Web Analytics

Zo vond ik mijn eerste copywriting-opdrachten

Inmiddels ben ik al meer dan een decennium freelance copywriter, maar er was een tijd dat ook ik achter mijn eerste copywriting-opdrachten aan moest jagen. In dit blogartikel vertel ik je graag hoe ik dat destijds heb aangepakt.

Ik werkte rond 2010 nog in loondienst bij een reclamebureau, maar begon daarnaast al wel wat freelance-klussen voor mezelf te doen. Een combinatie die ik je zeker in het begin aan kan raden. Er ligt dan niet te veel druk om opdrachten te vinden, omdat je nog een inkomen in loondienst hebt.

Netwerk

De allereerste opdrachten kwamen uit mijn netwerk. Wacht even, denk niet meteen aan vroege ontbijtjes met ondernemers en ongemakkelijke gesprekken met onbekenden! Ik liet simpelweg via LinkedIn weten dat ik openstond voor freelance-copyklussen.

Dat leverde direct een aantal opdrachten op. Het is natuurlijk makkelijker als je al langere tijd in dezelfde branche werkt. En dat deed ik, want ik was al jaren copywriter bij verschillende bureaus.

Dat is dan ook meteen een goede tip als je je freelance-carrière wilt kickstarten: kies eerst voor een baan (of een paar baantjes) in loondienst, dan ken je al mensen (hallo netwerk!) en wordt het allemaal veel makkelijker.

Veel opdrachten in het begin van mijn freelance-loopbaan heb ik voor mijn oude werkgever(s) gedaan. Als je ergens met plezier hebt gewerkt en je gaat op een goede manier uit elkaar, dan is dit zeker een optie!

Tips:

  • Zorg ervoor dat je mensen kent vanuit een loondienstbetrekking (of ga tijdelijk voor een bureau werken).
  • Presenteer je op je eigen blog of met je eigen sociale kanalen.
  • Word lid van relevante groepen op Facebook en/of LinkedIn waar soms klussen worden aangeboden voor beginnende copywriters. Een bekende op FB is deze.
  • Geen zin in loondienst? Kijk dan of je als freelancer klussen kunt doen voor een bureau, zodat je snel ervaring opdoet.

Je eigen plek online

Een van de eerste zaken die ik in die begintijd als freelancer ook geregeld heb, was het inrichten van mijn freelance-website. Op de website schreef ik verschillende blogartikelen over copywriting, marketing en communicatie.

Het moet gezegd: in die tijd was het een stuk makkelijker om op deze zoektermen te scoren in Google. Gewoon een website opzetten, een paar artikelen schrijven en die optimaliseren rond de zoekwoorden waarop je graag wordt gevonden… en de bezoekers stroomden toe.

Zo makkelijk is het allemaal niet meer. Er zijn duizenden concurrenten, ook bij jou in de buurt en op jouw specifieke werkterrein (daar kom ik zo nog op). Toch is er nog genoeg koek om te verdelen, denk ik.

Hoewel het zeker niet meer zo belangrijk is als 10 tot 15 jaar geleden, is een eigen stek in de vorm van een website nog steeds nuttig. Dan heb je altijd een plek om mensen naartoe te verwijzen, terwijl sociale media steeds veranderen. Ook kun je op je eigen website altijd makkelijk je beste werk plaatsen.

Tips:

  • Zet een eigen website/blog op en plaats minstens enkele artikelen en natuurlijk de belangrijke pagina’s als ‘over ons’ en ‘contact’.
  • Heb je al een specialisme gekozen, benoem dat dan direct op je website.
  • Wil je nog geen website opzetten (bijvoorbeeld omdat je nog in loondienst werkt), kijk dan of je alvast aan een online presence via bijvoorbeeld LinkedIn of via een e-mailnieuwsbrief kunt werken.

Allround-copywriter

Via mijn website werd ik dan ook al snel gevonden door andere bedrijven en organisaties. Het ging toen nog vooral om reclamecampagnes, brochures, jaarverslagen en ander ‘offline’ werk. Ik presenteerde mezelf als allround-copywriter, wat me weliswaar veel werk heeft opgeleverd, maar wat me later belemmerde om te groeien.

Nu zou ik iedereen die net begint adviseren om meteen een specialisatie te kiezen.

Niet alleen zorgt een specialisme voor betere vindbaarheid, maar je kunt jouw diensten zo ook makkelijker verkopen. Nu de concurrentie tussen tekstschrijvers en copywriters moordend is, is het niet alleen voldoende om je als tekstschrijver of copywriter te presenteren.

Het is een goed idee om kennis waar je al over beschikt tegelijkertijd met je schrijfdiensten te verkopen. Zo kun je je onderscheiden in een overvolle markt, die ook nog eens sterk beïnvloed wordt door de razendsnelle opmars van AI.

Later heb ik trouwens wel een specialisatie gekozen. Toen richtte ik me op online copywriting en SEO-copywriting.

Heb je geen specifieke kennis (over bijvoorbeeld dieren, milieuvraagstukken, ICT of wat dan ook), dan kun je je ook nog richten op een specifieke branche. Zo leer je daar vanzelf meer over en kun je in de toekomst makkelijker voor andere klanten in die branche werken.

Tips:

  • Presenteer je gerust een tijdje als allround-tekstschrijver om ervaring op te doen.
  • Kies niet te laat je specialisme (waar je nu bijvoorbeeld ook al mee bezig bent of wat je leuk vindt om te doen).
  • Zorg dat je op de hoogte bent van trends en nieuwe ontwikkelingen, waar je als nieuweling snel op in kunt springen.

Freelance-marktplaatsen

Je kent ze wel, de freelance-marktplaatsen waar je jouw diensten als freelancer aan kunt bieden. Soms moet je een abonnement per maand/jaar betalen, soms een fee per opdracht.

Ook ik heb me in het verleden op dergelijke marktplaatsen aangemeld, maar hier komt zelden werk uit. En als er werk uitkomt, is het vaak slechtbetaald werk. Die marktplaatsen draaien maar om één ding: de goedkoopste freelancer vinden. De spreekwoordelijke race to the bottom.

Natuurlijk kun je het proberen als je écht weinig ervaring hebt en het geen probleem vindt om voor een habbekrats te werken. Maar persoonlijk zou ik er zo snel mogelijk weer weg gaan, als je een voet aan de grond hebt in freelance-land.

Tips:

  • Gebruik de freelance-marktplaatsen om wat portfoliowerk op te bouwen of te leren hoe het is om met verschillende opdrachtgevers te werken.
  • Heb je eenmaal een paar eigen klanten, blijf er dan ver van weg.
  • Wil je toch vissen in een bron met opdrachten, sluit je dan als freelancer aan bij een bureau of een website die regelmatig werk nodig heeft.

Eigen projecten opzetten

Behalve mijn freelance-website (de website waarop je dit artikel leest), ben ik ook aan de slag gegaan met een paar andere, eigen projecten. Over de meeste van deze projecten heb ik hier al weleens verteld. Het gaat in veel gevallen om andere websites die ik zelf heb opgezet of gekocht.

Hoe krijg je copywriting-opdrachten uit deze eigen projecten? Nou ja, je speelt jezelf ermee in de kijker. Al voordat ik als freelancer begon, had ik mijn Italië-website. Niet alleen kon ik daarmee mijn pen (toetsenbord) scherpen, ook kreeg ik daarmee bezoekers en dus potentiële klanten. Veel digitale nomaden of reisbloggers gebruiken hun website als uithangbord voor hun diensten als freelance tekstschrijver of copywriter.

Maar er is ook een andere manier waarop eigen projecten je kunnen helpen. En dat is dat ze zorgen voor neveninkomsten naast je freelance-inkomsten. Dat is belangrijk, omdat je niet altijd wilt of kunt werken en je daarnaast geld opzij moet zetten voor pensioen of arbeidsongeschiktheid. Met een eigen project als side hustle stel je jouw inkomstenstroom veilig.

Tips:

  • Begin iets voor jezelf het verkopen van je tijd als freelancer: niet alleen is dat leuk, maar je bouwt ook aan een tweede inkomstenstroom.
  • Heb je eens een rustige tijd als freelancer? Dan kun je altijd nog aan de slag met je eigen projecten.
  • Dat eigen project kan ook je freelance-website zijn. Zie bijvoorbeeld mijn eigen website, waarop ik ook cursussen over copywriting en geld verdienen verkoop.

Ben je zelf al geruime tijd freelancer? Dan hoor ik graag van je hoe je aan jouw eerste opdrachten kwam! En heb je nog vragen, stel ze dan gerust hieronder.

💡Pro-tip: wil je op een snelle & makkelijke manier meer leren over de kracht van goede copywriting? Profiteer dan vandaag nog van deze aanbieding: Cursus Copywriting in 30 Dagen.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties