Elke website z’n banaan

Elke website z’n banaan

Elke website z'n banaan
Elke website heeft een banaan nodig. Dat komt omdat je websitebezoekers hongerige apen zijn, die alleen maar zo snel mogelijk willen vinden wat ze nodig hebben.

Hé, rustig blijven, dat is niet als belediging bedoeld. En ik het het trouwens ook niet zelf bedacht, maar het komt van de Amerikaanse ondernemer Seth Godin, een expert op het gebied van interactieve communicatie. De banaan is een metafoor voor de call-to-action-knop, waar ik het hier op mijn copyblog vaker over heb gehad. Deze knop heeft een opvallende kleur en is vooral lekker groot. Niet te missen, zelfs niet als je bezoekers apen zijn. Zo maak je het ze zo makkelijk mogelijk.

De conversiebanaan

Vraag hier aan. Koop nu. Bestel snel. Gratis downloaden. Het zijn allemaal voorbeelden van teksten die op je conversiebanaan komen. Je doel is tenslotte om zo snel mogelijk die aankoop/download/aanvraag/whatever te laten plaatsvinden. Als je tenminste een website hebt, waar je iets verkoopt. Voor informatieve websites is het anders. Daar is het juist belangrijk om bezoekers van de ene naar de andere pagina te laten klikken om ze zo een tijdje op je website rond te laten zwerven.

De banaan op de website van AirBNB
Banaan op de website van AirBNB

Banaan op de homepage

In alle andere gevallen zet je maar beter een grote, dikke banaan in. Ook op de homepage. En die tropische vrucht moet er zo uitspringen, dat de bezoeker niets anders kan dan erop klikken. Hij helpt je bezoekers met de gewenste route op je website. Meteen van de homepage naar de contactpagina of de bestelpagina, bijvoorbeeld. Zo zorgt de banaan als vanzelf voor een hogere conversie.

Banaan op de website van Seat
Seat stuurt duidelijk op ‘private lease’

Meerdere call-to-actions, één banaan

Een banaan is dus gewoon een call-to-action? Het is een call-to-action, maar niet elke call-to-action is een banaan. Een pagina kan meerdere call-to-actions hebben. Daar ontkom je vaak niet aan, omdat bezoekers nou eenmaal verschillende taken op je website willen doen. Maar probeer één van die taken visueel dominant te maken, om keuzestress tegen te gaan. Mensen willen graag gestuurd worden en daarvoor zet je de belangrijkste call-to-action in. Bekijk maar eens een paar websites. Kun je de bananen ontdekken? En zijn ze wat jou betreft goed gekozen?

Een grote, gele banaan op de website van de NS: een reis plannen is wat de meeste mensen hier komen doen

Maak ‘m zelf

Een goede vormgever van je website (en ook de copywriter) houden hier natuurlijk rekening mee. Je moet wel even weten wát dat allerbelangrijkste op jouw website dan is. Een oproep om contact op te nemen is meestal wel een veilige keuze. Als je zelf je website maakt, kun je natuurlijk ook bananen voor je websitebezoekers achterlaten. In WordPress heb je hiervoor bijvoorbeeld de plugin MaxButtons, waarbij je zelf de vorm, de kleuren en de teksten op jouw banaan kunt bepalen. O ja. Een banaan hoeft natuurlijk niet per se geel en krom te zijn. Maar dat had je waarschijnlijk wel begrepen.

Foto: Pixabay.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *