Web Analytics

Pinterest: het meest over het hoofd geziene sociaal medium

Tot voor kort deed ik er eigenlijk ook nauwelijks iets mee. Ik had een profiel omdat je nu eenmaal je profiel moet claimen op alle sociale media. Maar actief pinnen, ho maar. Maar dat was een fout, besef ik nu. Pinterest is namelijk niet het zoveelste sociale medium waarop je ‘aanwezig moet zijn’, maar een heuse traffic generator die je direct omzet op kan leveren.

Pinterest is géén sociaal medium, maar een zoekmachine

Eerst maar eens een hardnekkig misverstand uit de weg ruimen. Pinterest moet je zien als een extra zoekmachine, naast Google of Bing.

Pinterest compleet negeren is daarom niet slim, zeker niet als je spullen online verkoopt of een blog hebt. Sterker nog, voor vrijwel alle niches is Pinterest in te zetten, maar dan moet je wel weten wat je doet.

En ja, ook voor Pinterest moet je ‘onderzoek doen’ en ‘optimaliseren’. Maar dat is lang niet zo ingewikkeld als voor The Big G. En een aanrader als je je verkeer een beetje wilt diversifiëren, om minder afhankelijk te zijn na alle updates zoals de spam-updates en de Helpful Content Update.

Pinterest-gebruikers zijn klaar om te kopen

Volgens onderzoek gepubliceerd op Statista wordt Pinterest méér dan andere sociale media gebruikt om te oriënteren op producten en zelfs om die te kopen. Een ander onderzoek haalt aan dan Pinterest-gebruikers voor een groot deel over een hoog inkomen beschikken.

Goed, dit gaat om Amerikaanse data, maar waarom zou het in Nederland of in andere Europese landen heel anders zijn?

Onderschat Pinterest niet (beeld: MarcoGonzalez/Pixabay)

Pinterest is de grootste bron van traffic van alle populaire sociale media

Ik vroeg Perplexity.ai om het aandeel in traffic van Pinterest ten opzichte van andere platforms en om de groei in het aantal gebruikers in een tabel te zetten. Dit was het resultaat:

PlatformAandeel in website trafficGroei 2019-2024
Pinterest17.00%6.54%
Facebook8.66%7.66%
Instagram7.51%7.00%
Twitter/X1.14%5.32%
LinkedIn2.84%9.88%
TikTok6.12%35.42%
Snapchat1.98%8.74%

Uit deze tabel kunnen we het volgende opmaken:

  • Pinterest heeft met 17% het grootste aandeel in het websiteverkeer vanuit sociale media.
  • Pinterest laat een groei van 6,54% zien in de afgelopen 5 jaar.
  • Andere platforms als TikTok (35,42%), LinkedIn (9,88%) en Snapchat (8,74%) laten een grotere groei zien, maar het aandeel in traffic groeit niet mee.
  • Facebook, Instagram en Twitter/X groeien ook, maar minder snel dan de opkomende platformen.

Een rondje online speuren leert je al snel dat Pinterest ‘een van de beste platforms is voor traffic’ en dat het ‘een van de snelst groeiende websites ooit’ is. Kortom, prima kaarten voor Pinterest als verkeersgenererende bron.

Heb je meer overtuiging nodig, bekijk dan deze gegevens.

Pinterest vindt uitgaande kliks prima

Verrassend, nietwaar? Dat vond ik ook. En tegelijkertijd is het ook weer niet verrassend, omdat Pinterest er – in tegenstelling tot de andere platforms – geen probleem mee heeft als hun gebruikers van het platform weg klikken.

Pinterest is namelijk een zoekmachine en weet wat gebruikers bij goede resultaten gewoon weer terugkomen voor nieuwe zoekopdrachten (op dezelfde manier waarop Google groot is geworden).

Ik besloot het zelf eens te gaan testen. Dit is het resultaat voor een van mijn grootste websites na een aantal maanden:

Pinterest statistieken
Statistieken-overzicht van Pinterest (bron: pinterest.com)

Mijn tips voor succes op Pinterest

Natuurlijk is ook Pinterest geen instant-succesmachine. Als je een account hebt liggen, waar je nog nooit wat mee hebt gedaan, zul je er wel degelijk moeite in moeten steken. En als je nog geen account hebt al helemaal. Maar het voordeel van Pinterest is: als het eenmaal loopt, dan loopt het. Ook oudere pins blijven views krijgen.

Maar hoe maak je een goede start met Pinterest?

Je kunt nieuwe artikelen op je website via een feed en een tool zoals Tailwind automatisch laten pinnen op je Pinterest-account. En dit is zeker beter dan niets. Maar als je betere resultaten wilt, is het aan te raden om er in eerste instantie wat meer moeite in te steken.

Begin met je bestaande artikelen

Je kunt gewoon beginnen met de bestaande blogartikelen (of andere bestaande pagina’s) op je website. Zelf heb ik eerst een overzicht gemaakt van mijn populairste artikelen (een top 100, zo je wilt). Op basis van zo’n toplijst kun je nieuwe pins voor bestaande artikelen gaan maken.

Gebruik zoekwoorden

Zorg ervoor dat je de zoekwoorden van deze artikelen in de naam van de pin en de pinbeschrijving verwerkt. En dat je pin goed aansluit bij het artikel dat je hebt geschreven. Bij voorkeur staat het zoekwoord ook in de url.

Een manier om vlot successen te behalen met Pinterest, is door goed zoekwoordonderzoek te doen. Op ongeveer dezelfde manier als je dat voor Google gewend was, maar voor Pinterest is het een stuk makkelijker.

Voer gewoon een zoekopdracht in, in de zoekbalk van Pinterest. Je krijgt dan direct suggesties van de zoekmachine. Ook zie je de populairste onderwerpen op Pinterest in kleur terug boven aan de pins, op een soortgelijke manier als de ‘Gerelateerde zoekopdrachten’ in Google.

Zoekwoorden-onderzoek via Pinterest (bron: pinterest.com)

Plaatje en praatje maken samen een goede pin

Natuurlijk is het ‘plaatje’ van belang. Pinterest is een visuele zoekmachine, dus je moet ervoor zorgen dat jouw pin boven het maaiveld uitsteekt. Misschien denk je: maar dat is heel veel werk, om voor elk blogartikel een apart plaatje voor Pinterest te gaan maken!

Dat valt wel mee als je een sjabloon kiest in bijvoorbeeld Canva. Zo kun je heel makkelijk kleuren, beelden en teksten wisselen en direct een groot aantal pins achter elkaar maken. Zorg ervoor dat op jouw pin altijd een tekst staat met je belangrijkste zoekwoord.

Ook kun je van de designtool van Pinterest zelf gebruik maken door een plaatje met een tekst te combineren, maar dan is het wat meer handwerk en ben je beperkter in de layout.

Alleen een plaatje pinnen zorgt niet altijd voor klikken naar jouw content. Je moet Pinterest-gebruikers ook verleiden met woorden. Probeer in net samenspel van beeld en tekst nieuwsgierigheid op te wekken.

Ook hier geldt: ’10 tips voor betere teksten’ is inmiddels te vaak gebruikt en te afgezaagd. Probeer in plaats daarvan bijvoorbeeld met iets te komen als ‘Waarom je deze woorden moet vermijden als je betere teksten wilt’.

Dit laat Pinterest zien als je zoekt op ‘copywriter’ (bron: pinterest.com)

Zet ook borden in

In Pinterest kun je ook verschillende ‘borden’ (boards) maken, waarmee je jouw pins kunt categoriseren. Maak hiervan zeker gebruik en zorg ervoor dat je jouw zoekwoorden in de namen en beschrijvingen van deze borden gebruikt.

Voor mijn Italië-website pin ik bijvoorbeeld al mijn content over de regio Toscane op het bord dat ik van Toscane heb gemaakt. Met op dat bord natuurlijk een omschrijving over de heerlijke vakanties die je in die regio kunt beleven.

Creëer direct een paar verschillende borden en plaats daarin enkele pins, zodat Pinterest meteen kan zien waar jouw content over gaat. Overigens kun je borden ook weer opdelen in secties, zoals je een e-book over een onderwerp in hoofdstukken kunt verdelen.

Pin op regelmatige basis

Als je wilt bouwen aan je Pinterest-aanwezigheid, dan moet je op komen dagen. Pin daarom de eerste paar weken/maanden op Pinterest minimaal één keer per dag. Vaker mag ook.

Zorg er wel voor dat je regelmatig nieuwe pins publiceert, met links naar nieuwe content. Als je te veel dezelfde content blijft promoten (al dan niet met een nieuwe pin), kan Pinterest je als een spammer gaan zien en dat wil je niet.

Als je het te veel werk vindt om handmatig te pinnen via de Pinterest-website, dan kun je ook tegen betaling een tool als Tailwind afnemen, waarmee je slimmer en op een minder arbeidsintensieve manier kunt pinnen.

Natuurlijk kun je ook een VA (virtual assistant) in de arm nemen om je te helpen je aanwezigheid op Pinterest te versterken. Overigens gebruikt zo’n VA in de meeste gevallen ook geautomatiseerde tools.

Meld je aan voor een zakelijk account

Uiteraard wil Pinterest net als andere sociale media geld verdienen en dat doen ze voornamelijk met gesponsorde pins.

Als je je aanmeldt voor een zakelijk account (je kunt ook je persoonlijke account omzetten), krijg je toegang tot de Business Manager, waarmee je uiteraard advertentiecampagnes aan kunt maken, maar waarmee je ook uitgebreide statistieken te zien krijgt en waarmee je direct kunt gaan verkopen via Pinterest.

Welke pins scoren goed en welke niet? Hoe vaak werd er geklikt op een pin? En hoeveel bezoekers ontving je op de website? Wat zijn de populairste borden van je account? Nuttige informatie om je Pinterest-strategie mee aan te passen.

Het is ook handig om een schuin oog te houden op de trends op Pinterest. Zo kun je meeliften op seizoensinvloeden en andere trends als die relevant zijn voor jouw business.

Overigens: voor een fractie van de kosten die je voor Google Ads betaalt, kun je adverteren op Pinterest, als de organische groei je niet snel genoeg gaat. Misschien ook wel het overwegen waard.

Conclusie: pinnen is zo gek nog niet!

Heb je er weleens aan gedacht om Pinterest een serieuze kans te geven als bron van verkeer naar je website of blog? Bedenk je dat hier een publiek zit dat actief zoekt naar producten en diensten om aan te schaffen. En dat Pinterest doorklikken naar jouw website stimuleert in plaats van onderdrukt, zoals op de andere social media-platforms.

Zeker in een tijd waarin je niet meer op Google alleen kunt vertrouwen voor het verkeer naar je website, is Pinterest een slimme manier om de herkomst van je bezoekers te spreiden. Ook zonder advertenties kun je zo met relatief weinig moeite een nieuwe bron van verkeer aanboren.

Beeld boven: TheDigitalArtist, Pixabay.

💡Pro-tip: wil je op een snelle & makkelijke manier meer leren over de kracht van goede copywriting? Profiteer dan vandaag nog van deze aanbieding: Cursus Copywriting in 30 Dagen.

💡Pro-tip: over SEO en SEO-copywriting wordt heel erg moeilijk gedaan. Tijd om het makkelijk te maken. Want in de basis komt het neer op hoe je zo goed mogelijk antwoorden kunt formuleren op de vragen en problemen die potentiële klanten hebben. Ik presenteer je mijn eigen Cursus SEO-copywriting voor beginners.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties