Web Analytics

Zo zorg je dat jouw content in AI-samenvattingen terechtkomt (deel 1)

Nu je AI-tools dagelijks inzet om zoekopdrachten uit te voeren en oplossingen te vinden voor problemen, wordt de vraag steeds belangrijker: hoe zorg ik er als contentmaker voor dat mijn content door ChatGPT, Perplexity, Copilot en andere tools wordt vermeld?

In dit eerste deel van een driedelige serie leg ik uit wat hiervoor in de basis nodig is. Dat doe ik op basis van mijn ervaringen met doyoucopy.nl (de website waarop ik al zo’n 15 jaar regelmatig blogartikelen plaats) en de vele andere websites die ik voor mijn eigen projecten of voor klanten heb beheerd.

ChatGPT is inmiddels een belangrijke bron van verkeer naar mijn site (bron: GA4)

Hoe vinden AI-tools content?

Het begint bij begrijpen hoe de verschillende AI-toolmodellen aan hun informatie komen. De meeste tools hebben inmiddels een live aansluiting op internet, zodat ze doorlopend de nieuwste informatie tot hun beschikking hebben.

Maar sommige tools (of de gratis versies daarvan) hebben een datum tot wanneer de data is bijgewerkt. Die werken met datasets die eerder zijn geüpload. Dan is het logisch dat ze de nieuwste content niet kunnen vinden en dus ook niet kunnen vermelden.

Tip: je kunt aan de tool van jouw keuze zelf vragen of hij toegang heeft tot het live web.

Bron: ChatGPT

Verder is belangrijk dat de content die de AI-tools moeten vinden online staat, toegankelijk is en op de juiste manier gestructureerd is.

Dat lijkt misschien logische, maar voor de volledigheid wil ik het toch even benoemen. Hiervoor gelden grotendeels dezelfde regels als voor de ‘ouderwetse’ zoekmachines.

1. Structuur van je content

Als je mijn artikelen vaker leest, dan is het je wel opgevallen dat ik ze altijd duidelijk structureer.

  • Er is een hoofdkop (H1) die wat vertelt over wat je in het artikel kunt vinden.
  • Er zijn tussenkoppen (H2, H3) die de inhoud structureren.
  • Daarnaast maak ik gebruik van opsommingen en lijstjes.
  • En soms ook een conclusie onder het artikel.

Andere elementen van structuur (en nogmaals, dit is voor zoekmachines als Google en Bing net zo belangrijk als voor de AI-taalmodellen) zijn bijvoorbeeld de meta title en de meta description en eventuele afbeeldingen die het verhaal ondersteunen.

2. Toegankelijkheid van je content

Dit bedoel ik vrij letterlijk. Dus niet af je content ook geschikt is voor mensen met een beperking (al speelt dat zeker ook een rol), maar of zoekmachines en AI-tools erbij kunnen om jouw content te lezen.

Jouw content moet dan niet achter een betaalmuur of een login zitten. Jouw content moet ook gemakkelijk bereikbaar zijn via links in het navigatiemenu en een sitemap (een plattegrond van alle pagina’s op je website) kan daarbij goed helpen.

Als je jouw content op een platform als WordPress hebt staan, is dit grotendeels allemaal al geregeld. Kijk goed of jouw content niet geblokkeerd wordt voor robots. Tools als Search Console van Google kunnen je hierbij helpen.

3. Semantische hints in je content

Dit gaat over ‘begrijpend lezen’, maar dan voor robots. Er staan tools tot je beschikking om zoekmachines en AI te helpen je woorden naar waarde te schatten. In WordPress kun je bijvoorbeeld een How-To of een FAQ toevoegen als ‘structured data’. Maak gebruik van van de kracht die plug-ins als Yoast SEO bieden.

Goede journalistieke uitgangspunten helpen ook om hints te geven. Begin je artikel bijvoorbeeld met een korte samenvatting van één of twee zinnen en natuurlijk met de goede kopregel.

De juiste trefwoorden, synoniemen en gerelateerde termen gebruiken helpt natuurlijk ook. Maar let op: dit was vooral bij de zoekmachines relevant.

AI-tools gaan uit van begrip van context en thema, niet alleen van exacte zoekwoorden. Onderzoek laat zien dat over 80% van AI-overzichten niet exact de gezochte zoekterm gebruiken maar een semantisch equivalent. (bron)

Daarbij is het veel belangrijker dat je tekst menselijk, authentiek en leesbaar is geformuleerd. Het zijn niet voor niets complexe taalmodellen, die veel meer dan alleen trefwoorden uit content kunnen halen.

Algemene tips om je content te optimaliseren voor AI

Gebruik de bovenstaande voorwaarden om je content zichtbaar te maken. Weet daarnaast hoe je jouw artikelen prominenter kunt maken voor vermelding. Dat doe je door onder andere:

  • Specifieke vragen in je artikelen te beantwoorden (zoals: hoe zorg je dat je content in AI-overzichten terechtkomt?)
  • Te schrijven in toegankelijke, begrijpelijke taal, gespeend van jargon.
  • Intern en extern te linken naar gerelateerde bronnen (je ziet dat ik dat ook in dit artikel doe).
  • Vergeet ook de ranking in traditionele zoekmachines niet (een hoge ranking in Bing of Google correleert met een grotere kans op vermelding in de AI-overzichten).

In het kort

Door je content technisch toegankelijk en overzichtelijk te maken, vergroot je de kans dat AI-tools jouw pagina’s of posts samenvatten. Denk hierbij aan: structuur, toegankelijkheid, semantiek en het beantwoorden van concrete vragen op een heldere manier.

In het volgende deel ga ik dieper in op de optimalisatieslag die je voor nieuwe of bestaande content kunt doen om deze geschikt te maken voor vermelding in AI-overzichten. Heb je zelf nog specifieke vragen? Laat het me weten in een reactie!

💡Pro-tip: wil je op een snelle & makkelijke manier meer leren over de kracht van goede copywriting? Profiteer dan vandaag nog van deze aanbieding: Cursus Copywriting in 30 Dagen.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties