13 opvallende feiten en statistieken over copywriting

13 opvallende feiten en statistieken over copywriting

Bijgewerkt op 11 juni 2020

Het is tijd voor wat harde cijfers en statistieken over copywriting en tekstschrijven. Kijk maar even mee en verbaas je over deze 13 opmerkelijke copyfeiten.

1. 8 van de 10 mensen komt niet verder dan je kopregel

Dit is precies de reden waarom copywriting-grootmeester David Ogilvy al lang geleden zei dat 80 cent van je reclamedollar naar je kopregel zou moeten gaan.

Ogilvy over kopregels

De kans is groot dat je te snel tevreden bent met je koppen. Maar de 80/20-regel bepaalt nu eenmaal grotendeels of iemand je advertentie, website, blogartikel of iets anders leest.

Tests door Peter Koechley van de virale website Upworthy laten zien dat traffic naar je website zo veel als 500% kan variëren afhankelijk van de kopregel die je besluit in te zetten…

💡Ook schokkend: onderzoek wijst uit dan maar liefst 59% van de artikelen die op sociale media wordt gedeeld niet eens door de deler gelezen is. Gelieve dit artikel dus eerst helemaal te lezen alvorens het te delen 😉

2. 9 van de 10 mensen willen geen taal- en spelfouten op je website

Het was al lang duidelijk dat je maar beter geen taalfouten in je sollicitatiebrief kunt maken. Maar hoe zit het met fouten tegen de spelling en grammatica op commerciële websites?

Uit onderzoek van Miet Ooms blijkt dat taal- en spelfouten door meer dan 83% van de klanten wordt opgemerkt. 9 van de 10 klanten geeft aan geen taal- of spelfouten op commerciële websites te willen zien. Slecht geschreven teksten met veel taalfouten beschouwen zij als slordig (8,6 uit 10 voor die stelling).

Onderzoek van Taal in Bedrijf bevestigde dat 75% van de hoogopgeleide Nederlanders zich zodanig ergert aan spelfouten dat ze twijfelen om een zakelijke relatie met de foutenmakers aan te gaan.

💡Nog een opvallende weetje: in zeker 33% van de keren dat ik een reactie op mijn artikelen in dit copyblog krijg, gaat het om iemand die me wijst op zo’n fout. Tja, van een copywriter verwachten ze nog wat extra inspanning…

Check de reacties onder dit artikel om te controleren of ik gelijk heb.

3. Je bezoekers lezen maximaal 28% van de tekst op je website

Onderzoek (Weinreich, Oberdorf, Herder & Mayer, 2008) wijst uit dat slechts 28% van de tekst op je website wordt gelezen. En dat zijn dan de ‘lezers’ die de kopregeltest al zijn gepasseerd.

Dit hoeft trouwens geen probleem te zijn, als de tekst op je pagina goed gestructureerd is. Lezers scannen de pagina en lezen precies datgene wat ze willen lezen.

4. 1 op de 6 mensen heeft moeite met lezen en schrijven

Meer dan de helft van deze groep zijn autochtone Nederlanders. Laaggeletterdheid is een probleem dat door veel organisatie nog wordt onderschat. Naast problemen met lezen en schrijven is een aanzienlijk deel van deze groep ook minder digitaal vaardig.

Belangrijke informatie voor elke copywriter die zich met webteksten bezighoudt (en welke copywriter doet dat eigenlijk niet?).

5. 95% van alle teksten zijn te moeilijk voor 60% van de bevolking

Taalniveau van de Nederlandse bevolking: C1 en C2 zijn te hoog gegrepen

Behalve laaggeletterdheid is er nog een probleem dat veel groter is. Vrijwel alle teksten (zo’n 95%) zijn te moeilijk te begrijpen voor 60% van de mensen. Simpelweg omdat ze te ingewikkeld geschreven zijn. Als je jouw teksten op B1-niveau zou schrijven, kun je zomaar 80% meer mensen bereiken.

6. UX copywriting kan 17% verschil in betrokkenheid maken

Het begrip UX copywriting heeft een hoge vlucht genomen. Er zijn zelfs tekstschrijvers die zich nu UX copywriter noemen. Waarbij UX dan staat voor User Experience.

Maar ook als we het hebben over de online ervaring van gebruikers, gelden vooral de regels van de klassieke copywriting, waarin de juiste woorden op de juiste plek hét verschil kunnen maken.

Onlangs wijzigde Google een korte tekst in zijn hotelzoekfunctie. ‘Boek een kamer’ werd ‘Beschikbaarheid controleren’. Dat leverde direct 17% meer interacties op. Met de volumes die Google genereert gaat het dan al snel om miljoenen euro’s.

Een soortgelijk verschil constateerde Econsultancy door het veranderen van ‘Koop nu’ in ‘Voeg aan winkelmandje toe’. Uit tests van Unbounce bleek dat de tekst ‘Start mijn gratis proefversie’ een 90% hoger klikgedrag opleverde dan de tekst ‘Start jouw gratis proefversie’.

De bekende hotelboekingssite Booking.com gebruikt het principe van UX copywriting en microcopy volop. Onder de knop ‘Reserveer deze kamer’ staat: ‘Geen zorgen – er zijn geen kosten als je op deze knop drukt!’ Overigens test Booking.com voortdurend wat werkt en wat niet.

Een mooi voorbeeld van microcopy door Booking.com (bron: booking.com)

Wat blijkt is dat gebruikers vaak nog te veel in de oriënterende fase zijn om zich al te committeren aan een tekst als ‘een kamer boeken’. Uit dit voorbeeld blijkt maar weer dat je je als copywriter altijd bewust moet zijn van de mindset of koopfase waarin je klant zich bevindt.

7. Lezers scannen een webtekst in een F-patroon, waardoor de eerste 2 woorden veel meer gelezen worden dan het derde woord

Scangedrag bij websitebezoekers is niet te voorkomen. Maar je kunt er wél slim op inspelen. Door woorden met de meeste informatie aan het begin van de kopregel te plaatsen. Als die eerste woorden interessant lijken, vergroot je de kans dat de rest van je tekst wordt gelezen.

Je bezoekers volgen het welbekende F-patroon, waarop je met slim design in zou moeten spelen (bron: UX Planet)

Om dezelfde reden zou je de belangrijkste informatie in de eerste zin van je alinea moeten zetten.

8. Alleen al het woordje ‘omdat’ toevoegen kan leiden tot wel 94% meer overeenstemming

Het is onder copywriters bekend dat magische woorden de conversie flink kunnen opstuwen. ‘Omdat’ is zo’n power word. Het speelt perfect in op het feit dat mensen altijd een reden willen hebben om iets te doen of iets te laten.

Omdat je het waard bent
Omdat je het waard bent (bron: careality.nl)

Onderzoek van Robert Cialdini laat zien dat mensen alleen al door een ‘omdat’ toe te voegen het tussen de 60% en de 94% meer eens zijn met een bewering.

9. Social proof toevoegen leidt tot 20% meer conversie

Unbounce voerde een test uit waarbij ze een simpel regeltje aan nieuwsbriefinschrijvingen voor een klant toevoegden. Het enige wat ze deden was 3 woorden toevoegen: 4.500 huidige abonnees.

Vergeleken met het origineel uit de A/B-test leverde de toevoeging maar liefst 20% meer inschrijvingen op.

10. 36% van de bezoekers geeft de voorkeur aan getallen in kopregels

Getallen in kopregels verhogen de CTR. Sterker nog, dit is een van de grootste copyhacks die je toe kunt passen. Uit onderzoek van Conductor blijkt dat lezers getallen prettig vinden omdat ze informatie op een compacte manier bieden.

Maar ook in lopende tekst kan het slim zijn om cijfers in plaats van woorden te schrijven. Het breekt een beetje het woordbeeld en het maakt het makkelijker voor je brein om het te verwerken. Online is lezen toch al een stuk vermoeiender dan van papier.

11. 9 op de 10 lezers die je kopregel leest, leest ook je call-to-action

Ik hamer in mijn blogartikelen al jaren op het (goed) inzetten van de call-to-action, en de cijfers staven dit. Uit onderzoek van Unbounce blijkt dat meer dan 90% van de lezers die je kopregel hebben gelezen (en daarna je hele artikel) ook je call-to-action lezen.

12. Geef bewijs in de vorm van mensen in plaats van in percentages

Als we het over statistieken hebben, doen we dat meestal omdat we het belang van een feit willen benadrukken. Zoals hierboven in het voorbeeld van de 36 procent.

Wat de impact van je copywriting vaak verhoogt, is je statistieken in menselijke vorm gieten. In plaats van 36% van de bezoekers had ik beter het volgende kunnen schrijven:

36 van de 100 mensen geven de voorkeur aan getallen in kopregels.

13. Ik had er eigenlijk maar 12, maar oneven nummers werken stiekem het beste in kopregels

Copywriters doen er goed aan om het oneven-effect te omarmen. Niet alleen kost het verwerken van oneven getallen zo’n 20% meer hersenkracht (ja, dat is juist goed!), ook lijkt de lijst er specifieker door. Een oneven getal oogt realistischer, doordat het niet afgerond lijkt om tot een mooi lijstje te komen.

Weet je ook weer waarom je deze toevoeging in de vorm van nummer 13 in mijn blog aantreft.

Je ziet het aan deze feiten en statistieken

Copywriting is een kunst. En een wetenschap.

Weet je zelf nog andere feitjes over copywriting?

Laat ze weten in een reactie!

Bronnen:

  • https://carminemastropierro.com/copywriting-statistics/
  • https://taaluniebericht.org/artikel/belangrijk-foutloze-taal-op-websites
  • https://books.google.nl/books/about/Struggling_Readers.html?id=FlfBAgAAQBAJ
  • https://www.lezenenschrijven.nl/over-laaggeletterdheid/feiten-cijfers
  • https://www.baianat.com/articles/ux-writing-is-the-guidance-to-a-delightful-experience
  • https://www.nngroup.com/articles/f-shaped-pattern-reading-web-content/
  • https://www.writemysite.co.uk/13-copywriting-statistics-for-your-business/
  • https://unbounce.com/landing-page-copywriting/8-simple-landing-page-copywriting-tips/
  • https://www.burokoorts.nl/blog/80-meer-mensen-bereiken-schrijf-op-taalniveau-b1/
  • https://moz.com/blog/5-data-insights-into-the-headlines-readers-click
  • https://www.nickkolenda.com/copywriting-tips/
  • https://www.precisionmarketinggroup.com/blog/5-psychological-hacks-to-inspire-your-copywriting-techniques

Beeld: Shutterstock.

Lees ook nog even dit:

Eén reactie op 13 opvallende feiten en statistieken over copywriting

  1. Puntje 4, organisatieS 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *