Korter is beter

Korter is beter

Bijgewerkt op

‘Ik schrijf je een lange brief, want ik heb geen tijd voor een korte.’ De bekende uitspraak van de 17de eeuwse wis- en natuurkundige Blaise Pascal. Korter is beter. Maar om beknopt te schrijven – dus te schrappen – heb je wel wat tijd nodig.

Je kunt dit artikel ook als video bekijken:

We komen om in de informatie. Series, folders, artikelen, blogs, kranten, televisie, radio, buitenreclame, films. Alles slokt tijd op en er zitten nog steeds even veel uren in een dag als in de tijd van Blaise Pascal.

Wil je dat mensen iets lezen? Het is slim om het dan kort en bondig te houden. Dat geldt eigenlijk voor alles.

Een paar tips over hoe je vaak betere copy met kortere teksten krijgt.

1. Gebruik korte woorden

Deze zijn makkelijk te begrijpen. Alleen omdat iets geschreven is, hoeft het nog niet literair te zijn.

2. Maak zinnen korter

De meeste lezers zijn geen grammatica-fanatici. Je kunt rustig onvolledige zinnen gebruiken, als dat de boodschap duidelijker maakt.

3. Gebruik opsommingstekens of een lijst

Zorg voor een heldere en gestructureerde boodschap in het hoofd van je lezers.

4. Maak gebruik van witruimte

Meer witruimte op de pagina – op papier of op het scherm – maakt je tekst makkelijker te lezen. Je kunt ook de spatiëring (de ruimte tussen de regels) vergroten voor een betere leesbaarheid.

Ga maar na: als je een krant of een tijdschrift leest en je komt bij een artikel van ettelijke pagina’s tekst, dan is de kans aanzienlijk dat je het overslaat. Om later te lezen. En dat later komt vervolgens niet meer.

Een kort artikel van een of twee pagina’s met een heldere structuur heeft een betere kans om meteen gelezen te worden. Ja, korter is beter. Vaak wel.

Mark Twain wist het al in 1880:

‘Ik merk dat je duidelijke, eenvoudige taal gebruikte. Korte woorden en zinnen. Dat is de manier om Engels te schrijven – het is de moderne manier en de beste manier. Hou dat vast, laat geen dons en bloemen en breedsprakigheid binnensluipen.’

Geïnspireerd door een artikel op copyblogger.com, foto: Hugo Cardoso (Flickr).

Lees ook nog even dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *