Het gaat er even niet om of je blogger, YouTuber, TikTokker, Substacker of een andere content creator bent. 95% maakt dezelfde fout. En dat is dat je steevast de tijd die het duurt om een following op te bouwen onderschat.
Je herkent het vast:
- Je hebt al een paar weken geblogd en er komen nog steeds geen bezoekers.
- Je maakt al 3 maanden video’s voor YouTube, maar het aantal abonnees stijgt niet.
- Je publiceerde al 25 podcasts, maar ze worden nauwelijks gedownload.
Het is heel menselijk om snel resultaat te willen zien. Of in ieder geval iets van effect nadat je ergens al honderden uren in hebt gestoken. Waarvoor doe je het anders? Hoe weet je dat je op de goede weg bent?
Maar:
- Het duurde 2 jaar voordat ik erin slaagde 5.000 nieuwsbriefabonnees te verzamelen.
- Hier op doyoucopy.nl moest ik een jaar lang wekelijks bloggen om echt resultaat van mijn inspanningen te zien (en dan nog pas een klein beetje).
- Op mijn Italiëblog ging ik pas na 12 jaar door de magische grens van 100.000 unieke bezoekers per maand.
Dat wil overigens niet zeggen dat ik altijd het geduld en het doorzettingsvermogen op kan brengen. Ook ik heb de fout gemaakt enthousiast aan iets te beginnen dat ik een paar weken of maanden later alweer losliet.
Sommige projecten heb ik al na een paar uurtjes werk achter me gelaten. Soms is dat ook nodig omdat je tot andere inzichten komt. Maar in andere gevallen is het belangrijk dat je volhoudt. Zelfs als er niks lijkt te gebeuren.
Mijn punt is dat wij, content creators in brede zin, te vaak en te snel opgeven. Echt resultaat behalen duurt zo’n 5 keer langer dan je denkt dat het duurt.
Dat lees je goed. Van 2 of 3 maanden bloggen of YouTuben kun je niks verwachten. Hou dit in plaats daarvan minimaal een jaar vol en kijk dan wat er is gebeurd.
Is dat helder?
Investeer minimaal een jaar in iets om grootste resultaten te zien.
En een jaar is dan echt het minimale. Nog beter is het om je voor te nemen ergens 5 jaar de tijd voor uit te trekken.
95% van de content creators doet dit niet. Ze raken verveeld, vinden het te veel werk of surfen alweer mee op de golven van de volgende trend. De 5% die zich kan committeren aan de tijd die je nodig hebt om succes te behalen, behaalt daadwerkelijk succes.
Dat lijkt misschien ontmoedigend, maar het is maar goed ook. Je moet dingen op de lange termijn bezien en daarom kiezen voor datgene waar je hart ligt. In plaats van een projectje voor alleen één zomer te beginnen, kies je iets waar je de komende 5 jaar aan zou willen werken.
Bedenk je dus:
- Zou ik het leuk vinden om de komende 5 jaar te gaan bloggen?
- Kan ik het opbrengen om minimaal een jaar (maar liever nog 5 jaar) een wekelijkse nieuwsbrief te schrijven?
- Ga ik video’s maken en die 2 keer per week uploaden voor de komende jaren?
Ben je dan nog steeds enthousiast?
Een ander voordeel van deze aanpak is dat je de druk van de ketel haalt om op korte termijn te scoren. Het gaat om een sterk fundament waarop je gaat bouwen, blog voor blog of video voor video. Dat gaat stap voor stap, ogenschijnlijk zonder effect in het begin, maar je wel vanaf de eerste dag aan het resultaat van (veel later).
Zo’n situatie van een artikel dat viraal gaat, waarover ik het laatst had, die creëer je zelf door onvermoeid te blijven bouwen aan jouw succes.
Daarvoor doen de cijfertjes op korte termijn er niet toe. Want jij zit er voor de lange termijn in!
Laat me hieronder weten of jij bij die 5% hoort die het goed doet en welke fouten jij in het verleden hebt gemaakt.
Jaaa! Ik hoor bij die 5% ;-)!!! Het is ónmogelijk dat je met een paar maanden al duizenden bezoekers hebt. En ja, het zou wel héél erg leuk zijn, dát dan weer wel. Ik ben nu een dik jaar bezig, en beleef er ontzettend veel plezier aan. En dát is vooralsnog mijn grote motivatie om door te gaan. Dank je wel weer voor je goeie inzichten!
Super, Gerdie! Lekker bezig. En inderdaad, plezier in wat je doet is zo belangrijk, anders houd je het zeker niet vol voor langere tijd!