Sinds een tijdje ben ik actief op Substack, het blog- en mailplatform waar je onafhankelijk van algoritmes je eigen schare fans opbouwt. Substack dwingt je betere posts te schrijven, waar je ook met je zzp-praktijk of in een ander bedrijf veel van kunt leren.
Dit zijn 5 fouten die ook ervaren schrijvers en marketeers maken. Gelukkig zijn er simpele oplossingen die je in 5 minuten door kunt voeren. Let even goed op deze 5 veelgemaakte fouten en voortaan kun je er niet meer omheen.
1. De onderwerpregel is saai
Veel nieuwsbrieven in je mailbox hebben een saaie onderwerpregel en worden daarom genegeerd. Terwijl die onderwerpregel het eerste is wat je ontvangers zien. Hier kun je dus maar beter een beetje je best op doen. Zie ook: de 80/20-regel van Ogilvy.
Niet doen als onderwerpregel:
- September-update
- Korting op veel artikelen
- Het laatste nieuws over bedrijf X
Wel doen: maak het relevant, persoonlijk, urgent, aantrekkelijk en wek vooral nieuwsgierigheid op. Zit je zelf op Substack? Dan is het goed om te weten dat je zelfs heel eenvoudig een A/B-test met meerdere onderwerpregels uit kunt voeren. Want wat in de ene situatie werkt, is nog niet per se het beste in de andere situatie.
Wél kun je zeggen dat een onderwerpregel nooit saai moet zijn (en dat geldt ook voor b-to-b-communicatie).

De oplossing: schrijf meerdere mogelijke onderwerpregels voor elke mail die je schrijft en kies de beste. Test ze zonodig met een tool als die van Substack. Zorg ervoor dat de regel nieuwsgierig genoeg maakt om de mail te openen.
2. De mail gaat te veel over JOU in plaats van over HEN
Als copywriter heb ik veel bedrijven deze fout zien maken. Ja, het is logisch dat je enthousiast bent over je producten en diensten, maar je moet het wel zo brengen dat je het voordeel voor je klant naar voren brengt. Anders ben je al snel alleen maar aan het opscheppen over hoe goed je wel niet bent.
Dus niet:
- Ons team heeft hard gewerkt om…
- We zijn er trots op aan te kunnen kondigen…
- Alles wat je ooit al wilde weten over bedrijf X…
Draai het in plaats daarvan om. Ga uit van de klant. Schrap wij/we en vervang het door jij/je of u.
Dat dwingt je om in te gaan op de pijn of het probleem van je klant en om vervolgens jouw product of dienst als oplossing te presenteren. Lijkt simpel en is het ook, als je het een paar keer hebt geoefend.
3. Niet om de koop vragen
Dit is les één van de School voor de Sales. Zonder om de koop te vragen, zul je niets verkopen. Toch bevatten veel e-mails geen duidelijke call to action. Of er staat: ben je geïnteresseerd, neem dan contact op.
Zo moet het niet. Maak in plaats daarvan de volgende stap logisch en onvermijdelijk. Tenminste, als je met je e-mails iets wilt verkopen.
Doe bijvoorbeeld dit onder aan je e-mail:
Boek nu een vrijblijvende demo, met een link naar de pagina waarmee je het jouw klant zo makkelijk mogelijk maakt.
Een goede verkoopmail heeft één duidelijke call-to-action.
4. Je mails zien eruit als huiswerk
Als je mail eruitziet als werk, dan wordt-ie niet gelezen. Je kunt dit voorkomen door alinea’s kort te houden, opsommingslijstjes en tussenkoppen in te voegen en/of te werken met foto’s en ander beeldmateriaal.
De vorm is belangrijk voor de functie. Je e-mails moeten gelezen worden en dat worden ze niet als ze uit één lange lap tekst bestaan.
Dat heeft natuurlijk ook alles met de schrijfstijl te maken (zie het volgende punt).
5. Zorg ervoor dat je e-mails niet klinken alsof ze door AI geschreven zijn
Iedereen gebruikt AI, maar niemand wil een post lezen die door een robot is geschreven. We zijn mensen en we zijn benieuwd naar de ervaringen en hulp van andere mensen.
- Vermijd daarom managementbullshit en andere dure woorden.
- Houd het bij spreektaal, ontdaan van jargon.
- Voeg als dat kan wat persoonlijkheid toe en laat die ‘corporate’ stijl achterwege.
- Let op de tekenen die verraden dat je misschien toch wat te veel AI hebt gebruikt.
Hoe kan Substack hiermee helpen?
Waarom helpt Substack je nu om dit bovenstaande allemaal beter te krijgen? Precies door alle data die je krijgt.
- Hoeveel van je posts (lees: mails) worden geopend?
- Welke posts trokken nieuwe abonnees aan?
- Welke posts werden het best gelezen?
- Welke onderwerpregels deden het het beste?
- Waar kwamen de bezoekers vandaan?
Deze informatie kun je ook uit andere programma’s halen, maar Substack maakt het allemaal veel simpeler in zijn dashboard, waardoor het prettig is om mee te werken.
De bovenstaande 5 punten kosten niet veel tijd. Je kunt je bestaande e-mails hier eenvoudig op nagaan. Met 5 minuutjes werk maak je het verschil. Abonneer je voor meer tips op mijn Substack.
Foto: Mariia Shalabaieva/Unsplash.