits of stijladvies. Als je erin slaagt om iets nieuws aan deze niche toe te voegen, kun je zeker succes hebben in combinatie met affiliate-marketing.
Waar meld je je aan als affiliatepartner?
Als je affiliates wilt gaan promoten kun je meerdere wegen bewandelen. Het is helemaal afhankelijk van wat voor onderwerp je hebt en wat je wilt met je website. Voor alle netwerken geldt dat je wel een site moet hebben die goedgekeurd is. Niet te snel aanmelden dus, om te voorkomen dat je onaffe site wordt afgekeurd.
In de wereld van de affiliate-netwerken draait het allemaal om adverteerders (de klanten van de netwerken) en om de uitgevers (publishers), waartoe jij met je website wordt gerekend.
Bekende en grote affiliate-netwerken zijn bijvoorbeeld:
TradeTracker
TradeTracker is een groot internationaal werkend bedrijf dat is gespecialiseerd in ‘performance marketing’. Ofwel: meetbare resultaten voor hun klanten neerleggen. TradeTracker is vooral sterk in de reisbranche.
Tradedoubler
Ook Tradedoubler biedt ‘oplossingen voor adverteerders om hun omzet te verhogen’. En daar kun jij als uitgever van profiteren. Bij dit bedrijf zijn weer net andere adverteerders aangesloten dan bij de concurrent.
Daisycon
Daisycon biedt net weer even andere adverteerders dan bovengenoemde netwerken, maar verder is het netwerk vergelijkbaar met TradeTracker en TradeDoubler.
Bol.com
Bol.com kent natuurlijk iedereen als het digitale warenhuis van Nederland. Bol.com is een grote partij uit het Ahold-concern en een betrouwbare partner. Groot voordeel bij bol.com is dat iedereen er weleens wat koopt. Als iemand na een klik via jouw website iets bij Billie koopt, maakt het niet uit wat het is, maar krijg je daar toch commissie over.
Hieronder leg ik nog wat meer uit over affiliate-marketing met bol.com.
Coolblue
Een andere webshop die de laatste jaren goed bezig is, is Coolblue. Vooral als je een blog hebt over gadgets, hifi of andere elektronica is een samenwerking met deze shop het overwegen waard.
Wehkamp
Ook het postorderbedrijf van vroeger heeft een eigen affiliate-programma. Wehkamp presenteert zich ook als online warenhuis, maar is vooral sterk in kleding en meubelen.
LinkPizza
LinkPizza zegt over zijn eigen dienst dat het ‘contentmarketing en influencermarketing makkelijker maakt’. En dat klopt ook wel. Het handige van LinkPizza is dat het bedrijf een plugin voor WordPress biedt die ervoor zorgt dat elke link die je aanmaakt automatisch een affiliatelink wordt, waarmee je commissie kunt verdienen.
Er zijn veel verschillende bedrijven aangesloten bij LinkPizza. De kans op linkjes waarmee je online geld kunt verdienen is dus aanzienlijk. In ruil voor dit gemak lever je wel wat commissie in.
PayPro
PayPro is aan de ene kant een betaalprovider en aan de andere kant een affiliatenetwerk voor digitale producten. Hier kunnen mensen bijvoorbeeld hun digitale cursus of e-book stallen en kunnen anderen het (met commissie) doorverkopen.
Welke van al die netwerken moet je kiezen?
Het beste is het om te kijken wat je mensen kunt bieden met jouw informatie en daar de juiste adverteerders bij zoeken, dan weet je bij welke affiliate-netwerken je jouw site aan moet melden.
Blog je bijvoorbeeld alleen over je vakanties waarbij je vaak in een Airbnb-vakantiehuisje verblijft? Dan kun je ook alleen een samenwerking met Airbnb starten (dit is een voorbeeld van een affiliate-link!).
En dan zijn er uiteraard ook nog de affiliaties die je op eigen initiatief met kleinere webshops en winkels aan kunt gaan.
Goed en betrouwbaar: bol.com
Ik heb de meeste van de bovenstaande programma’s zelf getest, maar het voert te ver om ze in dit artikel allemaal uitgebreid te bespreken. Een uitzondering wil ik maken voor het programma van bol.com.
Het partnerprogramma van bol.com gebruik ik al jaren en dit is zeker een tool die ik beginners met affiliatemarketing aan kan raden.
Het enige wat je hoeft te doen is je aan te melden als partner. Dat kan zelfs via je bestaande bol.com-account.

Let erop dat je wel aan de (eenvoudige) voorwaarden moet voldoen.
Zo moet je al een website online hebben staan met daarop goede en duidelijke informatie (niet gekopieerd van andere sites!). Ook moet je website niet over een paar overduidelijk verboden onderwerpen gaan.
Binnen jouw hobby’s of interesses moet het zeker mogelijk zijn om met een website te komen die echt iets toevoegt. Maak je geen zorgen, een website zal niet snel afgekeurd worden bij bol.com.
Het voordeel van in zee gaan met bol.com is helder. Iedereen kent bol.com en iedereen bestelt er weleens wat. Sommige mensen bestellen er zelfs bijna alle spullen die ze nodig hebben. Bol.com is dan ook uitgegroeid van een boeken- en cd-webshop naar een compleet online warenhuis. En dat maakt het extra aantrekkelijk om partner te worden.
Als affiliatepartner van bol.com profiteer je van de naam en het grote aantal bestellingen dat bij deze shop wordt gedaan. Daarom heb ik me met verschillende sites bij dit partnerprogramma aangemeld.
Om een commissie op te strijken over alle aankopen die via jouw website op bol.com worden gedaan, hoef je je alleen maar aan te melden en de link naar bol.com toe te voegen. In plaats van een link kun je ook een widget met daarin een aantal gerelateerde artikelen of een van de banners gebruiken.
Zelf gebruik ik meestal de blauwe bestelknop in een artikel, waarmee ik bezoekers een product via bol.com laat bestellen. Die bezoekers hoeven daar overigens niets extra’s voor te betalen. Jouw commissie gaat gewoon af van de marge van bol.com of de webshop die via bol.com verkoopt.

De cookieduur van bol.com is 5 dagen. Dat betekent dat via de code in jouw link wordt geregistreerd dat de bezoeker via jouw website kwam. Als hij of zij niet direct iets koopt bij bol.com, maar dat binnen 5 dagen alsnog doet, dan krijg je alsnog je commissie.
Mooi is ook dat de producten die je verkoopt niet per se gerelateerd hoeven te zijn aan de inhoud van je website. Ook al klikt iemand op de link of de knop om een boek op de website van bol.com te bekijken, maar hij koopt uiteindelijk een tv, dan nog ontvang je commissie.
Het maakt eigenlijk niet uit wat mensen op bol.com kopen, zolang ze dat maar na een klik op jouw website doen. En dat is een groot voordeel van het partnerprogramma van dit online warenhuis.
Je kunt er ook al heel snel en gemakkelijk mee beginnen. Als je bijvoorbeeld een blog over Italiaanse recepten hebt, kun je onder ieder artikel verwijzen naar een paar interessante kookboeken met Italiaanse recepten. Iemand die geïnteresseerd is in Italiaanse recepten (en daarom op jouw website is) zal daar zeker belangstelling voor hebben.
Als degene vervolgens een aankoop doet (dat kookboek of totaal iets anders), dan ontvang jij daar een paar procent commissie over. In het dashboard van het partnerprogramma kun je precies zien welke producten via jouw website zijn aangeschaft en hoeveel procent commissie je ontvangt.

Interessanter wordt het als je blogt over dure luxeproducten zoals de nieuwste elektronische gadgets (bijvoorbeeld airco’s!).
Als je aan deze artikelen een bol.com-link toe kan voegen, dan heb je een aardige kans dat je dat af en toe een leuke sale oplevert. Heb je flink wat bezoekers? Dan heb je met bol.com zo een interessante passieve inkomstenstroom te pakken. Het mooie is dat ook oude artikelen zo inkomsten op blijven leveren.
De voordelen van het partnerprogramma van bol.com op een rij:
- Je kunt ook bij weinig bezoekers al wat aan je site verdienen.
- Bol.com is een betrouwbare partner en betaalt elke maand netjes uit.
- Het maakt niet uit wat je bezoekers bij bol.com bestellen, ook al heeft het niets met het onderwerp van je site te maken (en dat gebeurt vaak!).
Zo zet je affiliate-marketing in
Je kunt de adverteerders die je wilt gaan promoten op meerdere manieren verwerken in je blog.
Een paar van de bekendste manieren zijn:
- Advertenties (de goeie, ouwe banners).
- Koppelingen in de tekst (de goeie, ouwe links).
- Een recensie met de mogelijkheid tot het bestellen van het artikel.
- In de vorm van een webshop (je verkoopt dan spullen die rechtstreeks door de fabrikant naar de klant worden opgestuurd).
- In de vorm van een widget in de content of in de zijbalk.
Heb je bijvoorbeeld een website met recensies van games? Dan ligt het voor de hand dat je onder aan een bespreking een blokje plaatst met de mogelijkheid om door te klikken naar een webshop.
Heb je een website met reistips, dan kun je in de tekst linken naar de mogelijkheid om een auto te huren.
En hou je ervan om boeken te lezen? Dat is het natuurlijk een kleine moeite om elke boekbespreking van een linkje naar de online boekwinkel te voorzien.
Hoe krijg je de beste resultaten met affiliate-marketing?
De beste resultaten met affiliate-marketing ontstaan mijns inziens vooral door ervaringen te delen. Mensen zoeken op internet naar ervaringen van anderen. Ze willen kiezen waar anderen met overtuiging voor hebben gekozen. Dat zit nou eenmaal in onze natuur.
Als ik op mijn Italië-website mijn ervaringen met een bepaald hotel of een zekere bestemming deel, worden anderen ook enthousiast. Ze willen dan de accommodatie of de bestemming bekijken en misschien ook wel boeken.
Als ik op mijn copyblog een boek over copywriting bespreek, willen anderen dat mogelijk kopen.
Als ik vertel welke tools ik gebruik om zoekwoorden te vinden, willen anderen dat ook proberen.
Dit zijn dé mogelijkheden om affiliate-marketing in te zetten. Bijkomend voordeel: vrijwel niemand vindt het storend of reclameachtig overkomen.
Wil je zo min mogelijk na hoeven denken over het toevoegen van links of advertenties, dan kun je ook een widget of banner in de zijbalk van je website plaatsen. Of maak gebruik van een alles-in-één-oplossing zoals die van LinkPizza.
Zelf heb ik de beste ervaringen met het toevoegen van simpele tekstlinks in een artikel dat waardevolle informatie biedt. Wat voor jou het beste werkt, zul je zelf moeten ontdekken.
Hoeveel geld kun je verdienen met affiliate-marketing?
En dan nu de hamvraag: want wat kun verdienen met affiliate-marketing? Zoals je weet krijg je een percentage over de omzet. Je moet je daar niet een al te hoog percentage bij voorstellen. Zo werken veel partijen bij TradeTracker.com met percentages van rond de 5%.
Ook bij bol.com krijg je een percentage op de omzet, dat afhankelijk van de marge op de producten, varieert van 3% tot 9%.
Maar de commissie kan ook hoger liggen. Bij booking.com krijg je bijvoorbeeld een commissie van 25% op boekingen van hotels.
Het echte verschil in verdiensten maak je natuurlijk door het promoten van dure producten. Op een reis van € 5.000 verdien je met 5% commissie toch al € 250. Niet slecht voor een klik vanaf je website, zeker als dat vaker gebeurt!
Om veel geld te verdienen met affiliate-marketing kun je dus het beste dure producten promoten. Met boeken, speelgoed en viltstiften (dat heb ik allemaal ook gepromoot) schiet het niet echt op, ook al levert dat in het geval van bol.com wel regelmatig een andere sale op.
Maar aan de andere kant: je moet je wel goed voelen bij de producten die je promoot, anders wordt het sowieso geen succes. Er zijn talloze voorbeelden van mensen die een website over verzekeringen hebben opgezet (omdat de commissies zo lekker hoog zijn), maar die uiteindelijk geen energie haalden uit het schrijven over verzekeringen…
Dan hou je een blog over je favoriete boeken of films misschien toch langer vol!
Tijdloze content
Wat altijd werkt – en knoop deze tip goed in je oren – is tijdloze content maken. Content is tijdloos als deze niet alleen voor eventjes werkt, maar als mensen er steeds weer bij terugkomen.
De vergelijkingssites maken hier handig gebruik van. Maar ook artikelen over reisbestemmingen kun je goed tijdloos maken, zodat je er meerdere jaren plezier van hebt.
Met ’tijdloos’ bedoel ik overigens niet dat je de content nooit meer zou moeten bijwerken. Juist van tijd tot tijd actualiseren en aanvullen kan je content echt lang mee doen gaan. Sterker nog: het is vaak slimmer om je bestaande artikelen te verbeteren en uit te breiden dan weer nieuwe artikelen over hetzelfde onderwerp te schrijven.
Spreid je kansen
Ik heb zelf goede ervaringen met onder andere bol.com en TradeTracker. Maar dat komt ook doordat ik mijn sites deels in het huishoudelijke segment heb (gericht op een breed publiek) en deels in de reisbranche. Daarin zijn de voornoemde affiliate-netwerken sterk.
Voor jouw site kan het echter anders werken. Maar wat je ook doet, spreid je kansen. Wed niet op één paard, maar zet meerdere netwerken in en kijk goed wat het beste bij jou en je site past.
Misschien is dat uiteindelijk een combinatie van advertenties via banners en één affiliatenetwerk. Misschien ook wel een groot aantal verschillende netwerken tegelijk.
Zelf zet ik eigenlijk voor al mijn sites een combinatie in: banners van Google, advertorials, reviews en affiliatelinks. Zo ben je voor je omzet nooit afhankelijk van één partij.
Ga voor nummer 1
Wil je nog een goede tip van me voor als je met affiliate-marketing wilt beginnen? Komt-ie: ga voor goud. Ga altijd voor de nummer 1. Pak het aan zoals je het zelf graag zou willen zien als je op zoek was naar het product.
Een simpele truc is de volgende: zoek naar het onderwerp van je website of het product of de dienst die je met affiliate-marketing wilt promoten. Kijk vervolgens naar de eerste 10 resultaten in Google of Bing.
Zijn dit artikelen die de geïnteresseerde echt vooruit helpen? Kunnen ze volgens jou beter en uitgebreider? Als je zelf het een en ander van het onderwerp weet, zou je deze vragen moeten kunnen beantwoorden.
Schrijf nu het artikel (en vergeet afbeeldingen en video’s niet) dat een plek tussen die top 10 verdient. Misschien wel de nummer 1-positie. Zo speel je jezelf en je affiliate-website in de kijker.
Ja, dat is natuurlijk veel werk. En in het begin staan daar weinig inkomsten tegenover. Maar als je het een paar maanden vol weet te houden (en dan zijn de meesten al afgehaakt), gaat dit zich zeker uitbetalen.
Vergeet niet te promoten, te meten én te verbeteren
Wat je goed moet beseffen is dat succes met affiliate-marketing niet alleen een kwestie is van schrijven en online zetten. Als je echt succes met je content wilt behalen, zul je jouw artikelen, recensies, blogs moeten promoten.
Promoten kan bijvoorbeeld door je artikel op te nemen in een nieuwsbrief, door er links naartoe aan te maken of door het te delen op sociale media.
📚Leestip: over het promoten van blogartikelen heb ik eerder een uitgebreid stappenplan geschreven.
Zorg dat je daarna de resultaten meet: welke positie heeft je pagina in de zoekresultaten, hoeveel bezoekers komen er, hoelang blijven ze op de pagina, wat voor vragen krijg je?
Op de lange termijn kun je je artikel verder verbeteren door meer voorbeelden toe te voegen, door het te actualiseren en door eventuele vragen te beantwoorden.
Wat moet je kunnen om een succes te behalen met affiliate-marketing?
Tot slot: welke eigenschappen moet je hebben om een succes van je inspanningen met affiliate-marketing te maken?
Als je tot hier hebt gelezen, is dat in ieder geval een goed teken. Want nieuwsgierig zijn, van anderen willen leren en doorzettingsvermogen hebben zijn volgens mij de belangrijkste eigenschappen.
Technisch heb je niet veel nodig om succes te boeken. Zoals ik heb laten zien werken de simpelste oplossingen (een WordPress-website met een paar affiliatelinkjes vaak het beste).
Je hoeft dus niet superslim of superhandig te zijn. Het komt des te meer aan op je creativiteit. Wat kun je toevoegen aan alles wat er al te vinden is op internet, dat voor jouw doelgroep interessant zou kunnen zijn?
Als je vervolgens enthousiast aan de slag gaat en het minimaal een halfjaar weet vol te houden, dan weet ik zeker dat je succes hebt geboekt met affiliate-marketing.
📚Leestip: wil je meer handvatten om zo snel mogelijk resultaten te behalen? Dan raad ik je aan om de volgende artikelen goed te bestuderen:
Jouw ervaringen met affiliate-marketing?
Heb je zelf nog aanvullende ervaringen met affiliate-marketing? Of vragen over hoe je kunt groeien in jouw rol als beginnende affiliate marketeer? Dan hoor ik graag van je. Laat hieronder een reactie achter.
Wat een fantastische blog! Ik ben er nog niet over uit of ik ga starten met affiliate marketing, want net nieuwe website, weinig bezoekers, etc. Maar ik heb wel een paar hele fijne tips gelezen, bedankt!
Dank voor je aardige woorden. Succes met je zaak!
Alles heel duidelijk geformuleerd. Goede blog. Ik ben al op enkele vlakken bezig met passief inkomen en ik ga dit uitbreiden. Affiliate marketing lijkt me ook een goede, zeer kleine passieve inkomensstroom.
Dank je wel voor je complimenten. Ik heb er ook flink mijn best op gedaan. Goed dat je zelf ook aan de slag bent gegaan met passief inkomen. Waarom denk je dat affiliatemarketing slechts voor een ‘zeer kleine’ inkomstenstroom gaat zorgen?