Je wilt een bedrijf starten, of misschien iets laagdrempeliger, beginnen met een side hustle. Een online cursus opzetten, voor klanten gaan freelancen of een webshop beginnen. Maar je twijfelt… Heb je daarvoor wel de juiste vaardigheden of ‘skills’? Ik heb die vraag vaker gehoord en dit is mijn antwoord daarop.
Kijk niet zozeer wat je het leukst vindt om te doen of wat je hobby’s zijn maar kijk vooral naar waar je expertise ligt. En ja, soms komt dat met elkaar overeen.
Waar heb je kennis en vaardigheden in opgebouwd? Waarvoor komt iedereen (nou ja, in ieder geval een paar mensen) naar jou toe?
Iedereen is wel een expert in iets
‘Expert’ mag je trouwens ruim nemen. Als je iets beter kunt dan de mensen in je omgeving, is dat meestal goed genoeg om er meer mee te doen.
- Misschien kun je goed schrijven omdat je dat al lange tijd voor je werk doet.
- Of je hebt al een paar keer iemand geholpen met een website.
- Je deelt misschien met plezier je verhalen over een vakantieland (zoals ik heb gedaan met mijn Italië-website).
- Of je neemt te pas en te onpas het maken van foto’s op je.
- Of je houdt gewoon heel erg van het maken van ingewikkelde Excel-spreadsheets (ik noem maar wat, hè?).
Heb je iets waar je in uitblinkt? Dan heb je die basis voor je onderneming of side hustle al te pakken. Maak je verder geen zorgen over die juiste vaardigheden, dat komt goed 😉
Wat moet je doen voor een vliegende start?
Ondernemen is in actie komen. Je moet de dingen niet te lang overdenken, anders komen ze niet van de grond. Maak het meteen concreet.
Denk aan een MVP of een minimum viable product, zoals de Amerikanen dat noemen. Een MVP is die o zo belangrijke eerste versie van een product of dienst die je zo vroeg mogelijk lanceert.
Het doel? Zo snel mogelijk reacties te krijgen en leren, waarmee je jouw product of dienst verder kunt verbeteren.
Een voorbeeld uit eigen keuken?
Ik heb lang gewacht met het lanceren van mijn cursus copywriting. Te lang, achteraf bezien.
- Was ik wel zo goed in copywriting dat ik er een cursus over kon geven?
- En moest een cursus niet volledig uit lange video’s bestaan, waardoor het heel veel productietijd zou vergen?
- Hoe moest ik dan alle onderwerpen die hiermee samenhangen in één cursus proppen?
- En wat voor prijs zou ik daar dan aan moeten hangen?
Uiteindelijk heb ik een serie mails geschreven die ik ‘Copywriting in 30 dagen’ noemde. Die korte e-mailcursus bood ik gratis aan, waardoor die inschrijvingen toestroomden. Ik kreeg feedback en vragen, waarmee ik de serie mails ombouwde tot een volledige cursus copywriting die ik tot op de dag van vandaag aanbied (maar dan betaald).
De te leren les? Formuleer je aanbod, lanceer, pas aan en lanceer opnieuw. Scherp ondertussen je propositie en de voordelen en eigenschappen van je product of dienst aan. Verzamel reviews en poets oneffenheden weg.
Je kunt het, want je bent al een expert op dit vlak! Zo formuleer je al doende een aanbod waarvoor je klanten naar jou toe zullen stromen. En waar je ze waarschijnlijk naar volle tevredenheid mee kunt helpen.
Blijkt het toch net zo’n succes?
Niet alles wordt een klapper. Ook niet de dingen waar je ruime ervaring mee hebt en waar je familie en vrienden op dit moment al mee helpt. Je verlies nemen hoort ook bij de hustle economy en zeker bij ondernemen.
Blijf daarom niet te lang hangen in dingen die niet werken, maar stap over op iets anders en werk dat verder uit.
Blijf experimenteren om uit te vinden waar je jouw skills goed in kwijt kunt en waar je een (mini-)onderneming van kunt maken. Probeer verschillende dingen uit, des te groter is de kant dat je iets vindt waar jij én je toekomstige klanten blij van worden.
Dat zijn mijn tips voor succes. Twijfel je toch nog? Dan ben je van harte welkom in mijn online cursus over ondernemen en online geld verdienen, waar ik dieper op deze en andere onderwerpen inga.
En, weet je al hoe je jouw kennis en vaardigheden slim gaat inzetten? Laat het me weten in een reactie hieronder!
Beeld boven: Midjourney.