Start before you’re ready in het Engels. Begin voordat je er klaar voor bent. Dat is mijn nr. 1 tip voor beginnende copywriters en tekstschrijvers.
Tuurlijk, ik heb veel meer tips voor beginnende copywriters, die ik in verschillende artikelen op dit blog ook allemaal al gegeven heb:
- Verdiep je in boeken en blogs
- Bouw een portfolio op (ook al heb je nog bijna niks in het begin)
- Begin met bloggen
- Kies een specialisme
- Zorg voor visitekaartjes en een pitch
- Neem een professionele houding aan
- Enzovoorts
Uitstelgedrag
Als je erover gaat nadenken, is er veel wat je moet doen voordat je kunt beginnen. Maar dat is ook een gevaar. Stel je voor dat je eerst die website, die visitekaartjes, die salespitch, dat geweldige portfolio, dat uitgebreide LinkedIn-profiel en al die andere dingen moet hebben, voordat je je eerste klant kunt gaan werven?
Sommigen zien in deze to-do-lijst een paar mooie redenen voor uitstelgedrag. Zolang je er niet klaar voor bent, hoef je tenslotte nog niks, nietwaar? Je bent nog lekker ‘druk’ met de teksten voor je website en met het priegelen aan je logo.
Maar diep vanbinnen weten de procastrinators ook wel: als je jezelf copywriter wilt noemen, moet je gewoon gaan copywriten. Klaar of niet.
Je denkt nu misschien: hoe doe je dat, beginnen voordat je er klaar voor bent? Nou, daar heb ik ook een paar tips voor.
1. Fake it until you make it
Denk niet: ik mag mezelf pas copywriter (of tekstschrijver) noemen als ik een X aantal betalende klanten heb gehad. Zeg in plaats daarvan: ik ben een copywriter/tekstschrijver (doorhalen wat niet van toepassing is). Pas je functieomschrijving in je LinkedIn-profiel aan, als dat je helpt. Tadaaa! Klaar ben je.
2. Just do it
Niet voor niets de slogan van een van de grootste sportmerken. Net als in de sport, moet je niet denken, maar doen! Ja maar, hoor ik je zeggen, wat als je nu nog geen klanten hebt? Geen probleem. Dan werk je gewoon voor jezelf.
Schrijf die advertenties die je in je portfolio kunt stoppen (je hoeft geen officiële opdracht te hebben gekregen om een advertentie voor bijvoorbeeld Nike te schrijven). Of ga gewoon bloggen of reviews schrijven. Net waar je goed in bent en je je goed bij voelt.
3. Laat je inspireren
Net als professionals die al jaren in hun vakgebied werken, laat jij je inspireren door nieuwsbrieven, updates op LinkedIn en andere sociale media en websites van collega-copywriters. Laat reacties en commentaar achter, abonneer je op gratis nieuwsbrieven en e-mailcursussen en investeer een klein bedrag in bijvoorbeeld mijn Cursus Copywriting in 30 Dagen.
Zo werk je elke dag al aan je vak, nog voordat je die visitekaartjes in huis hebt of die website online is!
Foto: Unsplash.