Lang geleden, in 2017, heb ik al eens de ‘verkiezing van de beste verkiezingsslogan‘ op mijn blog gepubliceerd. Dat stuk heb ik nog eens in 2021 bijgewerkt voor de toenmalige verkiezingen. Nu, met opnieuw verkiezingen voor de Tweede Kamer voor de deur, vond ik het weleens interessant om opnieuw naar de slogans van politieke partijen te kijken. Hebben ze inmiddels geleerd om nietszeggende teksten los te laten en kleur te bekennen?
Als copywriter kijk ik natuurlijk niet met een neutrale blik naar een slogan. Een goede politieke slogan vertelt in een paar woorden een verhaal en biedt tegelijkertijd een perspectief op de toekomst. Mijn oordeel over de slogans staat natuurlijk los van de inhoud van de politiek. We hebben het hier puur over de krachtigste verhalen in één zin.
Over de voorwaarden waaraan een goede verkiezingsslogan zou moeten voldoen, schreef ik in mijn eerdere artikel dit:
Een goede slogan…
- Communiceert de merkbelofte (wat beloof je de kiezer?)
- Is visionair en geeft richting (dat verwacht je van een politieke partij)
- Stemt tot nadenken (als je er niet bij na hoeft te denken, onthoud je hem niet)
- Wringt een beetje, is wat apart (de beste slogans zijn de slogans die een beetje raar zijn)
- Is niet te abstract (te weinig specifiek en een slogan wordt nietszeggend)
- Spoort de lezer aan om iets te doen (op de partij te stemmen)
- Is de kortst mogelijke versie van het verkoopverhaal (het verkiezingsprogramma in enkele woorden)
Wil je wat meer weten over deze voorwaarden (om bijvoorbeeld zelf een goede slogan te schrijven), dan kun je dat teruglezen in mijn oorspronkelijke stuk.
Verkiezingsslogans 2025
Hier ga ik meteen verder met de lijst met verkiezingsslogans van 2025.
Hieronder eerst een opsomming van de regels zonder de partijnaam (in willekeurige volgorde). Da’s altijd een goede eerste (blinde) test, net zoals bij de slogans van andere merken die we dagelijks in de supermarktschappen, op abri’s en op tv zien.
Zie je de naam van de partij meteen bij de slogan? Dan hebben ze alvast een dikke plus. (Uit een enkele van de onderstaande slogans heb ik de naam van de politieke partij gehaald.)
Overigens: de slogan is niet per se gelijk aan de titel van het verkiezingsprogramma, al komt die bij sommige partijen wel overeen.
Onder een verkiezingsslogan versta ik de belangrijkste kopregel in de campagne. Die dus op bijvoorbeeld de posters, flyers, in campagnefilmpjes en op de website als meest prominente kop wordt gebruikt.
Hier vind je ze op een rij:
- Samen Vooruit
- Een nieuwe kans voor Nederland
- Supersociaal
- Levert
- Kiezen voor een sterker Nederland
- Een fatsoenlijk land
- Opstaan voor het goede
- Dit is úw land
- Het kan wél
- Stem christelijk voor Nederland
- Doe iets nieuws
- Natuurlijk
- Zorgen voor zekerheid
Er was één partij bij wie ik geen duidelijke slogan kon vinden en dat is JA21. Of het moet zijn: Het Juiste Antwoord, wat in feite de voluit geschreven variant van de partijnaam is.
Een aantal (heel) kleine partijen en hun slogans heb ik weggelaten.
Kun je bedenken welke van de bovenstaande slogans bij welke partij hoort?
Wat valt op aan de slogans?
De slogans van 2025 zijn kort. 5 woorden is het maximum. Ja, er zitten nog fletse, clichématige regels tussen. Maar de nietszeggende slogans van eerdere campagnes zijn wel verdwenen. Zoals: ’tijd voor verandering’ (welke partij wil dit niet?) en ‘krijgt het voor elkaar’ (een flutregel die je overal op kunt plakken).
Laten we ze vooral allemaal even doorlopen.
Overzicht campagne-slogans 2025
Samen vooruit.
‘Samen vooruit’ lijkt een slogan die voortvloeit uit de samenwerking tussen GroenLinks en PvdA. Maar deze slogan werd ook al gebruikt in 2017 met het hoofd van Lodewijk Asscher erbij (en misschien zelfs al wel eerder).

Het is een compacte regel van 2 woorden, waarin verbinding (samen) en progressiviteit (vooruit) zit en hij past ook prima bij de linkse samenwerking. Maar: er zit geen verhaal en geen beloften of visie in en daarmee blijft het in mijn ogen toch een wat een kleurloze slogan.
Een nieuwe kans voor Nederland.
‘Nieuw’ is een van die magische woorden die je in je marketing altijd kunt gebruiken. Is het je weleens opgevallen hoe vaak er wel niet ‘nieuw recept’ of ‘nieuwe formule’ of desnoods ‘nieuwe verpakking’ op een product staat?
Samen met het woord ‘kans’ zit hier iets prikkelends in. En ook urgentie. Wat houdt die nieuwe kans in? Toch blijft deze slogan een beetje hangen op de nieuwsgierigheid. Hij vertelt geen duidelijk verhaal en ook kun je niet direct afleiden welke partij erbij hoort.
Het is de slogan van Forum voor Democratie, die eerder als slogan ‘Stem Nederland terug’ voerde.
Supersociaal.
De SP is van de korte en krachtige slogans (‘Stel een daad’ en ‘Pak de macht’ waren het eerder) en ‘supersociaal’ past in dat rijtje. Deze slogan van één woord doet het lekker op een poster en je kunt het ook goed combineren met andere kopregels in je campagneteksten, zoals ‘superbetaalbaar’.
De SP positioneert zich met deze slogan als ‘het sociale alternatief’ en dat doet ze goed. Het is een regel die alleen maar door de SP gebruikt kan worden en dat is ook een pluspunt.
Je weet inhoudelijk nog niets van hoe de SP de toekomst ziet, alleen dat het in de ‘sociale hoek’ gezocht moet worden. Daarmee lijkt de partij zich wel te beperken tot een klein deel van de bevolking.

Levert.
Oké, de BoerBurgerBeweging plakt haar naam eigenlijk direct aan deze slogan: ‘BBB Levert’. Zonder dat BBB ervoor is de slogan minder sterk, zelfs ietwat vervreemdend, omdat je die werkwoordsvorm niet zo vaak in het wild tegenkomt. Daarmee is het ook wel weer minder clichématig.
De vraag is echter wel: wát levert de BBB dan precies? Of gaat het er alleen maar om dat ze zijn blijven zitten toen het kabinet viel? Je hebt bij deze slogan eigenlijk direct een lijstje nodig met de punten waarop BBB aan haar kiezers heeft geleverd.
Kiezen voor een sterker Nederland.
De VVD heeft voor deze verkiezingen niet zo’n duidelijke slogan. Op de posters staat gewoon: ‘Stem VVD’. Op de website prijkt wel: ‘Kiezen voor een sterker Nederland’, dat op eigenlijk elke politieke partij geplakt zou kunnen worden.
‘Gewoon. Doen.’ was een eerdere slogan. En de VVD heeft ook ‘Samen sterker verder’ gehad, waarbij dat laatste voor mijn gevoel wel een meer progressieve insteek heeft. Kortom: geen duidelijke keuzes voor een politieke slogan deze keer. Misschien zegt dit ook wel iets over de zoektocht naar de juiste koers voor de VVD.
Een fatsoenlijk land.
Het CDA heeft zich na de nederlagen van de laatste jaren opnieuw uitgevonden en presenteert zichzelf nu als het redelijke, fatsoenlijke midden. En dat kan best een aantrekkelijke strategie zijn voor mensen die niet naar de flanken willen.
Eén ding heeft Henri Bontenbal slim gedaan: fatsoen is nu onlosmakelijk verbonden met zijn partij. Voor iedereen die fatsoen belangrijk vindt, met andere woorden voor de grote, zwijgende meerderheid. In potentie een winnende strategie. Zeg je fatsoen, dan zeg je CDA.
Maar wat zit er dan achter die fatsoenlijke woorden? En zijn de problemen in Nederland inmiddels niet te groot om die met alleen fatsoen op te kunnen lossen?
Opstaan voor het goede.
Je hoeft geen raketwetenschapper te zijn om te kunnen raden dat achter deze slogan een christelijke partij zit. Om precies te zijn is het de ChristenUnie. Nadat ze eerder ‘Kiezen voor wat echt telt’ en ‘Hoopvol realistisch’ hebben gehanteerd.
Het lijkt heel mooi, dat ze opstaan voor het goede. Maar verwacht je niet van elke partij dat ze dit doen? Wat is ‘dat goede’ dan precies? Dat blijft nog vaag, net als bij de eerdere slogans. Behalve spreken vanuit goedheid zit hier nog geen groter plaatje achter.
Dit is úw land.
Ook van deze slogan is het geen raadsel bij welke partij hij hoort. Na ‘Nederland weer van ons’ en ‘Het gaat om u’ is dit een regel die in het verlengde daarvan ligt. Het land is niet van anderen of ‘de elite’, maar van ú, de kiezer.
De PVV van Geert Wilders doet dit slim. Ze gebruiken een magisch woord (u/jij), waardoor het directer wordt dan ‘Nederland weer van ons’ en er zit een complete visie en belofte achter die niet in de laatste plaats geladen is door het retorische talent van de partijleider. (Ik heb het lang geleden als een gehad over wat je van Geert Wilders kunt leren over tekstschrijven.)
Als kortst mogelijke versie van het verkoopverhaal is deze slogan heel sterk.
Het kan wél.
D66 kiest ervoor om de ruziemakers en het-kan-niet-vertellers links (of rechts) te laten liggen en de weg vooruit te kiezen met ‘het kan wél’. Natuurlijk gaat die slogan vergezeld van het beeld van een frisse Rob Jetten die letterlijk de mouwen opstroopt.
Met deze slogan zet de partij zich af tegen anderen die kennelijk altijd alles hebben tegengehouden. Op zich is dat een positief geluid. De vraag is alleen: hoe geloofwaardig is dat nadat deze partij jarenlang zelf aan de knoppen heeft gezeten? Nu opeens het antwoord op alle vraagstukken hebben?
En dan nog: hoe D66 is deze slogan? Zit er een visie achter? En hoe precies kan het dan wel, volgens jullie?
Stem christelijk voor Nederland.
Ook hier zit duidelijk een christelijke partij achter de slogan. Als je ‘christelijk’ zo prominent in de slogan verwerkt, dan kan het niet anders of je wilt de problemen in het land oplossen met een helder christelijk geluid. En dat is precies wat de SGP zegt te bieden.
Qua helderheid scoort deze regel goed. Past ook prima bij de partij die ‘m bezigt. Maar behalve een ‘christelijk perspectief’ biedt deze regel weinig visie. Dat moet nog geladen worden met allerlei standpunten. Het is ook meer een call-to-action (‘Stem christelijk! Voor Nederland!’) dan een slogan waar in verhaal in zit.
Doe iets nieuws.
‘Doe iets nieuws’, het klinkt bijna als een wanhoopskreet. ‘Tompoes, verzin een list!’ Toch zit er ook wel iets positiefs in deze slogan. Mede door het magische woord ‘nieuw’, waar je je nooit een buil aan kunt vallen.
Maar toch, alleen maar op een partij stemmen omdat het iets nieuws is? Dat hebben kiezers al jaren geprobeerd en er is niet wezenlijk iets veranderd. Behalve een oproep om eens iets anders te proberen, lijkt er ook niet veel in deze slogan van Volt te zitten.
Natuurlijk.
Slogans moeten kort, korter, kortst. Eén woord, zullen ze bij de Partij voor de Dieren gedacht hebben. Wat vertaalt onze visie in één woord? Dat moest natuurlijk ‘natuurlijk’ worden.
Ik snap ‘m wel. Er zit een zekere gelaagdheid in. ‘Natuurlijk’ omdat het de partij tegen landbouwgif en dierenleed is, maar ook omdat het volgens de partij zelf de enige logische keuze is.
Het past dan weer minder goed bij de sterk activistische houding die de partij aanneemt. Daarvoor is ‘natuurlijk’ wel erg braaf, beter passend bij een bedrijf dat wat aan green washing wil doen. ‘Plan B’, de eerdere slogan, was trouwens ook niet sterk.
Nu is het moment.
Deze slogan voelt ook meer als een aansporing om snel te handelen dan als een korte versie van het verkoopverhaal. In zekere zin geldt ‘nu is het moment’ ook voor elke partij die aan de verkiezingen meedoet.
Ik koppel dit ook niet direct aan de beweging Denk. Wat dat betreft was de eerdere slogan ‘Nederland is van ons allemaal’ duidelijker, hoewel dit weer een reactie was op de slogan van de PVV. Een onvoldoende dus voor deze slogan.
Zorgen voor zekerheid.
De laatste dan, ook al is de kans groot dat deze partij niet of met misschien slechts één zeteltje terugkeert in de kamer. Het is ook lastig met een frontman die de partij wás en die haar verlaten heeft. Nu staat het hoofd van Eddy van Hijum op de verkiezingsposter.
De slogan ‘zorgen voor zekerheid’ slaat op de bestaanszekerheid en de betrouwbare overheid die als speerpunten in het partijprogramma staan. Maar het is wel een heel fletse slogan die nauwelijks inspireert. Het zou zomaar de pay-off van een verzekeringsmaatschappij kunnen zijn.

Welke verkiezingsslogans zijn de beste?
Dat waren de slogans van de belangrijkste partijen die meedoen met de verkiezingen voor de Tweede Kamer op 29 oktober 2025. Er doen meer partijen mee en er zijn meer slogans (niet alle partijen gebruiken één duidelijke slogan), maar dit zijn wel de belangrijkste.
Maar zijn ze ook goed? In mijn korte besprekingen hierboven las je al dat de meeste slogans niet helemaal lekker passen. Sommige zijn catchy maar passen minder goed bij de partij. Andere passen goed bij de partij, maar blijven niet hangen.
Het valt ook niet mee om een slogan te bedenken die zowel een verhaal vertelt als een blik op de (gewenste) toekomst geeft.
Er zijn maar een paar partijen die met hun slogan voldoen aan alle voorwaarden. Wat mij betreft springen er 3 boven de rest uit, mooi verdeeld over het politieke spectrum:
- Supersociaal (SP)
- Een fatsoenlijk land (CDA)
- Dit is úw land (PVV)
Deze 3 slogans kun je direct aan een partij koppelen, geven aan waar de partij voor staat, dragen visie in zich en zijn niet te abstract. Kortom, ze zijn het partijprogramma in slechts enkele woorden.
Wat vind jij de beste verkiezingsslogans (los van partijpolitieke voorkeuren, uiteraard)?
Bronnen: de websites van de verschillende politieke partijen, foto’s: Edward Hendriks.