Moe van achter klanten aanjagen? Probeer dit

Moe van achter klanten aanjagen? Zo komen ze naar jou toe

Als gevestigde tekstschrijver stromen de opdrachten vanzelf vanuit verschillende bronnen naar je toe. Als je in deze luxepositie zit, kun je zelf kiezen wat je eruit pikt en wat je aan je voorbij laat gaan. Maar als je net begint, jaag je vooral achter klanten aan om omzet bij elkaar te schrapen. Kan dat niet anders?

Iedereen die weleens gepitcht heeft op een schrijfopdracht via een van die vele freelance-platforms voelt het instinctief aan: dit is uiteindelijk geen bestendig businessmodel. Zeker nadat je voor de tigste keer een afwijzing of überhaupt geen reactie op je voorstel krijgt.

Maar wat moet je dan, als je nog geen gevestigde naam bent en je klanten jou niet spontaan weten te vinden?

In dit blogartikel geef ik je een paar tips die mij geholpen hebben klanten aan te trekken.

Niet overal komt direct werk uit voort, maar zo bouw je wél aan de pijplijn, in plaats van te blijven hengelen naar opdrachten op freelance-marktplaatsen.

1. Reken niet op omzet in de eerste 12 maanden

Eerst maar eens de verwachtingen bijstellen. Begin je van het ene op het andere moment voor jezelf? Dan moet je er niet op rekenen dat je een vliegende start maakt. Je hebt tijd nodig om bekendheid op te bouwen en je inkomstenstroom uit te bouwen.

Je doet er slim aan om dit in te calculeren, dan raak je niet in paniek als je na 3 maanden nog maar een paar honderd euro hebt verdiend.

Heb je de luxe om vanuit een deeltijdbaan te beginnen aan je freelance avontuur? Dat zou ik zeker doen. Zo ben ik destijds ook begonnen. (Overigens had ik het binnen een halfjaar al zo druk dat ik kon stoppen met mijn baan in loondienst.)

Tip: gebruik deze begintijd om je pen (toetsenbord) aan te scherpen. Heb je nog weinig schrijfopdrachten, dan kun je ook voor jezelf schrijven in een blog.

2. Geloof in jezelf

Fake it ’till you make it. Als je zelf al niet gelooft dat je een schrijver bent, hoe moet je klant dat dan hebben? Begin je voor jezelf als schrijver, zet dan die knop om en zeg 3x per dag tegen jezelf: ik ben schrijver. Zie ook: mijn nr. 1 tip voor beginnende copywriters.

Bij geloven in jezelf hoort ook dat je all negativiteit wegfiltert. Er zijn altijd mensen die je aanraden om maar veilig in loondienst te blijven of die simpelweg stellen dat het toch niet gaat lukken.

Zelfs als iedereen in je omgeving je steunt, kan het makkelijk zijn om het bijltje erbij neer te gooien als het even tegenzit en je ook nog allerlei ellendige verhalen van gesjeesde schrijvers op internet leest.

Ga er dus voor en geef het voor de volle 100% de kans.

3. Werk vanaf dag 1 aan je portfolio

Op basis waarvan beslissen klanten om met jou in zee te gaan als ze je niet kennen? Inderdaad, op basis van je werk. Werk daarom vanaf je eerste dag als freelancer aan je portfolio.

Heb je nog geen betaald werk voor jezelf gedaan, zet er dan iets op wat je in loondienst of als vrijwilliger hebt gedaan. Je portfolio kun je later aanpassen met werk dat beter in je straatje past.

Werk zonodig eerst aan opdrachten die je speciaal doet om in je portfolio op te nemen. Je kunt ook laten zien wat je kunt door bijvoorbeeld teksten van een bedrijf te herschrijven, ook zonder dat je daarvoor de opdracht hebt gekregen.

Als je dit werk vervolgens naar het desbetreffende bedrijf stuurt, hou je er misschien nog wel een échte klant aan over.

Je kunt ook (tijdelijk) voor een bureau gaan werken om ervaring op te doen. Controleer wel altijd of het oké is als je dit werk in je portfolio opneemt.

4. Zet je kaarten niet op social media

Het is makkelijk om je als beginnende freelancer bezig te houden met social media en dan te denken dat je ‘aan het werk’ bent. Terwijl het er in dat stadium alleen maar om gaat om beter te worden in je vak en je portfolio op te bouwen.

Een uitzondering kun je maken voor LinkedIn, omdat daar voor schrijvers best wel wat werk uitkomt. Update je profiel met je nieuwe functie en zet je portfolio erop. Laat ook weten dat je werk aanneemt.

Bouw ondertussen wel aan je freelance business. Met alleen het voeden van een algoritme doe je dat niet.

5. Kies voor een langetermijnstrategie

Je hebt niet voor het freelancerschap gekozen om het na 3 maanden alweer op te geven, nietwaar? In plaats van social media die op de korte termijn zijn gericht, zou je je daarom op de lange termijn moeten richten.

Bloggen is zo’n langetermijnstrategie. Ik zou dit iedereen aanraden die wil dat de klanten naar hem of haar toekomen.

Structureel bloggen heeft ervoor gezorgd dat de bezoekersaantallen van mijn blog flink zijn gestegen, dat de ranking en de autoriteit van mijn blog omhoog is gegaan en dat veel klanten mijn praktijk hebben weten te vinden.

Ik kan wel zeggen dat mijn blog de afgelopen jaren de belangrijkste reden was dat klanten naar mij toestroomden.

Het nadeel van bloggen is dat het een lange adem vergt om het balletje te laten rollen. Aan de andere kant bouw je met elk nieuw blogartikel wel voor de langere termijn aan je online business.

Een update op social media zakt daarentegen vrijwel direct weer weg.

6. Kies een niche of specialisme

Ik heb al vaker genoemd dat je je zou moeten specialiseren. Dat verhoogt niet alleen je waarde, maar zorgt er ook voor dat je sneller bekendheid opbouwt.

Weet je alles van techniek? Dan zou je je kunnen specialiseren als technische schrijver. Heb je hiervoor in de zorg gewerkt? Dan kun je ervoor kiezen om voor zorgklanten te werken. Zo zijn er ook schrijvers die niets liever doen dan schrijven over reisbestemmingen of over recepten.

Kortom: kiezen voor een niche is jezelf op de kaart zetten. En daarmee vergroot je direct de kans dat klanten naar jou toe komen.

7. Verkoop geen ’tekst’

Het is belangrijk om zo vroeg mogelijk in je carrière te beseffen je als tekstschrijver geen ’tekst’ verkoopt. Je verkoopt oplossingen.

Klanten willen:

  • De zichtbaarheid van hun producten of diensten vergroten.
  • Hun merk onderscheiden van dat van de concurrentie.
  • De manieren waarop ze hun ideeën communiceren verbeteren.

Zorg ervoor dat je weet wat je klanten willen en pas je aanbod daarop aan. Bijkomend voordeel: oplossingen zijn veel meer waard dan woorden.

Lees ook dit artikel voor meer tips: Hoe kom je als beginnende copywriter aan klanten?

Heb je zelf nog tips waarmee klanten als vliegen op de stroop afkomen? Laat dan hieronder je reactie achter.

Foto: Pacto Visual/Unsplash.

Dit vind je ook interessant

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties