Het afgelopen jaar was het huilen met de pet op voor veel bloggers en andere content creators. Na een reeks updates in het algoritme van Google is voor sommigen tot wel 80% van het verkeer vanuit Google verdwenen. Als dat bij jou ook het geval is, moet je er niet op rekenen dat deze bezoekers nog vanuit Google terugkomen. Maar je kunt er wél iets aan doen.
Het bedrijf Alphabet, waar Google een onderdeel van is, staat onder druk door de AI-revolutie. De advertentie-inkomsten lopen terug en de relevantie van de zoekmachine zelf wordt minder. Dat zagen we trouwens al jaren aankomen.
Google ging maar door met het toevoegen van advertenties, video’s , afbeeldingen, kaartjes en wat al niet meer boven aan de zoekresultatenpagina, waardoor de daadwerkelijke zoekresultaten steeds verder naar beneden werden gedrukt.
Ook zonder updates als de ‘Helpful Content Update‘ daalden de klikken naar je content waarschijnlijk al hard. Tenzij je website een groot merk vertegenwoordigt of je zelf producten verkoopt waarop nog steeds wordt gezocht.
Wat ik maar wil zeggen: de gloriedagen van content online plempen, optimaliseren voor Google en dan wachten op gratis verkeer zijn voorbij. Als je nu traffic wilt, moet je slimmer zijn.
Minder gratis verkeer uit Google, wat kunnen we doen?

Het komt erop neer dat we niet meer uitsluitend op The Big G. Maar er zijn gelukkig meer manieren om het heft in eigen hand te nemen.
De onderstaande methoden gaan je helpen je bezoekers en dus je klanten en je omzet de komende jaren te behouden of zelfs uit te breiden.
E-mails verzamelen
Ik hamer hier al tijden op en in het post-HCU-tijdperk is het belangrijker dan ooit om je e-mailmarketingstrategie op orde te hebben. Na ‘organic search’ en ‘direct visits’ is e-mail mijn derde bron van verkeer voor zowel mijn grootste website (over Italië) als de website die je nu bekijkt.
In deze onzekere tijden moet je niet meer vertrouwen op ‘gratis verkeer uit Google’ of op sociale media, maar moet je je eigen publiek rechtstreeks kunnen bereiken. En dat kan gemakkelijk als je hun e-mailadressen hebt.
Voor de meeste van mijn e-maillijsten geldt dat ik een openingspercentage van rond de 50% heb. Zie dat maar eens voor elkaar te krijgen op Facebook of LinkedIn. E-mail is dé manier om een geïnteresseerd publiek naar je website te dirigeren of hun rechtstreeks iets te verkopen.
Is zeg het nog maar eens duidelijk: als je nu nog afhankelijk bent van volgers, moet je ervoor zorgen dat ze abonnees worden!
Alternatieve zoekmachine zoeken
Google is natuurlijk lange tijd de go-to zoekmachine geweest voor zo’n beetje iedereen. Maar Bing is bezig aan een opmars. Weliswaar is het overall (mobiel, tablet én desktop) aandeel nog steeds maar zo’n 5% (op desktop 12,5%), maar dat gaat nog altijd om miljoenen zoekopdrachten. Daarbij heeft Microsoft veel geïnvesteerd in AI, waardoor Bing daarmee nu vooroploopt.
Ook is Bing de standaardzoekmachine voor Windows-telefoons en -laptops. Dan spelen ook de veel lagere kosten voor adverteerders een rol, waardoor de toekomst van Bing er nu zonnig uitziet, ondanks het ogenschijnlijk veel lagere marktaandeel.
Mijn advies? Maak zeker even een account aan voor de Bing Webmaster Tools (het Microsoft-alternatief voor Google Search Console) en verdiep je er eens in. Het zou zomaar kunnen dat jouw website of blog het daar veel beter doet dan in Google.

Wist je dat je je website ook in de Bing-variant van Google Nieuws kunt laten opnemen voor meer bezoekers? Ook dit regel je vanuit de Webmaster Tools van Bing.
Vind je Bing om wat voor reden dan ook niks, doen zou je ook eens moeten kijken naar dit lijstje met alternatieve zoekmachines.
Een eigen product aanbieden
Bij de Helpful Content Update van Google hebben we gezien dat vooral websites en blogs zijn getroffen die geen eigen product aanbieden, maar alleen informatie leveren.
Zo hebben we kunnen zien dat veel receptenblogs en reisblogs zwaar zijn getroffen. Ook de klos zijn veel websites met reviews, die alleen maar zijn opgezet om commissie van affiliatemarketing op te strijken.
Google lijkt zich te focussen op ‘echte bedrijven’ die een ‘echt product’ of ‘echte dienst’ leveren. Veel reisorganisaties stonden na de HCU ineens weer boven de reisblogs. Hoewel de laatste categorie in veel gevallen betere informatie biedt, lijkt Google de reismerken te belonen om datgene wat ze zijn: een merk.
Eerder heb ik het al met je gehad over hoe belangrijk het is (en in zekere zin de essentie van SEO) om een online merk op te bouwen. Een van de elementen die daarvoor – in ieder geval in de ogen van Google – belangrijk is, is het aanbieden van een eigen product of dienst.
Op het blog dat je nu aan het lezen bent, doe ik dat al. Ik bied hier copywriting-diensten aan en bijvoorbeeld een online cursus copywriting. En een paar jaar terug ben ik via mijn Italië-blog naast artikelen over reizen, lekker eten en mode ook taalcursussen aan gaan bieden.
Daarmee ben ik in de ogen van Google een legitiem bedrijf dat niet alleen mee wil liften op de producten van anderen, zoals bij affiliatemarketing.
Kortom: het kan lonen om je eigen product of dienst te lanceren, als je de (gratis) aandacht vanuit Google wilt behouden.
Inzetten op nieuwe sociale media
Ja, ook op de socials is het nu veel lastiger om content op je eigen platform te promoten (want ze willen niet dat gebruikers van het platform af gaan). Maar Facebook & co zijn alsnog goed voor duizenden bezoekers, als je het algoritme een beetje slim weet te voeden.
Maar nog handiger is het om sociale media te proberen die je tot nu toe over het hoofd had gezien, zoals Pinterest. Pinterest heeft er in tegenstelling tot veel andere sociale media geen problemen mee dat gebruikers wegklikken. Het is dan ook eigenlijk gewoon een zoekmachine, maar dan voor beeld.
Ik ben er de laatste maanden actiever mee geworden en dat betaalt zich vrijwel direct uit in meer verkeer. Wist je dat sommige bloggers meer dan 50% van hun bezoekers uit dit platform halen?

Maar kijk ook verder dan de bekende sociale media. Sinds een tijdje werk ik met Substack, software voor nieuwsbrieven, waarmee je makkelijk die eigen nieuwsbrief kunt opbouwen en waarvoor je niet eens een eigen website nodig hebt. Wil je upgraden naar betaalde nieuwsbrieven, dan kan dat via Substack ook heel makkelijk.
Je content updaten naar nu
Ook niet onbelangrijk: pas je bestaande content aan naar de nieuwe maatstaven. Dus met nog meer waarde voor gebruikers, nog meer vanuit jouw specifieke expertise en met nog betere bronnen.
Dit doe je niet alleen voor Google, maar ook om waarde te bieden voor de gebruikers van Bing, je eigen e-mailabonnees en misschien wel voor je potentiële klanten.
Zo voer je verdere verbeteringen door:
Duik dieper in je niche
Met goede content in jouw niche maak je indruk als autoriteit op jouw terrein. Te veel content die over te veel verschillende zaken gaat, maakt het alleen maar lastiger om te concurreren.
Experimenteer met verschillende formats
Het kan zijn dat jouw content beter tot z’n recht komt als video of als podcast. Durf te experimenteren om te zien wat aanslaat.
Wees nóg authentieker
AI wordt zo geprogrammeerd dat het steeds menselijker lijkt, maar jij bent dat al. Neem die voorsprong en laat vooral schrijftaal los. Wees dit nieuwe jaar nog meer je eigen authentieke zelf.
Kwaliteit boven kwantiteit
AI heeft de noodzaak van snelheid weggenomen. Je hebt nauwelijks nog voordeel als je er maar zo veel mogelijk content uit gooit. Focus in plaats daarvan nog meer op kwaliteit en research.
Bouw een business en een merk
Bloggen moet je aanpakken als een bedrijf. Je hebt geen ‘blogje’, maar je bent ‘in business’. Branding wordt steeds belangrijker. Je moet jezelf onderscheiden van de rest, niet alleen in tekst, maar in alle aspecten van online presence.
Wat doe jij komend jaar om bij te blijven met je blog of online business?
Foto boven: expresswriters/Pixabay.