Eigenlijk wilde ik het hier hebben over de resultaten van mijn blog nadat ik weer 2 jaar wekelijks aan het bloggen ben geslagen. De weg omhoog lijkt weer ingeslagen, dus dat is misschien leuk om eens nader te bekijken. Maar ik besefte me dat ik misschien ook wel naar seizoensinvloeden zit te kijken.
Wat zijn seizoensinvloeden?
Seizoensinvloeden (ook wel als seizoensgebondenheid of met het Engelse seasonality aangeduid) is simpelweg een terugkerend patroon van verschillen die normaal zijn voor de tijd van het jaar.
Daar moet je namelijk altijd rekening mee houden, of je nu een fysieke winkel of een website hebt.
Bij een website zijn dit vaak bepaalde weken of maanden waarin je bezoekersaantallen en/of je omzet pieken, ingegeven door de aard van je content of door het product of de dienst die je verkoopt.
Doyoucopy
Ook de website die je nu bekijkt – doyoucopy.nl – heeft seizoensinvloeden. Zie het onderstaande screenshot van de bezoekersaantallen in dit jaar.

Zoals je ziet in het plaatje hierboven zijn de bezoekersaantallen (blauwe balk) het laagst in de zomervakantieperiode en het hoogst in het najaar en de winter. Als ik naar andere jaren kijk, geldt precies hetzelfde.
Voordat ik concludeer dat ik een lekkere groei doormaak met mijn website, moet ik verschillende kwartalen en zelfs jaren met elkaar vergelijken.
Op zich is dit patroon voor een website als de mijne wel logisch. Na de vakantieperiode in september gaan veel bedrijven en zzp’ers weer aan de slag met hun communicatie. Hetzij door een copywriter in te huren, hetzij door zelf te leren over copywriting. Dat effect zie je ook in het nieuwe jaar, na de kerstvakantieperiode.
Ik denk overigens dat veel zakelijke websites een dergelijk patroon vertonen. Het idee is niet voor niets dat de zomervakantie een stille periode is (wat overigens niet altijd klopt).
Het lijkt me echter leuk om ook eens naar een paar andere websites in mijn beheer te kijken, die een heel ander patroon volgen.
Kerstmis
Een site die alleen een piek kent in een specifiek seizoen is een kerstwebsite die ik onlangs heb overgenomen (niet zo verwonderlijk, uiteraard):

Kleurplaten
En dan heb ik natuurlijk ook nog websites die het weer in andere seizoenen goed doen. Wat te denken van een website met kleurplaten? Die scoort goed in de maanden dat het koud en regenachtig is (zo’n beetje de hele herfst dit jaar) en dan vooral met de feestdagen (Sinterklaas, Kerstmis, Carnaval, Pasen).
Maar ook op de momenten dat kinderen vakantie hebben en het weer niet al te best is, zie ik veel bezoekers. De pieken in de bezoekersaantallen zijn dus niet altijd te voorspellen.

Toerisme
Ik heb het hier in mijn blog ook regelmatig over mijn Italië-site. Hoewel de site niet alleen over bestemmingen en vakanties in Italië gaat, maar ook artikelen over de Italiaanse keuken, taal en cultuur bevat, kun je waarschijnlijk wel voorspellen hoe de seizoensinvloeden op deze site eruit zullen zien.

Hittegolven
Nog weer een andere website piekt alleen in bezoekersaantallen bij de eerste hittegolf van het jaar. Kun je raden om wat voor site dit gaat?
Het is een website die ik een jaar of 10 geleden zelf heb opgezet en waarop ik informatie en adviezen over airco’s plaats. Zo ziet dat eruit:

Seizoensinvloeden en inkomsten
Bij websites die meedeinen op het seizoen, zie je natuurlijk ook een golfbeweging in de inkomsten. Als je een webshop in winterjassen hebt, zul je in het voorjaar weinig omzet draaien. En als je spullen voor de tuin verkoopt, zul je juist in het voorjaar pieken en een rustige tijd in het najaar beleven.
Voor mijn aircosite geldt dat ik er in de winter niet veel veel mee verdien (hoewel je airco prima als verwarming kunt gebruiken) en voor mijn Italië-site geldt dat die in oktober-november-december bijna in een winterslaap verkeert en de advertentie-inkomsten (vooral van reisorganisaties) flink teruglopen.
Seizoensinvloeden kunnen voor een mooie, terugkerende inkomstenstroom zorgen. Tegelijkertijd kunnen ze frustrerend zijn, als er een ongecompenseerd slap seizoen tegenover staat.
Je kunt het laagseizoen wel gebruiken om nieuwe content te maken, concurrentieanalyses te doen en een nieuwe marketingstrategie uit te denken voor als het volgende hoogseizoen er aankomt.
Wel is het handig als er in dat magere seizoen dan andere inkomsten zijn. Bijvoorbeeld vanuit een andere website, andere diensten of producten of misschien een fysieke winkel.
Voor mijzelf geldt dat ik gelukkig genoeg spreiding in projecten en websites heb, zodat ik eigenlijk geen slap seizoen beleef. De kerstwebsite compenseert de verminderde belangstelling voor vakanties. De kleurplatenwebsite compenseert de slappe tijd voor aircosystemen.
Dan zijn er ook nog de websites die langzaam steeds minder bezoekers (en dus inkomsten) genereren. Dat zijn dan geen seizoensinvloeden, maar meestal een gebrek aan aandacht van de beheerder of door het wegebben van de belangstelling voor het product of de dienst.
Soms kun je zo’n trend nog keren door de website nieuw leven in te blazen met frisse content en wat goede SEO-tips. In andere gevallen is het beter om dat aan een nieuwe eigenaar over te laten en de website te verkopen.
Conclusie
Je ziet het: alleen al deze 5 websites reageren elk heel verschillend op seizoensinvloeden. Soms voorspelbaar, maar lang niet altijd. Omdat het weer bijvoorbeeld ook een belangrijke rol speelt.
Het is goed om je bewust te zijn van dergelijke invloeden, zodat je geen onjuiste conclusies trekt op basis van statistieken op korte termijn. Ook al denk je dat jouw business niet onderhevig is aan seizoensinvloeden, is dat toch het geval.
Pas na meerdere jaren aan gegevens kun je goede conclusies trekken over de invloed van jaarlijks terugkerende evenementen, gebeurtenissen of seizoenen op de prestaties van jouw website.
Heb je ook een website die profiteert van of juist te lijden heeft onder seizoensinvloeden? Hoe ziet het patroon er voor jou uit? Hoe ga je hiermee om? Laat het me weten in de reacties.
Beeld boven: Midjourney.
Seizoenen kunnen een grote invloed hebben, zo is onze website altijd heel erg populair in januari, goede voornemens Maar ik vind het zelf super grappig om te merken dat ons artikel over drankspelletjes elke vrijdag en zaterdag avond op zn piek zit 🙂
Dat zijn leuke dingen, inderdaad. En mooi dat die pieken elke week weer terugkeren!