tips voor je verkooppagina

7 elementen die op je verkooppagina niet mogen ontbreken

Een van de moeilijkste opgaven voor (online) ondernemers is het opstellen van die verkooppagina. Moet-ie lang of juist kort, komt er een video op of niet, moet je keihard pushen voor de sale, de prijs duidelijk laten zien of juist niet? Zoveel vragen. Maar deze 7 elementen mogen in elk geval niet ontbreken.

Je weet al dat het niet voldoende is om bezoekers naar je verkooppagina (of sales page) te leiden. Daar begint het pas! Op die pagina moeten ze zó warmlopen voor jouw aanbod dat ze spontaan tot een aankoop overgaan.

Je bezoekers moeten geïntrigeerd raken, je aanbod begrijpen en vervolgens actie ondernemen. Dat is geen kattenpis, zelfs niet voor ervaren copywriters.

Alleen wat informatie over je product of dienst opschrijven en er een koopknop onder plakken is niet genoeg.

En er is helaas ook geen algemeen toepasbare formule voor een goede verkooppagina, al willen sommige verkopers van sales page templates je nog weleens anders doen geloven.

Er zijn wel wat zaken die in geen geval mogen ontbreken (en daarvoor kan het gebruik van een sjabloon wel weer nuttig zijn).

Veel van deze elementen kun je afleiden uit de bekende copywriting-formules. Maar het kan geen kwaad ze ook even expliciet te benoemen. Hier komen ze.

De 7 beste tips voor je verkooppagina

1. Benoem het probleem

Als eerste moet je het probleem of de uitdaging benoemen die je klant heeft. De P uit de PAS-formule, zo je wilt.

Niemand heeft interesse voor jouw product of dienst. Ze willen alleen dat hun probleem wordt opgelost.

via GIPHY

Je moet laten zien dat je hun zorgen begrijpt. Daarbij is het handig om te weten in welk stadium ze op jouw verkooppagina komen.

  • Weten ze zelf al van hun probleem?
  • Welke oplossingen overwegen ze?
  • Kennis ze jouw oplossing al?

Verkoop je een afslankprogramma, vertel dan een verhaal over hoe je zelf hebt gevochten tegen de kilo’s. Zo laat je merken dat je het probleem van je klant begrijpt.

2. Doe een belofte

De belofte is jouw oplossing voor het probleem van je klant. Het paracetamolletje voor hun hoofdpijn, zoals mijn copywritingcursus de remedie is om betere resultaten te behalen.

Stel je eens voor dat je aan het einde van dit jaar een volle agenda hebt. Dat je ‘nee’ moet gaan zeggen tegen klanten die voor je in de rij aanschuiven. Dat je alleen nog maar voor je ideale klant hoeft te werken?

via GIPHY

De ’truc’ is om je licht te laten schijnen op een betere toekomst voor je klanten. Precies omdat jouw aanbod zorgt voor een oplossing (ook al is het probleem niet zo groot).

3. Laat iets zien

Woorden zijn niet genoeg. Je potentiële koper wil een tipje van de sluier.

Een voorbeeldvideo van jouw cursus. Een paar mooie foto’s van het product. Een inzicht in jouw werkwijze. Een eerste hoofdstuk van je e-book.

Iets waarmee je laat zien wat je klant kan verwachten. Hoe opener je hier over bent, hoe beter het meestal is.

via GIPHY

4. Geef bewijs

Waarom zou iemand jou geloven? Het is logisch dat jij lyrisch bent over jouw product of dienst. Het is tenslotte een verkooppagina!

Vergeet daarom nooit om bewijs toe te voegen aan jouw belofte. Een onafhankelijk keurmerk of onderzoek is een vorm van bewijs.

via GIPHY

Maar wat het echt goed doet zijn de meningen van andere mensen. Mensen die een soortgelijk probleem hadden als de huidige bezoekers van je verkooppagina, maar die er nu van verlost zijn.

Testimonials of getuigenissen dus. Bij voorkeur met harde cijfers. Vraag erom bij je klanten en geef ze een prominente plek op je verkooppagina.

5. Schaarste en urgentie

Wat je niet wilt is valse verhalen ophalen over schaarste en urgentie. Maar reële schaarste en urgentie wil je wél in je verkoopverhaal verweven.

Bijvoorbeeld als je een kortingsactie hebt en de prijs straks weer omhooggaat. Of als er daadwerkelijk nog maar een paar van jouw producten op de plank liggen.

via GIPHY

Een teller die aftelt tot het moment dat de actie voorbij is, werkt altijd goed. Net als het vermelden van de beperkte voorraad. Of de noodzaak om nú actie te ondernemen bij voor de klant urgente problemen.

Ja, weer zo’n beïnvloedingstactiek van Cialdini, maar die is er niet voor niets. Dit werkt gewoon.

Schaarste en urgentie creëren hoeft trouwens niet altijd heel salesy uitgevoerd te worden. Een product waar je er maar een paar van levert per jaar is van nature al schaars. Een cursus waarvan je de toegang maar eens in het kwartaal opent ook.

Let er ook goed op dat je de prijs niet verstopt. Dit is een verkooptrucje dat bijna nooit werkt. Mensen willen weten wat iets kost en als ze het niet kunnen vinden, haken ze af.

6. Geef de volgende stap aan

De laatste onmisbare tip voor je verkooppagina is de call-to-action. Dat lijkt logisch, maar hier gaat het toch vaak mis.

Nadat je de lezer hebt laten zien dat je het probleem begrijpt en je een bewezen belofte hebt gedaan, wil je ze precies vertellen wat de volgende stap is.

Geef heel duidelijk aan wat er gebeurt nadat de lezer op de koopknop klikt. In dit stadium wil je alle mogelijk angst wegnemen.

via GIPHY

7. Een vorm van garantie

Je bent trots op je product of dienst (als het goed is) en je potentiële kopers willen dat gereflecteerd zien op je verkooppagina.

Je moet voor de volle 100% achter je aanbod kunnen staan en de zelfverzekerdheid tonen dat jouw oplossing voor je kopers gaat werken.

Als je er serieus in zit, bied je een vorm van garantie. Zo bied ik zelf een 14-dagen-niet-goed-geld-terug-garantie op alle cursussen in mijn Doyoucopy Academy.

Natuurlijk is er een deel dat misbruik zou kunnen maken van zo’n garantie. Dat is dan maar zo. Belangrijker is dat een garantie mensen over de streep trekt en dat levert als het goed is meer op dan die paar die de cursus bekijken en dan hun geld terugvragen.

via GIPHY

Bonustip: je verkooppagina is nooit af

Goed om te weten als je je onzeker voelt: je verkooppagina wordt steeds beter. Hij is namelijk nooit af.

Je voegt nieuwe testimonials toe, je zet er een filmpje bij, je verbetert een tekst. In de loop van de tijd leer je nieuwe inzichten en die pas je toe op je pagina.

Vraag ook gerust om feedback van klanten en collega’s. Je ontdekt uiteindelijk zelf hoe jouw perfecte verkooppagina eruitziet!

Dit vind je ook interessant

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties