Bijgewerkt op 26 februari 2021
Wist je dat bijna elke verkoper 3 basisfouten maakt?
- Ten eerste. Ze praten te veel.
- Ten tweede. Ze luisteren te weinig.
- En ten derde. Ze doen te vaak aannames.
1. De meeste verkopers praten te veel
Het is mooi als je een vlotte babbel hebt, maar de klant wil vooral weten of je zijn probleem op kunt lossen. Je komt er nooit achter wat zijn koopmotief is als je zelf steeds aan het woord bent.
2. De meeste verkopers luisteren ook te weinig
De kunst als je wilt verkopen is juist om te luisteren en de juiste vragen te stellen. Let erop dat je uitstraalt dat je oprecht in de klant geïnteresseerd bent.
3. Ook doen veel verkopers aannames
Niets is zo gevaarlijk als aannames doen op basis van halve informatie en oppervlakkige waarneming. Zorg ervoor dat je klant zich prettig en op zijn gemak voelt. Dan gaat hij praten en geeft hij je de informatie waar je wat mee kunt.
Kortom, het is belangrijk om minder te praten, meer te luisteren en niet zomaar aannames te doen.
Weet je deze 3 dingen goed te combineren, dan win je het vertrouwen van je klant en stijgen je kansen om tot een koop te komen waarmee iedereen blij is.
Foto: Justin Lim/Unsplash.