5 mythes over copywriting

5 mythes over copywriting

Bijgewerkt op

Over copywriting (of over tekstschrijven, zo je wilt) bestaan behoorlijk wat hardnekkige mythes. In dit artikel bespreek ik 5 mythes over copywriting die ik meteen voor je zal ontkrachten. Lees je even mee?

1. Als je kunt schrijven, kun je een copywriter zijn

Het is waar dat iedereen kan schrijven (oké, de meeste mensen dan). Sommige mensen denken echter dat copywriting niet veel moeilijker is dan het schrijven van een blogartikel.

Copywriting is een heel ander discipline dan ‘gewoon’ schrijven. Je hebt kennis van marketing en psychologie nodig. Je moet weten welke woorden in welke situatie je beslist moet gebruiken en welke woorden niet. Copywriting vergt een heel andere techniek dan het schrijven van ‘zomaar’ teksten.

Uiteraard kun je wel leren om zelf een copywriter te worden.

Heb je daar geen tijd voor of zin in? Zoek dan een copywriter met relevante ervaring, die je gaat helpen om jouw producten of diensten te verkopen.

2. Een universele aanpak volstaat

De universele aanpak is op vrijwel niets in het leven van toepassing. Alles wat je goed wilt doen, moet je op maat doen. Voor copywriting is dat al niet anders.

Zo zijn er vele soorten copywriters. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer bedrijven, producten en diensten. Wat werkt voor je concurrent, werkt mogelijk niet voor jou. En omgekeerd.

Hou dit in het hoofd als je bezig gaat met copywriting voor jouw bedrijf.

3. Bij SEO gaat het allemaal om de frequentie van de zoekwoorden

SEO-copywriting is belangrijk voor veel websites en webshops. Maar simpelweg de zoekwoordfrequentie opvoeren is niet de manier waarop je in 2017 gaat scoren.

Nog niet zo lang geleden vertelden SEO-tekstschrijvers je dat je een zoekwoordfrequentie van tussen de 3% en 5% aan moest houden om organisch te ranken in Google. Vandaag de dag liggen die percentages veel te hoog. Zelfs een percentage van boven de 1% kan er al verdacht uitzien. Alles boven de 3% leest waarschijnlijk verschrikkelijk slecht.

Google is een slimme jongen geworden en merkt het net zo goed als je lezers als je overdrijft in het gebruik van zoekwoorden. Gebruik in plaats daarvan varianten van je zoekwoorden en ga op zoek naar synoniemen. Zorg voor meer creativiteit in je teksten, in plaats van voor overduidelijke SEO-teksten die je eigenlijk geen mens durft voor te schotelen.

4. Als je schrijft, moet je schrijftaal gebruiken

Fout! Als een copywriter schrijft, gebruikt hij taal die hij ook in een gesprek zou gebruiken. Ontdaan van moeilijke woorden en concepten. Een richtlijn is dat je moet proberen op B1-niveau te schrijven. Op die manier begrijpt het grootste deel van de Nederlandssprekenden wat je wilt vertellen.

Het komt erop neer dat je je zinnen niet te lang maakt. Dat je weinig of geen ingewikkelde woorden gebruikt. Dat je een goede structuur in je tekst aanhoudt. En dat je niet te veel onderwerpen in je artikelen aansnijdt.

Als je met copywriting bezig bent, schrijf je geen roman. Je probeert iets te verkopen en daarvoor is het belangrijk dat je doelgroep weet waarover je het hebt. Een goed stuk gereedschap om je tekst mee te controleren is de Accessibility Leesniveau Tool.

5. Je moet in je copy niet te veel pushen

Vaak zijn tekstschrijvers te bang om de lezers te vragen wat je van ze verwacht. Ze willen niet te veel pushen. Ze willen niet te drammerig overkomen.

In werkelijkheid is dit zelden het geval. Lezers weten dat ze een tekst lezen van een bedrijf dat wat van ze wil. Als je om de sale vraagt, kun je juist zelfverzekerd overkomen. En als je niet heel duidelijk maakt wat je van je lezer verwacht, dan kun je ervan op aan dat hij jouw product of dienst niet gaat kopen.

Meer mythes in copywriting

En, heb je ooit zelf ook in één of meer van deze mythes over copywriting geloofd? Of geloof je er misschien nog steeds wel in? Heb je andere copy-mythes die je uit de weg wilt ruimen? Laat het me weten in een reactie hieronder.

Geïnspireerd door een artikel op writtent.com, foto: Pixabay.

Lees ook nog even dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Abonneer je op mijn copytips