Zoekmachineoptimalisatie voor dummies: de title tag

Zoekmachineoptimalisatie voor dummies: de title tag

Bijgewerkt op

In mijn werk als freelance copywriter kom ik ze nog steeds tegen: webpagina’s met titels als ‘Home’, ‘Welkom’ of – nog erger – ‘Naamloos’ of soms simpelweg alleen een bedrijfsnaam.

Title tag meta tag SEO

Regel 1 voor zoekmachineoptimalisatie: zowel zoekmachines als je potentiële klanten zijn lui. Ze willen direct weten of ze iets aan jouw website hebben. Zorg er daarom voor dat de paginatitel direct zegt wat je doet en waar de specifieke pagina over gaat. Dit is belangrijker dan je bedrijfsnaam, waar je toch wel op gevonden wordt omdat die op meerdere plekken op je website terugkomt. En omdat die hoogstwaarschijnlijk in de url van je website is verwerkt.

Voorbeelden? Die zijn er genoeg. Kijk maar eens op deze website van een toch niet al te kleine overheidsorganisatie. Zij presteren het om als titel voor de homepagina ‘home’ te hebben. En als je even verder zoekt via Google, vind je nog veel meer voorbeelden van hoe het niet moet.

Toch begint goede zoekmachineoptimalisatie altijd met de zogenoemde ‘title tag’. Dit is als het ware het ‘uithangbord’ van je website. Zowel menselijke bezoekers als zoekmachines zien zo in één oogopslag waar je site over gaat. Natuurlijk zorg je ervoor dat iedere pagina een unieke titel heeft, die op de inhoud van de desbetreffende pagina slaat.

Heb je eenmaal de aandacht van de zoekmachines, zorg er dan voor dat ze de beschikking hebben over een ’sitemap’, waarmee ze snel kunnen overzien wat je allemaal te bieden hebt. Daarover een andere keer meer.

Wil je graag een laagdrempelig en vrijblijvend advies voor jouw website? Vraag dan onze quick scan voor websites aan.

Lees ook nog even dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *