Het verschil tussen middelmatige copywriting en geweldige copywriting is de focus. Geweldige copywriters weten klanten in hun eigen woorden aan te spreken, een emotioneel haakje te creëren en hen over te halen actie te ondernemen.
Als je de beste copy wilt schrijven, moet je jouw klant volledig begrijpen. Je moet je klanten dus kennen en met hen spreken.
Helaas investeren veel bedrijven vaak wel in copy & content, maar niet in de kwaliteit van de uitvoering.
Dit is waarom je altijd zou moeten gaan voor geweldige copywriting:
Geweldige copywriting vertegenwoordigt de stem van je merk
Ook wel bekend als de brand voice. Slimme schrijvers begrijpen wat het belang is van een eigen stem. Als je (nog) niet weet wat jouw eigen stem is, is het cruciaal om deze te ontdekken. Anders krijg je al snel dit.
Dit geldt des te meer voor bedrijven die zich willen onderscheiden in de markt (en welk bedrijf wil dat eigenlijk niet?). Geweldige copywriters zijn uitstekend in staat om je hierbij te begeleiden.
Geweldige copywriting zorgt voor herkenning bij je doelgroep
Een goede copywriter spreekt de taal van je doelgroep, weet wat hun pijnpunten zijn, welk resultaat ze zoeken en op welke voordelen ze aanslaan. Geweldige copywriting laat je klanten (zowel bestaande als toekomstige) zich gehoord en gewaardeerd voelen.
Geweldige copywriters houden je bij de les
Copywriters duiken in je branche, doen onderzoek en ontwikkelen snel een breed gevoel bij de trends en uitdagingen waar je als merk voor staat. Ze stellen de vragen die je eigenlijk niet wilt horen en ze brengen moeilijke zaken terug tot de essentie. Ze komen ook met ideeën die je toe kunt passen in je communicatie en in je producten of diensten.
Geweldige copywriting boort een nieuw publiek aan
Geweldige copywriting is afgestemd op de precieze doelgroep en de klantreis. Goede copywriters weten voor elke van die verschillende doelgroepen de juiste snaar te raken, zodat ze zich gewaardeerd en begrepen voelen. Dit effect bereik je alleen met geweldige copywriting.
Geweldige copywriting is een investering in je business
Inspireren, informeren, verleiden, verkopen. Geweldige copywriters nemen je aanbod en vertalen dat in woorden die voor omzet zorgen. Of het nu gaat om teksten voor een persbericht, sociale media, video’s of verkooppagina’s.
Het is belangrijk dat je deze vaardigheden als een investering in je bedrijf ziet. Zonder deze investering behaal je op z’n best middelmatige resultaten. En dat is dan weer zonde van de kosten die je óók voor middelmatige copywriting maakt.
Geweldige copywriting kost tijd
Al het bovenstaande is ook de reden dat écht goede copywriting veel tijd kost. Voordat je gaat schrijven (of dat aan een copywriter overlaat), moet je luisteren. Ontdek wat je potentiële klanten zeggen over jouw bedrijf of over de producten of diensten die je levert.
Volg je ideale klant op sociale media, op fora en in je mailbox en spreek – indien mogelijk – met ze. Hoe meer je dit doet, hoe beter je copywriting. Een geweldige copywriter weet dit.
Als je het écht goed doet, is copywriting een van de krachtigste gereedschappen om jouw bedrijf in je branche te bevestigen en versterken.
Foto boven: Pixabay.