Web Analytics

Hoe overleef je de updates van Google?

‘Helpful Content Update’, ‘Spam Update’, ‘March Core Update’… De laatste updates van Google waren verre van ‘helpful’ voor de gemiddelde nicheblogger. Degenen die voor hun inkomen afhankelijk zijn/waren van advertenties, zagen hun opbrengsten soms met tot wel 90% dalen omdat hun blogs wegzakten uit de rankings van Google. Op Reddit en andere fora wordt steen en been geklaagd. Maar ja, wat kun je doen tegen de grillen van The Big G?

In eerste instantie zocht elke blogger fanatiek naar pijnpunten om op te lossen op z’n site. Maar nu, na enkele maanden, zijn velen er niet meer zo zeker van dat herstel mogelijk is. Hoewel er ook geluiden zijn dat Google zijn screw-up toegeeft en het echt niet de bedoeling was om elke onafhankelijke blogger virtueel de nek om te draaien.

Een goede video van Authority Hacker News die ik op YouTube tegenkwam is deze:

Wachten op de genade van Google heeft hoe dan ook geen zin. Je moet als blogger het heft in eigen hand nemen, als je niet continu achter de feiten aan wilt hollen.

Ik heb al eerder een aantal tips gegeven over hoe je blog toekomstbestendig te maken. Maar in dit artikel wil ik nog eens dieper ingaan op hoe je je met name onafhankelijker kunt maken voor Google. Want het zal inmiddels wel duidelijk zijn dat dit één van je doelen voor het komende jaar moet zijn, ook is jouw website of blog in de aflopen updates nog niet geraakt.

Strategie 1: diversificatie van verkeersbronnen

Vertrouw niet alleen op Google als bron van verkeer, schreef ik al in mijn ’toekomstbestendig’-artikel.

Het was tot nu toe verleidelijk om dat wél te doen. Zeker met een blog dat goed scoorde in de nr. 1 zoekmachine ter wereld. Maar zoals gezegd… dingen zijn aan het veranderen. Google is niet altijd meer de beste keuze. En AI is booming…

Als je je nog nooit echt hebt verdiept in Google’s grootste concurrent, Microsoft Bing, dan is nu het moment daarvoor. Want een goede positie in Google staat niet per se gelijk aan een goede positie in Bing en ook het omgekeerde is waar.

Bing heeft een eigen set tools waarmee je je posities in zoekresultaten kunt controleren en je content kunt verbeteren om aantrekkelijker te worden voor deze alternatieve zoekmachine.

Er zijn overeenkomsten met de ranking in Google, maar ook veel verschillen. Bing hecht bijvoorbeeld minder waarde aan backlinks en meer waarde aan zoekwoorden in de domeinnaam en de termen waarmee naar jouw content wordt verwezen.

Daarnaast is Bing gevoelig voor je online autoriteit, zoals de zichtbaarheid van je merk op sociale media. En wist je dat je jouw nieuwssite ook in Bings variant van Google Nieuws kunt opnemen om extra bezoekers te trekken?

Maar behalve naar een andere zoekmachine (DuckDuckGo is trouwens ook sterk opkomend), zou je ook moeten kijken naar andere verkeersbronnen. Dan valt met name te denken aan sociale media als YouTube, Pinterest en Instagram die vaak ook als zoekmachine fungeren.

Vooral Pinterest biedt mogelijkheden, als je er actief mee aan de slag gaat om borden en pins te creëren en die door te laten verwijzen naar blogartikelen op je website. Maar kijk ook eens naar minder voor de hand liggende opties zoals Flipboard of nieuwsaggregators.

Strategie 2: bouw aan je mailinglijst

Ik weet het: dit heb ik vaker gezegd. Maar ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Bouw aan je mailinglijst, zodat je minder afhankelijk bent van algoritmes. Met je eigen lijst bereik je jouw doelgroep wanneer je maar wilt.

Je kunt op je eigen voorwaarden bouwen aan merkidentiteit en het is een feit dat verkoop via een nieuwsbrief veel beter gaat dan via advertenties in zoekmachines of op sociale media.

Je hebt geen enorme lijst aan abonnees nodig om een succesvolle nieuwsbrief te hebben. In sommige branches kan 100 e-mailadressen al genoeg zijn. Voor andere heb je er minimaal 5.000 nodig, ja. Dat is allemaal waar en daarom moet je bij voorkeur gisteren beginnen met je nieuwsbrief. Omdat je daar te laat voor bent is vandaag een goed alternatief.

Ook al heb je nog geen enkel idee wat je gaat sturen (waarschijnlijk heb je dat wel, want je hebt ook een product of dienst die je aan de man/vrouw wilt brengen), begin toch alvast met het verzamelen van e-mailadressen.

Voor mijn Italië-website vertrouwde ik lang op de zoekmachines. Pas een paar jaar geleden ben ik begonnen met het opbouwen van mijn lijst. Zeker voor zo’n nicheblog is dat heel waardevol. Ik kan de lijst nu gebruiken om de nieuwste blogartikelen naar te sturen, mensen te wijzen op leuke bestemmingen voor de zomervakantie en en passent kan ik ook mijn cursussen Italiaans verkopen. Er staan nu zo’n 6.500 adressen op die lijst.

Het klopt dat een deel zich weer uitschrijft bij elke mail die je stuurt, maar dat geeft niet. Als je ervoor zorgt dat het aantal inschrijvers maandelijks boven het aantal uitschrijvers ligt, groeit je lijst toch. Je moet het ook niet erg vinden als je weer abonnees verliest, want je moet het zo zien: daarmee neemt de kwaliteit van je lijst toe!

Overigens hoeft e-mailmarketing helemaal niet ingewikkeld te zijn. Je maakt in een paar tellen een account aan bij Substack, je importeert je e-mailadressen en je tikt en verstuurt je eerste e-mail.

Strategie 3: gooi het over een andere boeg

Altijd bezig geweest met zoektermen, zoekvolume, concurrentie en ‘laaghangend fruit’? Het is nu tijd om die strategie te herzien. Aan het huidige landschap wil je iets toevoegen wat menselijker is, minder kunstmatig.

Denk erover na wat je zou kunnen bieden dat AI en zoektermen makkelijk zou kunnen verslaan. Je bent een mens met menselijke emoties en creativiteit, dus dit zou een mooie uitdaging voor je kunnen zijn.

Ik zeg niet dat zoekwoorden niets meer waard zijn. Ze kunnen nog steeds een indicatie geven waarnaar je potentiële lezers en klanten op zoek zijn, maar het is goed om te beseffen dat er een andere tijd aanbreekt. Een tijd waarin je niet alleen maar algoritmes wilt voeden met jouw content, maar waar je misschien écht iets toe wilt voegen dat losstaat van SEO en Google-updates.

En misschien is je strategie ook wel dat je stopt met tekstuele content en verdergaat met bijvoorbeeld video’s. Dat zou ook een heel nieuwe impuls kunnen geven.

Strategie 4: bouw aan je merk

Net als e-mailadressen verzamelen, moet dit ook hoog op je prioriteitenlijst staan. Een merk bouwen in plaats van een website/webshop/blog. Niet alleen is een prominente online aanwezigheid een belangrijk signaal voor zoekmachines, maar je maakt je er ook onafhankelijker mee.

Ga maar na: als mensen gaan zoeken naar jouw merknaam online, zijn ze specifiek op zoek naar jou en je producten of diensten. In plaats van naar mogelijke concurrenten, die misschien wel hetzelfde te bieden hebben.

Dit is een van de redenen waarom veel touroperators nu boven reisblogs in de rankings staan. Die laatste hebben vaak betere content, maar missen de uitstraling van een echt merk. Op sommige blogs staan dan ook nog artikelen die overal te vinden zijn.

Door een merk van je website te maken, neem je een deel van het risico weg. Op jouw merknaam zul je immers vrijwel altijd gevonden worden, welke zoekmachine je ook kiest. En een sterk merk betekent ook: terugkerende bezoekers, meer e-mailinschrijvingen en als het goed is ook meer conversie.

Dit geldt overigens ook als je merk je eigen naam is. Dan doe je aan personal branding. Een persoonsmerk ontstaat als je jezelf (en je bedrijf) onder je eigen naam gaat promoten. Daarvoor kun je weer verschillende strategieën kiezen. Een mix van gastblogs, optredens in podcasts of misschien wel in traditionele media zou heel mooi zijn.

Bijkomend voordeel: met een merk maak je je weerbaarder tegen toekomstige updates van Google. Want de zoekgigant zal gauw in de gaten hebben dat ze niet om jouw merk heen kunnen als mensen daar specifiek naar zoeken.

Strategie 5: of kies voor een exit…

Dit wil je misschien liever niet horen, maar een exit uit het bloggen kan ook een strategie zijn. Je hoeft misschien niet helemaal te stoppen met content maken.

Je kunt het over een andere boeg gooien (zoals ik in punt 3 al aanstipte), bijvoorbeeld YouTube-video’s maken of je volledig richten op een sociaal medium als TikTok of Instagram (hoewel daar ook weer nadelen aan verbonden zijn).

Als je helemaal klaar bent met de strijd om de algoritmes, kun je ook nog overwegen om alles via e-mail te gaan doen (zie strategie 2). Als je maar een lijst met mailadressen hebt die groot genoeg is voor jouw branche, zul je zo alle toekomstige updates overleven.

Je moet alleen een slimme manier zien te vinden om e-mailadressen toe te voegen aan je lijst, voor de broodnodige vervanging van uitschrijvers.

En dan is er ook nog de mogelijkheid om helemaal maar te stoppen. Weg uit de online biotoop, terug naar een baan in loondienst of wél als ondernemer, maar dan in een heel andere tak van sport (al is dan kans groot dat je dan weer op de een of andere manier met websites en Google-rankings te maken krijgt).

Het monster Google verslindt argeloze bloggers… (beeld: Midjourney)

Conclusie

Het spreekt voor zich dat jouw strategie ook een combinatie van bovenstaande mogelijkheden kan zijn. Waarschijnlijk is dat zelfs aan te bevelen. Het blijkt: bloggen is nog altijd een kwestie van een lange adem. Een marathon in plaats van een sprint. Onderweg heb je vrijwel zeker te maken met tegenslagen.

Maar kansen zijn er ook, zelfs na al die lastige updates. Je moet altijd bereid zijn om bij te sturen als iets wat voorheen altijd goed ging niet meer lukt. Maar de belangrijkste les is dat je er altijd voor om moet blijven passen om te veel op één paard te wedden. Het paard dat luistert naar de naam Google.

💡Pro-tip: wil je op een snelle & makkelijke manier meer leren over de kracht van goede copywriting? Profiteer dan vandaag nog van deze aanbieding: Cursus Copywriting in 30 Dagen.

💡Pro-tip: over SEO en SEO-copywriting wordt heel erg moeilijk gedaan. Tijd om het makkelijk te maken. Want in de basis komt het neer op hoe je zo goed mogelijk antwoorden kunt formuleren op de vragen en problemen die potentiële klanten hebben. Ik presenteer je mijn eigen Cursus SEO-copywriting voor beginners.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties