Perfect schrijven lukt nooit. Maar je kun wel elke dag wat beter worden. Als je de volgende 13 slechte schrijfgewoontes uit weet te bannen, ben je al goed op weg.
1. Schrijftaal gebruiken
Nog veel te vaak willen aspirant-schrijvers die gaan schrijven slim overkomen. Dan gaan ze moeilijke schrijftaal gebruiken. Want als je schrijft, moet je laten zien dat je slim bent, nietwaar? Niet doen.
2. Niet weten voor wie je schrijft
In plaats van een persoon, heb je misschien een ‘doelgroep’ in je hoofd. Dat is ook niet handig, want dan krijg je een generieke tekst die niemand echt aan zal spreken. Schrijf alsof je een brief schrijft naar één persoon. Schrijf nooit voor iedereen.
3. Schrijven wat iedereen al schrijft
Sommige onderwerpen kun je helemaal uitkauwen. Als je gaat googelen vind je talloze websites die hetzelfde onderwerp allemaal op dezelfde manier benaderen. Probeer eens een ander onderwerp te kiezen of in ieder geval een andere invalshoek te vinden, dan schrijf je veel beter. Zie ook ‘voorspelbaar schrijven’ verderop in deze lijst.
4. Clichés gebruiken
Cliché-uitdrukkingen zijn handig in gesprekken. Het zijn stoplappen voor stiltes en makkelijke gespreksstarters als je elkaar nog niet zo goed kent. In geschreven tekst leest iedereen eroverheen. Probeer daarom nieuwe uitdrukkingen te bedenken of clichés om te buigen. Tips vind je hier.
5. Wachten op inspiratie
Schrijven is 99% transpiratie en 1% inspiratie. Ga niet zitten wachten totdat je het perfecte idee hebt, maar begin gewoon. Dan is het intro misschien nog niet zo sterk, maar dat kun je altijd later aanpassen. Inspiratie komt door actie, niet door te wachten.
6. Je focussen op views en clicks
Ja, in de aandachtseconomie draait alles om views en clicks. Dat zien we ook bij journalistieke producties die zichzelf tot voor kort serieus namen (of dat nog steeds doen). Maar puur focussen op views en clicks om het verdienmodel in stand te houden, levert zelden goed schrijfwerk op.
7. Clickbait schrijven
Heel irritant voor de lezer: een kop die van alles belooft, om vervolgens niets waar te maken. Ga hier niet in mee. Schrijf koppen die een belofte doen, maar maak die belofte ook waar in je artikel.
8. Te voorzichtig schrijven
Als we met anderen praten, willen we aardig gevonden worden. We brengen zaken voorzichtig, we zeggen ‘misschien’, ‘zou kunnen’ en ‘volgens mij’. Dat is geen goed idee als je schrijft. In een geschreven stuk moet je zelfvertrouwen uitstralen en stelling durven nemen. Schrappen dus, die onzekere woorden.
9. Artistieke kopregels
Ja, het is leuk om een creatieve kopregel te bedenken. Maar niet als het daarmee vaag wordt wat de lezer kan verwachten. Een kopregel moet in de eerste plaats helder zijn en in de tweede plaats uitnodigen tot lezen.
10. Emotie vergeten
Te zakelijke teksten zijn saai. Probeer nooit ‘business-to-business’ te schrijven, maar altijd ‘human-to-human’. Dat betekent dat je emotie in je teksten verwerkt en voorbeelden gebruikt waarmee anderen zich kunnen identificeren.
11. De tekst niet laten liggen
Soms is er een deadline en heb je je tekst pas net daarvoor (of daarna) klaar. Dan kan het niet anders. Maar in alle andere gevallen zou ik ervoor willen pleiten om je tekst nog een dagje te laten rijpen. Met die paar ingrepen die je de volgende dag nog doet, breng je jouw tekst nog even naar het volgende niveau.
12. Voorspelbaar schrijven
Er is een reden dat AI-teksten vaak zo saai zijn en dat is dat de voorspelbaarheid van de tekst groot is. Dat zit ingebakken in de kunstmatige ‘intelligentie’. Een computer berekent wat het volgende woord moet zijn, in plaats van dat hij creatieve keuzes maakt. Hiermee kun jij je als schrijver van vlees en bloed onderscheiden. Haal de voorspelbaarheid eruit. Geef je tekst een twist of een kwinkslag mee.
13. De lezer niet laten nadenken
Sommige teksten zijn té af, té dichtgetimmerd. Je wilt je lezer de ruimte geven om zelf conclusies te trekken en na te denken. Probeer je in het hoofd van de lezer te verplaatsen. Wees niet te directief, maar bied die ruimte. Je schrijft niet voor jezelf, maar voor de lezer.
Meer schrijftips nodig? Met deze artikelen ben je nog wel even zoet.
Foto boven: Andrew Seaman/Unsplash.