praktische tips voor het schrijven betere e-mails

10 praktische tips voor het schrijven betere e-mails

E-mail is nog altijd een van de krachtigste wapens in het arsenaal van elke (online) marketeer en ondernemer. Dit is wat is geleerd heb over het schrijven betere e-mails. Doe er je voordeel mee!

1. Schrijf je e-mails met één doel in gedachten

Vaak zie je nog mails met een kakofonie aan informatie en aanbiedingen. Wat veel beter presteert is een e-mail met één doel, één aanbieding en één call-to-action. Gericht schieten in plaats van met hagel.

2. Buig wat je wilt zeggen om naar een verhaal

Steek je e-mails in als een anekdote. Neem je lezer mee in een verhaal. Hoe heb je iets aangepakt en wat heb je daarvan geleerd? Een verhaal is boeiender en laat zich makkelijker herinneren.

3. Zorg voor een intrigerende onderwerpregel

De onderwerpregel is net zo belangrijk als de kop boven een advertentie of op een landingspagina. Besteed daarom net zoveel tijd aan de kop als aan de hele e-mail.

Hier wat korte en snelle tips:

  • Hou je onderwerpregel kort (6 tot 10 woorden is de max).
  • Gebruik actiewerkwoorden die een gevoel van urgentie creëren.
  • Stel een vraag om de klikken op je e-mail te maximaliseren.
  • Zet FOMO of YOLO in.
  • Verstuur de e-mail als MENS in plaats van als BEDRIJF en laat dat doorschemeren in de onderwerpregel.

Meer tips om betere kopregels te schrijven vind je hier.

4. Benut de kracht van de previewtekst

Gebruikers op mobiele apparaten kijken naar de previewtekst om te bepalen of ze de e-mail openen. Deze previewtekst kun je vaak invullen bij je e-mailmarketingsoftware.

Je gebruikt deze preview om lezers een snelle eerste indruk van de inhoud te geven. Ze zullen erop klikken als deze inhoud voor hen relevant lijkt. Uit studies blijkt dat je hiermee het aantal klikken op je mail met wel 30% kunt verhogen.

5. Vraag om een reactie in de eerste mail je stuurt

In de eerste mail die ik stuur als iemand zich op mijn gratis e-mailcursus of mijn copytips abonneert, vraag ik de ontvanger om te reageren. Om precies te zijn vraag ik naar zijn/haar grootste frustratie met copywriting.

Dat heeft 2 redenen:

  1. Ik ga direct het gesprek aan in plaats van zendergericht e-mails op ze af te vuren. Dat verhoogt het vertrouwen in mij als specialist en verbetert direct de relatie die ik met mijn prospects aan ga.
  2. Er is ook een technische reden: e-mailprogramma’s weten door de reply dat ontvangers toekomstige mails van mij ook willen ontvangen. Dat voorkomt in de toekomst proberen met aflevering.

6. Maak ze aantrekkelijker

Gebruik geen muur van platte tekst, maar verfraai je e-mails met witruimte, opsommingstekens, emoji, afbeeldingen, vetgedrukte tekst en onderstrepingen. Gebruik alles in je gereedschapskist om die boodschap beter over te brengen (maar overdrijf het natuurlijk niet).

E-mails zijn ook vaak te lang. Kort ze in en ze worden beter. Gebruik vooral ook een lettertype dat groot genoeg is. Hou er rekening mee dat er een grote kans is dat je publiek de e-mail vanaf een smartphone leest.

7. Spreek de taal van je doelgroep

Voor wie schrijf je? Zorg ervoor dat je hun taal schrijft. Vermijd jargon uit jouw vakgebied. En schrijf je e-mails alsjeblieft niet in schrijftaal, maar ik spreektaal. Controleer dit door je e-mails voor het versturen hardop voor te lezen. Klinkt het saai of krampachtig? Dan is het nog niet goed.

8. Schrijf over ‘u’ of ‘jij’ in plaats van over ‘ik’ of ‘wij’

Maak zoveel mogelijk gebruik van de tweede persoon in je mails. Dan schrijf je automatisch meer vanuit de klant en zijn of haar problemen in plaats van uit jezelf en jouw producten of diensten. Het lijkt misschien een open deur, maar dit maakt een wereld van verschil.

9. Voordelen in plaats van eigenschappen

Kom je dan uiteindelijk aan bij jouw producten of diensten, vergeet dan niet dat je het moet hebben over de voordelen ervan voor je klant, in plaats van over al die nuttige features waar je zo trots op bent.

10. Maak ze hongerig naar meer

Je e-mails moeten geen volledig 6-gangen-diner vormen. Ze moeten een zogenoemde ‘open lus’ bevatten, die je klanten hongerig maakt naar meer. Naar de volgende e-mail, naar jouw online cursus of misschien wel naar een of meer van jouw producten.

Heb je zelf nog goede copywriting-tips voor e-mails? Geef dan hieronder jouw reactie.

Foto: Unsplash.

Dit vind je ook interessant

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties