Web Analytics

Is optimaliseren voor AI daadwerkelijk iets anders dan voor zoekmachines?

De laatste 20 jaar zijn we massaal gaan ‘optimaliseren voor zoekmachines’, in het bijzonder die ene zoekmachine (die we hier niet meer bij naam hoeven te noemen). Maar met de opmars van AI – ChatGPT, Copilot, Perplexity, Claude (nee, niet die van het Songfestival) & co rijst de vraag: kun je niet beter optimaliseren voor AI’s? En is dat dan daadwerkelijk iets anders dan voor zoekmachines?

Allereerst: AI als alternatief voor zoekmachines lijkt heel aanlokkelijk. In plaats van een zoekopdracht invoeren en dan een lijst met websites voorgeschoteld te krijgen, kun je met AI een uiterst persoonlijk resultaat krijgen, precies op maat voor datgene wat je vraagt.

Een voorbeeld van zoeken met Google:

Op Google wordt mijn site als eerste genoemd! (bron: Google)

Een voorbeeld van zoeken met ChatGPT:

Oké, de plaatsnaam klopt niet, maar mijn naam gaat ook op AI rond! (bron: chatgpt.com)

Van SEO naar GEO?

Je hebt vast al wel wat gelezen over de nieuwste trend: van SEO (Search Engine Optimization) naar GEO (Generative Engine Optimization).

En ja, steeds meer mensen gebruiken AI’s om zoekopdrachten uit te voeren die voorheen met de klassieke zoekmachines werden gedaan. Ik zie het zelf ook, aan de linkjes vanuit bijvoorbeeld chatgpt.com naar dit domein. Gelukkig geven grote taalmodellen (LLM’s, zoals ChatGPT) ook bronnen waarop gebruikers kunnen doorklikken.

De vraag is alleen: klikken gebruikers nog wel door of formuleert de AI zo’n goed, gepersonaliseerd antwoord op de vraag, dat dat niet meer nodig is?

In de schermafbeelding hieronder kun je zien dat Google nog steeds het merendeel van de sessies naar mijn website voor z’n rekening neemt. En dat daarna een paar alternatieve zoekmachines volgen.

ChatGPT staat op dit moment op plek 5 van de bronnen die gebruikers naar mijn website verwijzen. Andere grote taalmodellen zijn nog nauwelijks terug te vinden in deze data (Perplexity en Copilot geven nog enkele verwijzingen).

Maar: we zijn pas net begonnen en mijn verwachting is dat dit zeker toe gaat nemen.

Bron: Google Analytics Doyoucopy

Er is natuurlijk een groot verschil tussen je website op een plek zo hoog mogelijk op de zoekresultatenpagina zien te krijgen en ‘genoemd worden’ door de grote taalmodellen (de LLM’s als ChatGPT). Al was het maar omdat AI de neiging heeft het resultaat zo specifiek en persoonlijk mogelijk te maken.

Maar om maar meteen even op de vraag boven dit artikel terug te komen: ik denk dat beide manieren van ‘gevonden worden’ geen wezenlijke andere strategie vergen. Tenminste, als je al op de goede weg was om van jouw online aanwezigheid een merk te maken.

Want dat laatste is waar alles naartoe beweegt, ook op het gebied van SEO. Als je nog geen merk bent, moet je dat zien te worden. Als je nog niets concreets te bieden hebt op internet, moet je dat zien te doen.

SEO is niet dood, maar de tijd van teksttrucjes toepassen en wat linkjes leggen, ligt nu wel duidelijk achter ons. Je hebt méér nodig om jezelf als autoriteit te presenteren en dat is precies het pad dat je met AI ook moet bewandelen.

Kortom, wat werkt voor de klassieke zoekmachines, werkt ook voor de nieuwe, AI-gestuurde zoekmachines.

In het kort komt het hier op neer:

Update je content naar het nu

Je hebt al waardevolle content staan. Top. Maar de lat ligt in 2025 en verder hoger dan ooit. Dat betekent: je bestaande content moet mee met de tijd. Niet alleen qua actualiteit, maar ook qua diepgang, relevantie en toegevoegde waarde.

Laat je expertise nóg beter zien. Link naar sterkere bronnen. Voeg nieuwe inzichten toe. En durf te schrappen wat niet meer werkt.

Anno nu optimaliseer je je content nu voortdurend voor de mensen die klant van je willen worden. Misschien betekent dat wel dat je minder nieuwe stukken publiceert, maar dat die stukken wel hoger van kwaliteit zijn en dat je wat tijd en energie besteedt aan content die je eerder op je website hebt geplaatst.

1. Duik dieper je niche in
Wie alles voor iedereen wil zijn, wordt uiteindelijk voor niemand echt relevant. Richt je op jouw expertisegebied en graaf dieper dan de oppervlakkige info die AI-content je voorschotelt. Daarmee positioneer je jezelf als autoriteit én onderscheid je je van de massa.

2. Speel met andere formats
Een tekst is fijn, maar misschien leent jouw verhaal zich ook perfect voor video, audio of zelfs een interactieve tool. Experimenteer met verschillende vormen van content en ontdek wat het beste werkt voor jouw publiek (zie ook punt 6 van dit lijstje).

3. Maak het (nog) persoonlijker
AI kan al indrukwekkend goed schrijven. Je kunt het zelfs al inzetten om je te helpen met creatieve schrijfprojecten. Maar het blijft een imitatie van menselijkheid. Het voordeel dat jij hebt is dat je écht bent. Schrijf zoals je praat, laat jargon los waar het niet nodig is en durf stelling te nemen. Jouw persoonlijkheid is je kracht.

4. Kwaliteit wint het altijd van kwantiteit
Je hoeft niet meer te concurreren op snelheid of volume. De kracht ligt nu in verdieping en originaliteit. Eén sterk onderbouwd artikel met een duidelijke visie heeft meer impact dan 10 vluchtige stukken die niemand zich herinnert. Dat was al een tijdje zo bij Google & co en is in dit AI-tijdperk nóg belangrijker geworden.

5. Denk als een merk, niet als een blogger
Een blog is geen hobbyproject (meer). Het zou een strategisch onderdeel van je merk moeten zijn. Tenminste, als je ‘genoemd’ wil worden. Wat wil je uitstralen? Waar sta je voor? Zorg dat alles klopt: van tone-of-voice tot visuele stijl. Alles wat je schrijft en laat zien draagt bij aan herkenbaarheid en vertrouwen.

6. Denk verder dan je eigen website
Een eigen website of blog is een betrouwbare bron van informatie, maar AI kijkt graag verder (net als dat merken graag verder kijken). Zorg er daarom voor dat je ook buiten je eigen domein bestaat. Een Wikipedia-pagina, vermeldingen op Reddit, aanwezigheid op sociale media, interviews in kranten en tijdschriften. Het draagt allemaal bij aan jouw online vindbaarheid, ook binnen AI.

7. Verdiep je in hoe de verschillen modellen werken
Misschien nog wel de beste tip: ga zelf met AI werken. Gebruik ChatGPT, Perplexity, Copilot of een van die andere LLM’s en ontdek al spelenderwijs hoe ze werken en welke input ze graag gebruiken. Je kunt AI ook zelf vragen: waarom noem je die en die wel en mij niet, als je graag ‘genoemd’ zou willen worden. Dat kan zomaar verrassende inzichten opleveren!

Lees ook: wat bloggers in 2025 kunnen doen om bij te blijven.

Werk jij al aan je zichtbaarheid in AI of die van je bedrijf? Laat me hieronder weten wat je hiervoor zoal doet. Ik ben benieuwd!

Beeld boven: Midjourney.

💡Pro-tip: wil je op een snelle & makkelijke manier meer leren over de kracht van goede copywriting? Profiteer dan vandaag nog van deze aanbieding: Cursus Copywriting in 30 Dagen.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties