Eind maart van dit jaar schreef ik de eerste woorden van het manuscript dat ik inmiddels Het Blauwe Huis heb gedoopt. Sinds april staat het aangekondigd in alle online webshops, geplande verschijningsdatum vanaf 1 juni. Hoe doe je dat, in een maand een boek schrijven en het (bijna) gepubliceerd hebben?
De afgelopen jaren heb ik geen langer werk meer geschreven. Het waren altijd blogartikelen, nieuwsbrieven of korte verhalen. Een langer werk vereist een ander soort energie, een andere aanpak.
Toch wilde ik graag weer in die schrijfflow voor een wat langer werk komen, omdat ik nog verschillende manuscripten van romanlengte heb liggen die het verdienen om afgemaakt te worden (in de goede zin van het woord).
Dat was de reden dat ik begon aan een nieuwe novelle. Om die in een maand te schrijven, werkte dit voor mij:
1. Leg een strakke deadline op
Ik schrijf in het schrijfprogramma Scrivener. Daar kun je een deadline opgeven, waardoor je steeds kunt zien hoeveel schrijfdagen je nog hebt.
Wil je ook in het weekend schrijven of alleen op weekdagen? Geef het aan in het programma en je wordt eraan gehouden.
2. Kies een vooraf bepaald aantal woorden
Sommige verhalen zijn gewoon verteld in 10.000 woorden. Andere verhalen hebben misschien wel 100.000 woorden nodig.
Je weet natuurlijk niet precies vooraf hoeveel woorden je nodig gaat hebben, maar het vooraf bepalen van het aantal woorden, helpt wel om het binnen een krappe deadline te kunnen afronden.

Dat deed ik ook met deze nieuwe novelle, die zo’n 40.000 woorden moest gaan tellen (ongeveer dezelfde orde van grootte als Het meisje van toen, een eerdere novelle die ik schreef).
Niet zo lang als een roman van 80.000 woorden. Maar ook weer niet zo kort als een kort verhaal van 10.000 woorden of minder.
In combinatie met de deadline zie je zo precies hoeveel woorden je per dag moet schrijven.
3. Kies een genre dat je goed kent
Ik heb al meerdere verhalen geschreven in het thrillergenre. Een genre dat me goed af gaat en waar ik snel en vrij effectief in kan schrijven, al zeg ik het zelf. Met een maand de tijd heb je tenslotte niet veel tijd voor experimenten in je schrijfwerk.
4. Schrijven en redigeren tegelijk
Veel tijd voor redactie heb je ook al niet, als je jezelf een maand de tijd geeft. Al tijdens het schrijven van de eerste versie begin je daarom maar beter aan de redactie ervan.
Hierbij heb ik handig gebruik kunnen maken van AI-tools als ChatGPT van OpenAI en Grok van X. Die werken als een slimmere variant op de aloude spelling- en grammaticacontrole. Als je die goed ‘prompt’, helpen ze je uit de brand op het gebied van stijl en plot. Ook met het opzetten van een outline voor je boek, kun je prima gebruikmaken van AI.
Natuurlijk moet je zelf goed bij de les blijven, anders kan het zomaar zijn dat ze je personages andere namen geven, tegenwoordige tijd omzetten in verleden tijd of van elk hoofdtuk een thriller op zich willen maken.
5. Publiceer voordat je klaar bent
Eerst schrijven, dan een uitgever zoeken, dan publiceren. Dat proces kun je volgen, maar dan kan het maar zo dat het hele proces langer dan 2 jaar duurt. Past niet meer echt bij deze tijd.
Het kan ook veel sneller, zeker als je zelf de touwtjes in handen neemt. Met alle tools die tegenwoordig tot je beschikking staan, is dit allemaal wel veel makkelijker geworden. Nog zonder dat ik een manuscript heb, kan ik mijn nieuwe boek aankondigen in Draft2Digital, een distributiedienst voor schrijvers van e-books.
Ik geef een titel, upload een cover, tik een beschrijving en 24 uur later staat mijn nieuwe ‘boek’ als pre-order in de shops van onder ander bol, Kobo, Google en Apple. (Nu alleen nog even afschrijven, haha.)
Het manuscript achter je e-book uploaden kan tot vlak voor de verkoopdatum en het platform zorgt er zelf voor dat dit wordt omgezet in een nette epub.
6. Begin alvast met de promotie
Het is makkelijk om de promotie voor je uit te schuiven. ‘Dat komt later wel, eerst het boek af.’ Maar zo werkt het niet als je een onafhankelijk auteur bent. Dan moet je alles zelf doen: het schrijfwerk en de distributie, maar ook de marketing.
Op de een af andere manier moet je zorgen voor wat reuring rond je boek. Dat is natuurlijk wat makkelijker als je al een following hebt. Zelf heb ik een e-maillijst en doe ik af en toe eens wat op sociale media. Sommigen volgen mij zelfs vanwege mijn eerdere boeken.
Voor de promotie is het essentieel als je alvast een omslag hebt en een flaptekst. Hiermee kun je al gaan promoten voordat het boek goed en wel klaar is.
Voor het omslag van Het Blauwe Huis heb ik Canva gebruikt. Daar kun je tegenwoordig ook beelden mee genereren, met gebruik van AI. In no time heb je zo een cover, die je alvast aan je volgers voor kunt leggen. (Je zou ze ook kunnen laten kiezen uit verschillende voorstellen, om ze al wat te activeren.)
AI-tools kunnen je ook goed helpen met het formuleren van een intrigerende flaptekst, al moest ik ChatGPT er wel op wijzen dat hij niet het hele plot al onthulde in het promotiepraatje.

7. Laat perfectionisme los
Als je een maand hebt om je boek te schrijven, dan kun je natuurlijk niet eindeloos blijven schaven. Soms is dat alleen maar goed. Ja, je boek zou waarschijnlijk beter worden met wat meer tijd (en vooral met redacteuren, persklaarmakers en correctoren die je krijgt toegewezen als je via een uitgever publiceert), maar de kans is ook dat het dan weer blijft liggen, omdat er te weinig druk achter zit.
Voor mij werkt het goed om het gevoel dat het ‘perfect’ moet zijn wat los te laten. Het scheelt dat je bij het publiceren van een e-book altijd de mogelijkheid hebt om het manuscript nog te tweaken, zelfs na de datum van publicatie.
Bonustip: publiceer op een datum in de toekomst
Je kunt je manuscript natuurlijk direct publiceren. Maar ik heb gekozen voor 1 juni 2025. Dat geeft me nog een maandje om wat tractie op te bouwen en wat aan promotie te doen. Zoals proeflezers verzamelen die alvast een review voor je achter gaan laten, zodat je op de releasedatum direct als een raket van start gaat.
Als je de kans hebt, zou je jouw boek eigenlijk altijd als een pre-order moeten aanbieden.
Het Blauwe Huis is nu al te pre-orderen en beschikbaar vanaf 1 juni op alle bekende en onbekende platforms.
Gelezen? Dan hoor ik graag wat je ervan vond. Ook een recensie op één of meer van bovenstaande shops is altijd welkom.