Web Analytics

Een nieuwsbrief versturen: zo start je er makkelijk mee

We weten het allemaal: veel volgers op sociale media staat leuk, maar uiteindelijk ben je in de zandbak van iemand anders aan het spelen. Iemand die jou er ieder moment uit kan zetten als hij je zat is. Of die in ieder geval bepaalt volgens welke regels het spel gespeeld moet worden. Wat je écht nodig hebt zijn abonnees op je nieuwsbrief.

Inschrijvers op je mailinglijst zijn meer betrokken en je kunt ze buiten algoritmes om bereiken. Dat maakt een abonnee veel waardevoller dan een volger. Maar dan moet je natuurlijk wel iets hebben om naar je abonnees te sturen.

In dit artikel schets ik je een paar makkelijke manier waarop je zou kunnen beginnen met een nieuwsbrief.

1. De minimalistische nieuwsbrief

Een ‘nieuwsbrief’ klinkt als veel werk, dat ben ik met je eens. Maar uiteindelijk is het ook maar een benaming. Niemand zegt dat die nieuwsbrief bloed, zweet en tranen moet bevatten. Dat het een echte ‘brief’ moet zijn. Of zelfs dat er ‘nieuws’ in moet zitten.

Je kunt kiezen voor de minimalistische aanpak. Daarvoor hoef je door de week alleen maar te noteren wat je opvalt of wat je bezighoudt. Op de dag dat je je nieuwsbrief verstuurt, schrijf je dan dat kattebelletje.

Ik ontvang zelf ook nieuwsbrieven die alleen een paar links naar websites of YouTube-video’s bevatten. Zelfs dat kan genoeg zijn, als ze over een bepaald onderwerp of thema gaan dat jou interesseert.

Stel je voor dat je bent geïnteresseerd in alles wat met Japanse games te maken hebt. Dan kan een nieuwsbrief met een paar leuke tweets en links naar artikelen die je zelf nog niet had gevonden, al meerwaarde bieden.

Kortom: een minimalistische aanpak kan een slim idee zijn, zeker als je een niche te pakken hebt.

2. De geautomatiseerde nieuwsbrief

Voor veel van mijn websiteprojecten geldt dat ik te lang heb gewacht met het toevoegen van een nieuwsbrief. Ondertussen veranderde het landschap: websites kregen sterke concurrentie van sociale media. Zelfs nieuws halen veel mensen inmiddels niet meer van nieuwswebsites, maar van YouTube, TikTok of X.

Toch floreren nieuwsbrieven nog altijd. Ze komen rechtstreeks in de inbox en worden ook gelezen, voor een veel groter percentage dan posts op sociale media.

Ik dacht altijd: een nieuwsbrief is te veel werk, naast het schrijven van al die artikelen, het redigeerwerk en het uitzoeken van foto’s die je erbij kunt gebruiken. Ik koos ervoor om mijn energie aan nieuwe artikelen te besteden.

Nu denk ik: was ik maar eerder met de nieuwsbrieven aan de slag gegaan. In een tijd waarin bloggers en andere contentmakers niet meer op Google voor de toestroom van publiek kunnen vertrouwen, is het nog slimmer om je eigen publiek te hebben. En dat kan ook op een heel makkelijke manier.

Als je al een website hebt, waar je regelmatig content op plaatst, kun je deze content met een druk op de knop naar je abonnees doorsluizen met een RSS-feed. Een RSS-feed is een linkje waarin de laatst verschenen nieuwe content van een website is verwerkt. Dat linkje kun je ook in een nieuwsbrief plaatsen, waardoor de laatste content automatisch in de nieuwsbrief komt te staan.

Een RSS-feed verwijst na één of meer alinea’s automatisch door naar de bron op website, zodat je ook gratis traffic krijgt van geïnteresseerde ontvangers van de nieuwsbrief.

Naast de nieuwste artikelen van je blog kun je in de nieuwsbrief ook andere relevante zaken vermelden. In mijn Italië-nieuwsbrief doe ik dat bijvoorbeeld met een overzicht van waar je per maand rekening mee moet houden als je naar Italië reist. Ook licht ik af en toe een video van mijn YouTube-kanaal uit.

Zo stel je in een handomdraai best een interessante nieuwsbrief samen met minimale inspanning.

Pro-tip: meer nieuwsbrief-abonnees nodig? Lees hier hoe ik erin slaagde aan 5.000 abonnees te komen.

3. Combineren van blog en nieuwsbrief

Een derde manier om het makkelijker te maken om een nieuwsbrief te verzorgen, is door blogs te blijven schrijven (of tweets of foto’s of video’s te maken) en die tegelijkertijd te integreren in je nieuwsbrief.

Met één blogartikel kun je zo meerdere vliegen slaan: je deelt het op sociale media, je trekt er organisch verkeer mee aan op je website en het schotelt het je abonnees voor.

Voor elke vorm is een eigen doelgroep. Je zou je artikel afhankelijk van het medium ook wat aan kunnen passen. Er zijn bijvoorbeeld tools waarmee je blogartikel makkelijk om kunt zetten in een video (en andersom).

Of je gebruikt een deel van je blogartikel in je nieuwsbrief en verwijst voor het hele verhaal naar je website.

Dit is wat ik doe nu ik sinds dit voorjaar met een Substack-nieuwsbrief ben begonnen. Ik schrijf nog steeds artikelen voor mijn blog, maar ik stuur ze (in plaats van geautomatiseerd met RSS-feeds) ook in iets aangepaste vorm naar mijn mailinglijst. En ik vul het soms nog wat aan met ander nieuws of weetjes.

Substack is een platform dat het heel makkelijk (en gratis!) maakt om tekst schrijven, te knippen en te plakken en die naar je lijst met e-mailadressen te sturen, maar er zijn ook andere mogelijkheden om dit te doen.

Een deel leest mijn content zo in de vorm van een e-mail, een deel vindt het op mijn website en een andere deel ziet een post op mijn LinkedIn.

Op deze manier kost het sturen van een nieuwsbrief niet extra veel tijd (de content hoef je maar één keer te maken). En dat is belangrijk, want als een nieuwsbrief niet is geïntegreerd in je dagelijkse of wekelijkse werkzaamheden, dan komt er al gauw de klad in.

Ik ben nu wel benieuwd hoe jij het doet. Stuur je zelf ook een nieuwsbrief uit? Hoe ziet je proces eruit? Hoe vaak verstuur je hem en hoe maak het dit makkelijk voor jezelf? Laat het me weten in een reactie onder dit artikel.

Foto boven: Jon Tyson/Unsplash.

💡Pro-tip: wil je op een snelle & makkelijke manier meer leren over de kracht van goede copywriting? Profiteer dan vandaag nog van deze aanbieding: Cursus Copywriting in 30 Dagen.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties