Bijgewerkt op 3 oktober 2020
Dat was me een doldwaas feestje in Tel Aviv, hè, gisteravond. En wat deed-ie het goed, onze Duncan. Ja, geef maar toe. Ook jij was een van die 3.015.000 Nederlandse kijkers. Maar als je je toch een beetje schaamt om voor je gevoelige kant uit te komen, kun je altijd nog zeggen dat je vakmatig hebt gekeken. Want hier zijn 9 belangrijke marketinglessen die je uit het Eurovisie Songfestival kunt trekken.
1. De beste wint niet altijd
Soms vraag je je af: was dat nu echt het beste liedje? Zo’n moment had ik weer toen afgelopen dinsdag de winnares van verleden jaar – Netta met haar Toy – het festival van 2019 af mocht trappen. Maar je weet: het is geen wedstrijd waarbij de beste per se wint.

En zo is het ook in de marketing. Je kunt nog zo goed zijn, zonder jouw eigen ‘kippendans’ ben je nergens. Want aandacht – hetzij positief, hetzij negatief – heb je nodig. O ja, als Duncan zaterdag wint, dan wint natuurlijk wél de beste.
2. Het is belangrijk dat je goede vrienden hebt
Altijd fijn om douze points van onze zuiderburen te krijgen. Dan doen wij dat op onze beurt graag terug. Maar tegen al die Oost-Europese vriendjespolitiek kunnen we in de Benelux al jaren niet meer opboksen. De marketingles die je kunt leren? Zorg altijd voor vrienden om je heen.
Ben je zelf (nog) geen sterk merk, omring je dan met sterke merken. Interview een autoriteit in jouw branche, ga gastbloggen op hét blog in jouw vakgebied of start een samenwerking met een door jouw klanten gewaardeerd merk.
3. Je moet ook geluk in het spel hebben
Mee eens: succes dwing je af. Maar alle succes komt ook met een beetje geluk. Marketing is een spel. Soms is het een winning game, soms een losing game. Precies, net als in die arcadehal.
4. Sociale media moet je nooit onderschatten
Zeker een deel van het succes van het Songfestival kun je verklaren uit de combinatie met sociale media. Vooral Twitter doet het lekker als tweede scherm bij de tv. Het voegt een soort social soundtrack toe. Ja, ik weet dat ik Twitter eerder dit jaar dood verklaarde, maar dat is het vooral marketingtechnisch.
Als snel nieuwsmedium en als sarcastisch, ironisch of gewoon humoristisch commentaar is Twitter nog altijd onverslaanbaar. Maak daarom slim gebruik van de eigenschappen van de verschillende sociale kanalen voor jouw marketing!
Jammer, de act met die bal had een stuk spectaculairder gekund.#ESF19 #Eurovision2019 pic.twitter.com/vqeGveERR7
— Maurice van Berkel (@Mvan_berkel) 16 mei 2019
5. Maar tv is nog lang niet afgeschreven!
Iedereen praat wel over social, apps, games en Netflix. Maar grote evenementen doen het altijd goed op die antieke lineaire tv. Je wilt toch iets hebben om over mee te praten bij het koffieapparaat de volgende ochtend. En zeker als er een slordige 185 miljoen anderen meekijken. Tv mag dan een ouderwets medium lijken, het is nog lang niet afgeschreven.
6. Wees gefocust op je doel
Vooral als zzp’er of klein bedrijf kan het lastig zijn om het doel voor ogen te houden en daarvoor de noodzakelijke inspanningen te leveren. Je moet bezig blijven met je marketing! Leer van de deelnemers aan het songfestival door gefocust te blijven en geen tijd te verdoen met dingen waar je niks aan hebt.
Pro-tip: maak een marketingkalender en hou je daaraan, deel grote klussen op in kleinere taken en besteed uit wat je niet zelf kunt of wilt doen.
7. Geniet van het feestje!
Ja, natuurlijk moet het je doel zijn om te winnen. Anders hoef je niet mee te doen aan een wedstrijd. Maar geniet ondertussen wel van de reis. Niet iedereen kan winnen. Winst kan ook zijn dat je voor jou belangrijke mijlpalen hebt bereikt. En het is al bijzonder genoeg dat je de kans krijgt om mee te doen en jezelf te presenteren voor een groot publiek.
8. Je moet pieken op het juiste moment
Soms heb je slechts 180 seconden waarin het erop aankomt. Net als Duncan. De spotlights draaien op jou. Iedereen kijkt naar je. Een eerste zweetdruppel priemt door je haargrens en rolt over je slaap.
Je weet: dit is hét moment. Nu moet het gebeuren. Grijp dan ook die kans en geef het beste wat je hebt. Go for it! En slaak een zucht van verlichting en emotie als het erop zit.
9. Tegen een vrouw met een baard ben je kansloos
Net als je denkt dat je alles voor elkaar hebt, tovert die ene concurrent een Wurst uit de hoge hoed. Tja, tegen een vrouw (?) met een baard maak je sowieso geen kans.

Maar: je kunt er natuurlijk ook voor zorgen dat je zélf die troefkaart achter de hand hebt in je marketing.
Duncan, ik wens je heel veel succes en plezier zaterdagavond!
Beeld: Eurovision Song Contest YouTube.