Web Analytics

Pinterest: een andere manier om aan SEO te doen

SEO (zoekmachineoptimalisatie) heeft lang alles met Google te maken gehad, maar kun je ook op andere manieren invullen. Zeker nu je er niet meer op kunt rekenen dat Google het beste met jouw website voor heeft.

Ik heb het hier laatst al gehad over de beste alternatieve zoekmachines en als laatste in dat rijtje noemde ik Pinterest.

Pinterest meldde zojuist een stijging van bijna 3% in wereldwijde maandelijkse actieve gebruikers, van 537 miljoen in Q3 naar 552 miljoen in Q4 2024 (link naar het persbericht).

Pinterest is dus een interessante alternatieve zoekmachine die ook nog eens in rap tempo groeit. Dat betekent kansen voor content creators en bedrijven die hun bereik willen vergroten.

Probeer Pinterest eens voor meer gratis bezoekers op je website (foto: Pexels)

De kracht van Pinterest

Het draait bij Pinterest vooral om visuele zoekopdrachten (de zogenoemde ‘pins’), maar zeker ook de titels en de omschrijvingen bij die pins spelen een grote rol. Pinterest combineert een krachtige zoekmachine met een sterke community.

Pinterest is sterk in bepaalde branches, waaronder mode, hobby, make-up, interieur, tuinieren, feestdagen, cadeaus. Ik weet dat sommige content creators meer dan 80% van hun websiteverkeer uit Pinterest halen.

Ook daar kun je weer vragen bij stellen, want hoe bestendig is dat verkeer? En wat als Pinterest aan een paar knoppen draait en het verkeer naar jouw website stort in?

Ook voor Doyoucopy werk ik met Pinterest (bron: nl.pinterest.com)

Maar toch, als Pinterest nu nog niet tot de top 5 aan verkeersbronnen voor jouw website behoort, dan kun je er waarschijnlijk meer uit halen.

Pinterest biedt tal van tools om statistieken te bekijken en analyses te doen. Ook in Pinterest houd je je bezig met het kiezen van de juiste zoekwoorden en het invullen van een sterke titel en een beschrijving. Daarnaast is het beeldelement natuurlijk cruciaal.

Maar vandaag wilde ik je vooral even wijzen op Pinterest Trends, een soortgelijke tool als Google Trends.

In Pinterest Trends kun je perfect zien wat populair is op Pinterest in welk seizoen en in welke leeftijdscategorie. In Pinterest Trends zie je dat in februari Valentijnsdag een enorme trend is geweest en straks in april zal Koningsdag weer een megatrend worden.

Dat is op zich wel logisch, maar je kun het handig combineren met trefwoorden die van toepassing zijn op jouw business.

Je begint met het kiezen van een regio, zoals Duitstalige landen, de Verenigde Staten, Oost-Europa of de Benelux. Daarna gebruik je filters om datumbereik, interesses, leeftijd en geslacht te verfijnen.

Wil je ideeën voor content in april of content voor de zomer? Vul dan een zoekwoord in en je wordt meteen geïnspireerd door de trends die eruit komen rollen.

Bij ‘Stijgende trends’ vind je trends waarvan het zoekvolume in de afgelopen 90 dagen sterk is gegroeid. Bij ‘Populairste trends per maand’ zie je trends met een hoog zoekvolume in de afgelopen 30 dagen. Onder ‘Seizoensgebonden trends’ zie je zoekopdrachten die elk jaar terugkomen.

Stel, ik wil weten wanneer ik op mijn blog over Italië een artikel over Italiaanse tuinen wil plaatsen, dan loont het de moeite om te kijken wanneer hier veel naar gezocht wordt. En tot mijn verrassing zie ik dan dat dit onderwerp nu heel populair is.

De populariteit van het zoekwoord in de afgelopen 2 jaar (bron: Pinterest Trends)

Onder de grafiek zie ik bovendien een aantal gerelateerde trends (ofwel zoekwoordsuggesties), de verdeling van de populariteit per leeftijdsgroep en geslacht en voorbeelden van populaire pins.

Je kunt hiernaast extra zoekwoorden invoeren om het eerste zoekwoorden mee te vergelijken. En dan kom je er dus achter dat het zoekwoord ‘mediterrane tuin’ nog veel interessanter is.

2 zoekwoorden met elkaar vergeleken (bron: Pinterest Trends)
Handig is ook dat je meteen de trend van je zoekterm kunt zien (bron: Pinterest Trends)

Hoe zit het dan met andere branches, vraag je je misschien af? Daar kom je snel genoeg achter als je Pinterest Trends zelf gaat gebruiken. Rondom het thema ‘schrijven’ vind je bijvoorbeeld ook trends, maar die zijn wel voornamelijk Engelstalig. Zie onderstaande grafieken.

Thema’s rondom ‘schrijven’ (bron: Pinterest Trends)

Pro-tip: wil je meer weten over hoe je Pinterest in jouw middelenmix in kunt zetten, lees dan dit artikel.

Conclusie

Kortom, Pinterest Trends biedt veel informatie om een SEO-campagne mee te beginnen. Wel goed om te weten dat Pinterest een vooral door vrouwen gedomineerd platform is (zoals eigenlijk voor vrijwel alle sociale platforms geldt).

Speel er eens mee, zou ik zeggen. Voer wat voor jou relevante zoekwoorden in, pas het datumbereik aan en kijk wat voor ideeën je uit Pinterest kunt halen.

Maak jij al gebruik van Pinterest voor een alternatieve SEO-strategie?

Beeld boven: Midjourney.

💡Pro-tip: wil je op een snelle & makkelijke manier meer leren over de kracht van goede copywriting? Profiteer dan vandaag nog van deze aanbieding: Cursus Copywriting in 30 Dagen.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties