15 copytips die jouw teksten in 2016 beter maken

15 copytips die jouw teksten in 2016 beter maken

Bijgewerkt op

Een nieuw jaar, nieuwe copykansen! En om 2016 goed te beginnen, help ik je graag op weg met een aantal essentiële copytips. Pas deze tips toe en ook jij kunt dit jaar met jouw content scoren. Heb je geen zin om zelf aan de slag te gaan met betere teksten? Dan kun je natuurlijk ook een copyprofessional zoals Doyoucopy inschakelen!

1. Doe je research

Hoe meer je weet over het onderwerp, hoe beter. Voorbij is de tijd dat je maar wat in het wilde weg kunt ouwehoeren. Je moet kennis van zaken hebben. Weten waar je over praat. Weet je nog niet genoeg over het onderwerp van jouw blog of artikel? Doe dan eerst extra research. Goede copy onderscheidt zich van slechte copy doordat hij informatief is en jou als autoriteit presenteert.

2. Grijp de lezer bij de lurven

Goede copy schiet meteen tussen de ogen. Er is geen tijd voor blabla, het moet meteen raak zijn. Je lezers moeten geïntrigeerd raken. Kom dus met koppen die triggeren en content die controversieel is of anderszins opvallend. Zorg er ook voor dat je copy goed scanbaar is.

3. Geef je copy persoonlijkheid mee

Het draait anno nu allemaal om persoonlijke aandacht. Advertentieteksten zijn saai. Ga in plaats daarvan de dialoog aan met je lezers. Praat met ze zoals je met je vrienden praat. Schrijf je teksten dus ook alsof je het tegen je vrienden hebt. En laat zien dat er een mens achter de copy zit, in plaats van een robot.

4. Maak goede kopregels

We stipten het al even aan. Maar het kan niet genoeg benadrukt worden: je koppen moeten geweldig zijn. Op basis van de kop alleen beslissen potentiële lezers of ze doorklikken of niet. Behandel je koppen als een op zichzelf staande advertentie. Heeft de kop op zichzelf genoeg in zich om de website te bezoeken of een telefoonnummer te bellen?

5. Keep It Simple, Stupid!

Het aloude KISS-principe geldt nog steeds. Maak het niet te ingewikkeld. Dit is tegelijkertijd een van de moeilijkste copytips om te implementeren. Het is makkelijk om een lang artikel vol jargon te schrijven, het kost veel tijd om er een duidelijk en kort artikel van te maken. Dat is de reden dat goede copywriters werk zat hebben!

6. Gebruik de kracht van verhalen

Vertel je lezers een verhaal. Gebruik de kracht van emotie. En laat zien welke rol je lezers in jouw verhaal hebben.

7. Concentreer je op de voordelen, niet op de prijs

Als jij vertelt wat je product of dienst voor je potentiële klanten kan doen, kun je veel meer vragen dan wanneer je vanuit de prijs begint. De prijs doet er uiteindelijk niet zo veel toe. Als je er tenminste in slaagt om vraag voor jouw producten of diensten te genereren.

8. Speel advocaat van de duivel

Elke consument heeft zo z’n twijfels over de waarde van producten en diensten. Ga hierin mee. Speel advocaat van de duivel en durf eventuele nadelen of risico’s te benoemen. Zo kom je als merk sympathieker en geloofwaardiger over. En is de kans groter dat ze je de verkoop daadwerkelijk gunnen.

9. Gebruik meer werkwoorden

Uit onderzoek blijkt dat teksten die voornamelijk uit werkwoorden zijn opgebouwd, beter scoren dan beschrijvende teksten. Meer werkwoorden, minder bijvoeglijk naamwoorden. Beschrijf in je copy dus wat je product of dienst doet, in plaats van wat het is.

10. Hang niet de taalkundige uit

Goede copy draait om duidelijkheid. Om begrepen worden. Weersta de behoefte om je lezers te laten zien hoe knap je met taal bent. Literaire aspiraties horen niet in je copy thuis.

11. Maak notities

Soms kom je iets geniaals tegen in copy van anderen. Noteer dat en leg een bestandje aan met indrukwekkende kopregels of formuleringen. Schrijvers van fictie noteren hun ideeën ook. Als je eens een keer vastzit, dan kan een blik op al die geweldige copy je nieuwe inspiratie geven en je motiveren om door te gaan.

12. Werk doelgericht

Content creëren heeft geen zin zonder een plan. Weet wat je doel is. Waar je naartoe werkt. Je doel is nooit zo veel mogelijk copy te maken. Zonder contentstrategie ben je nergens.

13. Voorkom afleidingen

Ja, ik weet goed hoe lastig het is. Notificaties op je telefoon, meldingen en mails op je computer. Soms heb je gewoon rust nodig om te schrijven. Wees bereid om je zo nodig tijdelijk af te sluiten van internet. Een simpel tekstprogramma gebruiken kan ook helpen om je te focussen op wat je schrijft. Zo schrijft ik dit blogje in Teksteditor op de Mac. Op de pc kun je Notepad gebruiken.

14. Zorg voor bewijs

Doe je boude beweringen in je teksten? Da’s mooi, want daar zijn je lezers gek op. Maar zorg er wel voor dat je die ‘feiten’ bewijst. Harde statistieken en geloofwaardige bronnen. Hoe meer je jouw stellingen kunt staven, hoe beter je copy.

15. Shoot your biggest gun first

Dat zeggen de Amerikanen. En gelijk hebben ze. Bewaar je beste argument niet tot het laatst, maar open ermee. Als een mokerslag. Daarnaast heb je waarschijnlijk nog maar één of twee andere argumenten nodig. Overdrijf het dus niet in kwantiteit, maar selecteer je argumenten zorgvuldig op hun kracht.

Jouw copytips?

Welke van de bovenstaande copytips gebruik jij al structureel in al je teksten? En heb je zelf nog aanvullende tips om je copy beter te krijgen. Laat wat van je horen!

Geïnspireerd door een artikel op searchenginejournal.com. Foto: Pexels.

Lees ook nog even dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *