5 copytips voor meer online succes

5 copytips voor meer online succes

Bijgewerkt op

Sinds het jaar 2000 ben ik professioneel bezig met offline en online teksten. In vijftien jaar tijd heb ik veel geleerd over wat werkt en wat niet. In loondienst bij bureaus en bij bedrijven, als freelance copywriter en als redacteur voor websites die ik beheer. Iedereen met een website, een blog of een online shop zou zich in de basistechnieken van copywriting en zoekmachineoptimalisatie moeten verdiepen. Vandaag deel ik een paar van de belangrijkste copytips voor meer online succes met jou. Zodat ook jij je voordeel ermee kunt doen.

1. Voeg meer content toe

Alles draait om content, ofwel inhoud. Dat wist je natuurlijk al, maar wat je misschien nog niet wist is dat je bezoekersaantallen flink gaan stijgen als je meer content toevoegt. Veel webshops hebben behalve de productteksten maar weinig content. En de teksten die erop staan komen met een beetje pech ook nog eens rechtstreeks van de fabrikant. Geen unieke content, dus. Wil je een nieuwe stroom bezoekers naar jouw website trekken, dan doe je er goed aan veel frisse en toegankelijke content toe te voegen. Zo presenteer je je als een autoriteit op jouw vakgebied. Niemand koopt iets van een verkoper die niets over het product of de dienst weet te vertellen.

2. Voeg vaker content toe

Sommige website bieden dan wel veel informatie, maar worden nauwelijks bijgehouden. Het starten van een blog over jouw producten of over jouw expertisiegebied kan je daarbij veel opleveren. Misschien heb je ook wel een blog en schrijf je al eens in de maand of eens per week een blogje? Probeer de frequentie te verhogen. Bij veel websites die ik beheer heb ik vrijwel onmiddellijk een stijging in het verkeer gezien. Tot wel een verdubbeling van het aantal bezoekers. Niet alleen komen bezoekers zo via meerdere ingangen op jouw website terecht, maar ook laat je de zoekmachines weten dat er bij jou veel interessants gebeurt.

3. Maak lijstjes en geef oplossingen

Weet je niet waarover je moet schrijven? Mensen zijn gek op overzichtelijke lijstjes en blogs waarin concrete oplossingen worden geboden. Je kunt vast wel een interessant lijstje maken dat je over jouw product of dienst kunt schrijven (bijvoorbeeld ‘5 copywritingtips voor meer online succes’, om maar eens wat te noemen). Ook kun je schrijven over de oplossingen die jouw product of dienst biedt. Wees niet te bang om dingen ‘weg te geven’. Zo geef ik via dit blog ook veel copytips weg, maar dat levert me alleen maar meer werk op dan minder werk. Zo werken die dingen nu eenmaal op internet.

4. Zorg voor duidelijke instructies

Wat wil je dat jouw potentiële klanten op jouw website doen? Een offerte aanvragen? Zorg dan dat het heel duidelijk is hoe en waar ze dit kunnen doen. Handig kan het zijn om onder aan een informatiepagina of blogpagina een duidelijke knop toe te voegen, waarmee je je bezoekers stuurt naar waar je ze wilt hebben. Hetzelfde geldt als ze ze in moeten schrijven voor een nieuwsbrief of als ze iets in hun winkelmandje moeten plaatsen. Zorg er ook voor dat de tekst op de knoppen niet aan duidelijkheid overlaat. Wat gebeurt er precies als ze op die knop klikken? En weet je zelf eigenlijk wel precies wat bezoekers moeten doen nadat ze op een pagina terecht zijn gekomen?

5. Gebruik de juiste woorden

Natuurlijk zorg je ervoor dat jouw webcopy perfect is. Je bezoekers zijn ongeduldig en lezen maar half. Dat wat er staat moet direct aanspreken en to-the-point zijn. Actief geschreven. Geen schrijftaal, maar conversatietaal. Maak jij al gebruik van magische woorden zoals ‘jij en jou’, ‘daarom’ en ‘stel je eens voor’? Nee? Lees dan mijn blog over deze magische woorden die je zeker moet leren te gebruiken.

Pas bovenstaande tips toe op jouw website of shop en je komt een heel stuk dichter bij jouw doelstellingen. Weet je niet wat jouw online doelstellingen zijn? Dan wordt het hoog tijd die op te stellen! Maar daar kom ik een andere keer op terug. Heb je een specifieke vraag over online copy? Stel ‘m dan gerust in een reactie hieronder.

Foto: Quentin Meulepas.

Lees ook nog even dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *