Brand story: waarom ook jouw bedrijf een goed verhaal nodig heeft

Brand story: waarom ook jouw bedrijf een goed verhaal nodig heeft

Bijgewerkt op 15 januari 2021

De ‘hype’ is inmiddels wel voorbij. Maar veel managers en communicatiespecialisten hebben nog altijd de mond vol van storytelling. Maar hoe doe je dat nou, zo’n brand story voor jouw bedrijf schrijven? En heb je echt zo’n merkverhaal nodig? In dit blogartikel probeer ik kort antwoord te geven op deze vragen.

Wat is een merkverhaal?

Een brand story – of in goed Nederlands: een merkverhaal – vertelt het verhaal van een merk.

Het merkverhaal beschrijft:

  • Wat je doet
  • Waarom je het doet
  • Waar je vandaan komt en waar je naartoe gaat
  • In inspirerende en enthousiasmerende bewoordingen

Een goed merkverhaal is niet alleen een leuk verhaaltje voor op je brochure of op je homepage. Het is de basis van alle communicatie. Intern zet het de spreekwoordelijke neuzen dezelfde kant op. Extern is het het fundament waarop je je middelen bouwt.

Om het verhaal van jouw merk te vertellen gebruik je storytelling-technieken.

Wat is storytelling?

Storytelling – het woord zegt het al – is een methode om vertrouwen en betrokkenheid te scheppen via het overbrengen van verhalen. Verhalen zijn zou oud als de mensheid. Mensen zijn biologisch voorgeprogrammeerd om te luisteren naar verhalen. Om ervan te leren en om je ermee te vermaken.

Iedereen die kinderen heeft weet dat zelfs baby’s gefascineerd kunnen luisteren naar verhalen. Er zijn geen krachtiger middelen dan verhalen om boodschappen over te brengen en mensen met elkaar te verbinden verbinden.  We smullen ervan, we leren ervan en we onthouden ze.

Mensen houden van verhalen
Al van jongs af aan houden mensen van verhalen (foto: PxHere)

Wil een verhaal beklijven, dan moet het elementen uit de verhaalkunst bevatten. Bijvoorbeeld:

  • Een held – iemand met wie je doelgroep zich kan identificeren (dat kan dus ook je merk zijn).
  • Een antiheld – iemand tegen wie jouw held op moet boksen (de antagonist van het verhaal)
  • Een incident – een gebeurtenis die de held aanzet tot het nemen van actie.
  • Een conflict – een obstakel dat je held ervan weerhoudt om zijn doen te bereiken.
  • Dromen en verlangens – kortom, alles waar de doelgroep zich in kan verplaatsen.

Waarom is het voor bedrijven belangrijk een merkverhaal te hebben?

Ratio is niks, emotie is alles. Het is duidelijk: verhalen engageren, maken van geïnteresseerden klanten en uiteindelijk ambassadeurs. Een inspirerende brand story maakt een merk betekenisvol.

Maar pas op: die verhalen moeten wel écht zijn. Zomaar een merkverhaal om maar een merkverhaal te hebben is nep. Daar prikken je klanten meteen doorheen.

Bij corporate storytelling is het uitgangspunt vaak het succesverhaal van het ontstaan van de onderneming. Maar het kan ook gaan om een casus uit de praktijk.

Hieronder 3 korte merkverhalen van ondernemers met een eenvoudig, maar goed en duidelijk verhaal.

Storytelling-voorbeeld 1: de vakantie-assistent

Een oud-secretaresse begint een bedrijf na haar pensionering, omdat ze geen zin heeft om stil te zitten. Ze gaat aan de slag vanuit een schuldgevoel dat ze van vroeger kende. Als ze na een vakantie thuiskwam, vroeg ze zich altijd af of haar hond tijdens het verblijf in het pension wel goed was verzorgd.

Storytelling-voorbeeld 2: Credible

Een nieuw hotel-restaurant in Nijmegen. Binnen korte tijd populair is geworden op Facebook. Het pakt de zaken anders aan en creëert zo zijn eigen verhaal. Verschillende soorten bestek in een pot op tafel en geen stoel die hetzelfde is. Maar ook een stapel borden waaruit je zelf kunt kiezen en heel gewone ‘Hollandse’ gerechten. Als je wilt kun je ook ’s avonds voor een ontbijtje kiezen en ’s ochtends vroeg voor een hamburger.

credible nijmegen
Een hotel-restaurant met een verhaal: Credible in Nijmegen (beeld: Google Maps)

Storytelling-voorbeeld 3: De Voedselzandloper

Schrijf een boek over gezonde voeding. Noem het geen dieetboek (daarvan zijn er al duizenden). Noem het een wetenschappelijk boek over hoe je veroudering kunt tegengaan. Natuurlijk volgen er in de nasleep van het boek ook talloze receptenboeken.

Storytelling voor jouw eigen bedrijf

Hoe maak je nu zelf een verhaal voor jouw producten of diensten? Het begint bij wat jouw bedrijf bijzonder maakt. Blijf dicht bij de waarheid en gebruik beeldende taal. Denk aan je eigen emoties bij het runnen van je bedrijf.

  • Waarom ben je jouw business eigenlijk begonnen?
  • Was het vanwege een goed idee of uit frustratie?
  • Of misschien een beetje van beide?

Het is nog best moeilijk om je verhaal in een aantrekkelijke vorm op te schrijven. Maar dat kan later ook nog. Het is belangrijk dat je eerst zoekt naar de paar essentiële woorden of zinnen die de kern van jouw verhaal vormen. Want een verhaal hoeft niet lang te zijn. Begin juist klein en vermijd clichés.

Als je jouw verhaal later op je website en op sociale media of in je nieuwsbrieven wilt gaan gebruiken, kun je het mooi laten optekenen door een goede copywriter. Of zelfs in audio- of videovorm laten gieten door een professional.

Jouw brand story uitschrijven: een stappenplan

Als je jouw corporate story eerst zelf wilt uitschrijven, heb ik nog een goede oefening voor je. Met 4 eenvoudige vragen zet je zelf de basis voor een sterk verhaal voor jouw business op.

Een simpele storytelling-structuur opzetten begint met het beantwoorden van slechts 4 simpele vragen. Tenminste, het antwoord op deze vragen zou gemakkelijk te geven moeten zijn. Zo niet, dan heb je misschien wel iets meer werk aan je bedrijf te doen!

  1. Wat doe je?

    Ga na wat jij of je bedrijf precies doet.

  2. Welk probleem los je op?

    Bedenk welk probleem je hiermee voor je klanten oplost.

  3. Waarom is jouw product of dienst anders?

    Wat maakt het verschil met de producten of diensten van je concurrenten?

  4. Waarom zou mij (de klant) dat iets kunnen schelen?

    Wat is het precieze belang hiervoor van de klant?

Copywriting-tips bij het vertellen van je merkverhaal

Gebruik de volgende verteltechnieken bij het schrijven van jouw unieke brand story.

  1. Show, don’t tell. Laat het zien in plaats van het te vertellen. Gebruik niet alleen tekst, maar alle middelen die je jouw verhaal op de beste manier laten vertellen.
  2. Zorg voor een spanningsboog op de lange termijn.
  3. Houd je verhaal consistent over al je middelen.
  4. Laat doorschijnen wat je passie is.
  5. Weet wat je doelgroep ’s nachts wakker houdt en gebruik dat in je merkverhaal.
  6. Gebruik de beste tips om beter te leren schrijven.
  7. Maak heel duidelijk wat Het Grote Voordeel van jouw merk voor de klant is.

Voorbeeld van een merkverhaal

Hoe ziet de beantwoording van bovenstaande vragen in één alinea er voor een bekend merk uit? Voor het Zweedse automerk Volvo zou het als volgt kunnen zijn:

Wij verkopen de veiligste en betrouwbaarste auto’s te wereld. Koop je een Volvo, dan investeer je in veiligheid en betrouwbaarheid, in plaats van in vervoer alleen. Het zit in ons DNA, we kunnen niet anders dan altijd betrouwbare en veilige auto’s te ontwikkelen, daarmee blijven we bezig totdat niemand meer overlijdt of gewond raakt na een ongeluk in een Volvo. Ook doen we er trouwens alles aan om die ongelukken te voorkomen. Een veilig idee, voor jou en degenen die je dierbaar zijn.

Voor mijn eigen copywritingbureau Doyoucopy ziet het er dan als volgt uit:

Met mijn bedrijf Doyoucopy help ik je beter te communiceren met jouw doelgroepen. Als je aantrekkelijk en onderscheidend communiceert, maak je meer indruk op mensen en bereik je meer klanten. Dat doe je soms met tekst, soms met beeld en video, via verschillende kanalen. Mijn uitgangspunt is dat ik op zoek ga naar wat jouw bedrijf uniek maakt, zodat ik dichter bij echte communicatie kom. Geen reclamepraatje, maar een dialoog. De kunst is het een gesprek aan te gaan met jouw potentiële klanten. Waarbij je inspeelt op emoties om jouw verhaal te vertellen. Mijn ervaring als schrijver van thrillers komt daarbij goed van pas.

Het begin van jouw brand story

Ga nu zelf aan de slag met het beantwoorden van de bovenstaande 4 eenvoudige vragen. Denk aan Twitter bij het geven van de antwoorden (maak de zinnen dus niet te lang).

Als dit lukt, heb je een pitch die kort én onderscheidend is. Om deze pitch om te zitten in een écht, lekker lezend verhaaltje, zijn mogelijk nog wel een paar slagen nodig.

Maar wat je nu hebt is een mooi uitgangspunt voor het uitdragen van het verhaal van jou en je bedrijf.

Durf je het aan jouw korte story hieronder in een reactie achter te laten? Succes met jouw verhaal!

Foto: Muppet.Wikia.com (The Jim Henson Company).

0 0 stem
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
2 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Lidia

Wij Austerlitzers zijn zelf een eetcafé Ouwekamp begonnen: een gezellige huiskamer voor de dorpelingen en een pleisterplaats voor wandelaars en fietsers in onze bosrijke omgeving met rijke historie.

sorry het is wel een lange zin geworden….

ik wil nu het verhaal gaan schrijven en ook de website en dergelijke gaan herschrijven. Dat is heel hard nodig.