AI is het afgelopen jaar in veel opzichten een nuttige tool gebleken voor het versnellen van allerlei werkprocessen. Ook in het onderwijs kan AI het nodige betekenen. Bijvoorbeeld bij het maken van cursussen. Zo kun je artificiële intelligentie gebruiken om jezelf meer te leren over copywriting. Hier een paar voorbeelden die ik zelf uitvogelde met behulp van ChatGPT van OpenAI en Gemini van Google.
1. Maak de tekst beknopter
Over korte teksten hebben we het al vaker gehad. Vaak zijn teksten te lang, omdat het aan tijd ontbreekt om ze korter te maken. De truc van goede copywriting is dat je tekst zo lang is als nodig, maar zo kort als mogelijk. Haal je versgebakken copy daarom eens door een AI-tool om te checken of het niet ook beknopter en dus scherper kan.

2. Zet AI in voor het genereren van kopregels
De kopregel is een van de belangrijkste elementen van elke uiting. Ogilvy zei al dat je van elke dollar 80 cent aan de kopregel zou moeten besteden. Het kan geen kwaad ChatGPT of Gemini wat suggesties voor kopregels te laten doen. Misschien zijn ze wel beter dan de kopregel die je zelf had bedacht!

Ook kun je AI gebruiken om de kopregels die je hebt bedacht te beoordelen. Hoe zijn ze misschien nóg wat sterker te maken? Misschien door het toevoegen van een magisch woord?
💡 Pro-tip: let er altijd wel op dat je AI heel duidelijk moet instrueren voor de ‘prompts’ die je invoert (de opdrachten). Welke rol moet AI aannemen? In dit geval die van een topcopywriter. Geef ook altijd helder aan wat je precies van de output verwacht. Bijvoorbeeld voor welke doelgroep de kopregels bedoeld zijn.
3. AI als ideeënmachine
Iedere schrijver zit weleens vast. Een copywriter moet vaak onder tijdsdruk snel een goede insteek voor een advertentie, poster of verkooppagina bedenken.

AI kan dan verlossing bieden. Gooi de ingrediënten van de briefing in ChatGPT of Gemini en vraag om een creatief concept waar je op voort kunt borduren.
Neem natuurlijk nooit klakkeloos over wat de AI je aandraagt, maar gebruik het om je eigen creativiteit te laten stromen. Wedden dat je in no time een paar goede ideeën opdoet?
4. Een ruwe opzet maken voor een verkooppagina of een e-mailfunnel
Desgevraagd schrijft AI een complete verkooppagina voor je of komt ze met een hele serie e-mails voor je funnel. Dat is meestal geen goed idee, maar je kunt AI wel prima om een ruwe opzet voor zo’n verkooppagina, funnel of ander medium vragen.
De AI heeft veel bronnen over hoe dergelijke media met verschillende copywriting-formules zijn opgezet en als je hierom vraagt, kom je al snel verder.
Houd er wel altijd rekening mee dat het resultaat iets is uit een verzameling met heel veel data, dus per definitie een model dat niet heel origineel zal zijn.

4. Automatisering van saai werk
Veel van het werk dat copywriters doen is leuk, maar niet al het werk. Zo vinden niet alle copywriters foutloos schrijven even leuk of hebben ze er een hekel aan de juiste zoekwoorden in hun teksten te verwerken. En dan moeten teksten voor verschillende media vaak ook nog in verschillende vormen of lengtes worden geschreven.
Dit soort saaie en routinematige taken kun je bij uitstek uitbesteden aan AI, waardoor je meer tijd kunt besteden aan het creatieve werk waarmee je het verschil maakt. En met een beetje geluk leer je daar ook nog wat van.
5. Onderzoek en analyses
Te vaak wordt AI nu ingezet om complete teksten te genereren, maar dat is om verschillende redenen nu vaak juist geen goed idee. Een van de meest waardevolle toepassingen van AI is dat je het inzet om onderzoek en analyses te doen.

Vraag bijvoorbeeld bronnen van consumentenonderzoek op voor jouw doelgroep. Of laat AI een goede briefing opstellen voor je copyklus. Denk ook eens aan het analyseren van data uit bijvoorbeeld Analytics of Search Consoles of het opstellen van een A/B-test. Vraag AI wat voor conclusies ze daaruit vervolgens kan trekken.
Zorg dat de AI-tool van jouw keuze een soort virtuele assistant wordt waarmee jij betere copy kunt produceren. Dan heb je goud in handen.
6. Speel een rollenspel
Les 12 in mijn Cursus Copywriting in 30 Dagen: speel advocaat van de duivel. Laat de AI die kritische consument spelen die jouw aanbod wantrouwt. Het enige wat je hoeft te doen, is een goede prompt geven.
Nu is het aan jou, als schrijver van de tekst en/of aanbieder van het product of dienst, om die bezwaren duidelijk en gemotiveerd te weerleggen. Zo ontdek je snel genoeg of er nog hiaten in je copywriting zitten.

7. AI voor de puntjes op de i
AI-tools kunnen feedback geven op jouw werk, waaronder een check op grammatica, toon of stijlconsistentie. Dit is ook een goede manier om te kijken of je niet vergeten hebt toe te voegen vanuit de briefing.
8. Copywriting-lessen maken met AI
Wil je copywriting als autodidact onder de knie krijgen? Vraag ChatGPT of Google Gemini dan om een paar lessen in copywriting voor je te maken. Deze lessen kan AI ook weer voor je nakijken. Tenminste, als je vertrouwen hebt in de copyskills van de genoemde AI-tools.



Nadelen van copywriting leren met AI
Hier zie je ook meteen een duidelijk nadeel van het inzetten van AI om iets te leren. Je moet ervan uit kunnen gaan dat AI een meester is in hetgeen je wilt leren. En dat is helaas niet altijd zo.
AI heeft inmiddels veel kennis en leert nog altijd bij, maar kraamt van tijd tot tijd ook onzin uit. Je moet al verregaande kennis over een onderwerp hebben om de antwoorden die AI geeft te kunnen beoordelen.
Dat gezegd hebbende: er zijn veel voordelen aan het inzetten van AI voor copywriting of om copywriting te leren. AI is eindeloos geduldig en zal je steeds blijven helpen met al je vraagstukken en saaie rotklusjes.
Omarm ChatGPT, Gemini en andere AI-tools dus gerust om er zelf beter van te worden, maar vertrouw voor de beste tips en adviezen toch vooral op menselijke professionals.
Beeld boven: Midjourney.