29 dodelijke SEO-fouten die je in 2017 niet meer mag maken

Laatste update: 12 maart 2018 Gepubliceerd op: 16 juni 2017

Met zo veel mensen die zich bezighouden met SEO (zoekmachineoptimalisatie), worden er uiteraard ook veel SEO-fouten gemaakt. In dit artikel heb ik de 29 dodelijkste voor je verzameld. Dit zijn de fouten die je je niet meer kunt permitteren om te maken in 2017. Controleer de lijst en vergewis je ervan dat jij nooit meer in deze SEO-valkuilen trapt!

29 dodelijke SEO-fouten die je in 2017 niet meer mag maken

Voorkom deze SEO-fouten! (beeld: Wikimedia)

1. Over-optimalisatie

De juiste zoekwoorden in artikelen en op pagina’s gebruiken is een goed idee. Je pagina’s volproppen met deze zoekwoorden is dan weer géén goed idee. Dit is een ‘SEO-techniek’ die geen enkele professionele SEO-copywriter je nog zal adviseren. Richt je in plaats van op ‘keyword stuffing’ op goed leesbare teksten en het gebruik van synoniemen voor je belangrijkste zoekwoorden. Elke goede SEO-copywriter zal je dit adviseren.

2. Geen (goede) titels gebruiken

De titel is een van de belangrijkste elementen van een artikel. Alleen al omdat een titel vaak het element is waarop een potentiële beslist of hij het artikel gaat lezen of niet. Ga maar na: op Facebook en Twitter is de titel voor het eerste element – samen met een eventuele afbeelding – dat iemand van je content ziet.

Ook helpt een titel van een pagina of artikel Google enorm met het bepalen waar het over gaat. Zorg ervoor dat je je belangrijkste zoekwoord in die titel verwerkt.

3. Geen (goede) meta descriptions gebruiken

Meta descriptions (de omschrijving van je artikel die Google vaak onder de titel van de pagina in de zoekresultaten toont) worden vaak vergeten. Een gemiste kans, want internetters scannen vaak wat er onder de titel op de plek van de beschrijving staat. Dit is jouw kans om een dijk van een call-to-action te schrijven, zodat iemand wel op jouw zoekresultaat móet klikken.

De meta description moet opvallen en aanzetten tot actie

De meta description moet opvallen en aanzetten tot actie

4. Nog steeds meta keywords gebruiken

Waar je de meta title en de meta description dus zeker gebruiken, laat je de meta keywords maar beter weg. Dit is een restant uit de tijd dat je zoekmachines kon beïnvloeden door populaire zoekopdrachten als ‘mp3’, ‘free movies’ en ‘sex’ of de namen van belangrijke concurrenten aan je website toe te voegen. Logisch dat zoekmachines deze tag reeds lang geleden los hebben gelaten. Anno 2017 laat je met de meta keywords-tag alleen op een makkelijke manier aan je concurrenten weten wat je zoekstrategie is. Verder hebben ze geen enkel nut.

5. Gekopieerde content

Plaats geen gekopieerde content op je website. Plaats geen gekopieerde content op je website. Nog één keer: plaats geen gekopieerde content op je website. Doe het niet. Naast dat je inbreuk maakt op andermans rechten met alle gevolgen van dien, bereik je er uiteindelijk niks mee. Google is op zoek naar unieke en relevante content en als jij precies hetzelfde als je concurrent op je website hebt staan, dan voeg je in de ogen van zowel Google als de gebruiker weinig toe. Met als gevolg dat je vanzelf zakt naar de lagere regionen van het internet.

6. Dubieuze links

Het lijkt verleidelijk: even een ‘linkpakketje’ kopen om je website een boost in de zoekmachines te geven. Of je website aanmelden bij talloze linkverzamelpagina’s. En soms werkt het ook nog… voor korte tijd. Massaal ingekocht links zijn echter zelden van hoge kwaliteit, wat uiteindelijk als een boemerang bij je terugkomt. Voor een goede link zul je moeite moeten doen, maar die moeite is het uiteindelijk meer dan waard. Zie ook punt 24.

7. Fouten met ankerteksten

Ankerteksten of ‘anchor texts’ zijn de klikbare teksten waarmee je naar andere sites verwijst. Of waarmee andere sites naar jou verwijzen. Je ziet nog regelmatig links in de vorm van: klik hier. Dat zegt een gebruikers niets van wat hij achter de link kan verwachten en Google niks over de relevantie van de link. Probeer links naar je website en vanaf je website zo relevant mogelijk te krijgen. De titel van je website of zoekwoorden in je links verwerken is een goed idee.

Pas echter op voor over-optimalisatie van je links, net zoals dat je moet oppassen voor het over-optimaliseren van je webteksten. Als elke link naar jouw website hetzelfde zoekwoord bevat, dan ziet dat er al gauw ‘spammy’ uit. Een website met veel autoriteit zou immers ook links met de naam van het bedrijf moeten krijgen.