SEO-stappenplan hoger in Google (sjabloon)
|

SEO-stappenplan voor het schrijven van blogs

Je wilt een blogartikel schrijven dat als een speer door de rankings van Google & co gaat, maar waar begin je? Simpel. Je volgt het onderstaande SEO-stappenplan en je blogartikel verbreekt moeiteloos alle records.

1. Titel

De titel van je blog is een van de belangrijkste elementen voor SEO. Besteed hier dus extra aandacht aan.

  • Houd je kopregels – en dan bedoel ik de SEO-titel of de meta title – tussen de 50-60 karakters voor een optimale lengte.
  • Voeg het belangrijkste zoekwoord toe (bij voorkeur aan het begin van de kop).
  • Gebruik een van de volgende copywriting-strategieën om de CTR te verhogen: specifieke cijfers/statistieken, een groot voordeel, urgentie, wek nieuwsgierigheid op of pak een gekend pijnpunt aan.

💡Pro-tip: wil je alle meer dan 20 copywriting-strategieën leren? Volg dan nu mijn online minicursus Copywriting in 30 Dagen, of download ‘m als een handzaam naslagwerk.

2. Inleiding

Als je de aandacht hebt getrokken met je titel, moet je die versterken in de inleiding. Jouw doel hier is de lezer verder de tekst in trekken.

  • Gebruik de AIDA-formule (Attention, Interest, Desire, Action) of de PAS-formule (Pain, Agitate, Solution). Meer informatie hierover lees je in dit artikel op Frankwatching.
  • Gebruik je belangrijkste zoekwoord.
  • Geef een call-to-action om verder te lezen: voordeel voor de lezer of het oplossen van een pijnpunt.
  • Hou het kort: rond de 100 woorden.

3. Bodytekst

De bodytekst is het hoofdgerecht van je SEO-blog. Hier moet je waarmaken wat je in de titel en de inleiding hebt beloofd. Het doel is hier om het beter te doen dan je concurrenten.

  • Zoek met Google naar de eerste 10 resultaten op je belangrijkste zoekwoord en bepaal het globale aantal woorden dat je concurrenten aan het onderwerp besteden. Mik op hetzelfde aantal of meer. Tip: kopieer het artikel vanaf website in een Word-document om het aantal woorden te berekenen. Let op: gebruik nooit de letterlijke teksten van je concurrenten.
  • Gebruik je belangrijkste zoekwoord enkele keren in de bodytekst (overdrijf het niet!) en gebruik ook variaties en synoniemen.
  • Gebruik ook gerelateerde woorden en zinnen voor je zoekwoord. Tip: zoek via Google Afbeeldingen en kijk wat de suggesties boven aan de pagina zijn.
  • Voeg gegevens, statistieken en grafieken toe om de inhoud geloofwaardig en gezaghebbend te maken. Heb je een eigen onderzoek? Des te beter. Tip: met canva.com maak je in een handomdraai een infographic.
  • Leg interne links naar andere pagina’s en berichten met een ankertekst voor gerelateerde zoekwoorden.
  • Gebruik afbeeldingen, video’s en gifs om context, visuele onderbreking van de tekst en amusement te bieden. Optimaliseer eventuele bestandsnamen en de alt-tekst voor je belangrijkste zoekwoord(en).
  • Gebruik de juiste tags voor subkoppen (H2, H3) en verwerk hierin – als dat op een natuurlijke manier kan – je zoekwoord, maar overdrijf het niet.
  • Maak woorden en zinnen die je wilt laten opvallen vet of cursief of zet er een opvallende achtergrond achter.
  • Geef stap-voor-stap instructies voor alles wat je jouw lezers wilt leren. Werk met lijstjes/stappenplannen.
  • Voeg casestudies toe om het geloofwaardiger en interessanter te maken. Link naar externe bronnen met autoriteit (maar misschien niet naar je directe concurrenten 😉 ).
  • Voeg downloads toe om je content nog praktischer en waardevoller te maken voor je potentiële klanten.

💡Pro-tip: wil je verder de diepte in? Bestudeer dan mijn uitgebreide lijst met ultieme SEO-tips die ik elk jaar bijwerk.

Conclusie

Het belangrijkste voor de conclusie is dat je herhaalt wat de lezer zojuist heeft geleerd en dat je hem of haar op het juiste spoor voor het vervolg zet.

  • Vat de belangrijkste punten nog eens samen.
  • Vergeet de call-to-action voor je product of dienst (of je leadgenerator) niet.
  • Gebruik nog eens je belangrijkste zoekwoord.

Gratis SEO-stappenplan in Excel?

Wil je deze SEO-checklist voor blogs als handige spreadsheet in Excel? Download ‘m dan hieronder.

💡Pro-tip: over SEO en SEO-copywriting wordt heel erg moeilijk gedaan. Tijd om het makkelijk te maken. Want in de basis komt het neer op hoe je zo goed mogelijk antwoorden kunt formuleren op de vragen en problemen die potentiële klanten hebben. Ik presenteer je mijn eigen Cursus SEO-copywriting voor beginners.

Gebruik dit SEO-stappenplan als sjabloon voor je toekomstige blogartikelen. Ik weet zeker dat je snel resultaat in je Analytics zult zien.

Laat in een reactie onder dit artikel weten hoe het ging!

Foto: Unsplash.

Dit vind je ook interessant

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties