De laatste paar weken zie ik in de statistieken van mijn website steeds vaker chatgpt.com, perplexity.ai en deepseek.com opduiken. Goed nieuws, zou je denken. Gratis verkeer vanuit AI-gestuurde taalmodellen.
En ja, zo’n verwijzing geeft ergens een goed gevoel: AI beoordeelt mijn content als waardevolle content. Hoera!
Toch geeft dit vanuit een zakelijk perspectief te denken. Met de koppeling van AI aan realtime informatie op het web, verandert het complete businessmodel voor publishers.

Lange tijd was het makkelijk
Jarenlang was het easy-peasy: je start een website, zorg voor goede content aan gaat aan de slag met SEO (zoekmachineoptimalisatie). De bezoekers stroomden vanzelf toe. Zo heb ik als ‘side hustle‘ een contentbedrijf naast mijn werk als (freelance) copywriter opgebouwd.
Dat is allemaal in rap tempo veranderd. Nu geeft AI directe antwoorden op vragen van gebruikers. Het hele zoekproces wordt in feite overgeslagen.
Ja, je krijgt er misschien een sporadisch linkje vanuit zo’n taalmodel voor terug, maar als je afhankelijk was van verkeer vanuit Google is dat een schrale troost.
Onderzoek doen op internet, websites bezoeken, wat surfen en nieuwe dingen ontdekken, het is er (bijna) niet meer bij. ChatGPT & co hebben een shortcut gecreëerd.
Als je louter van zoekmachines afhankelijk bent voor je verkeer, ziet straks niemand je website meer (op die paar doorklikkende nieuwsgierigen in AI na).

Wat kun je doen?
Het internet zoals we het kennen maakt onder invloed van AI een enorme verandering door. Zoekgiganten als Google maken zich terecht zorgen. Maar als eigenaar van een contentwebsite kun je wél wapenen tegen de AI-revolutie.
Gelukkig zag ik een paar jaar terug al in dat het gevaarlijk was om alleen van SEO afhankelijk te zijn voor je bedrijfsmodel.
Dit zijn de dingen die je kunt doen om het heft in eigen hand te nemen:
Word minder afhankelijk van advertenties
Met goede SEO in combinatie met veel traffic lonen advertenties wel. Maar als er minder random mensen op je website komen, loont het veel meer om je eigen (digitale) producten te verkopen. Dat heb ik ook gedaan met mijn cursussen en e-books.
Bouw je eigen e-maillijst op
In 2010 (!) was het al een goed idee om een eigen nieuwsbrief te beginnen en dat is het nu nog steeds. Essentieel zelfs, in een tijd waarin websites het internet niet meer definiëren. Als je het e-mailadres van een geïnteresseerde hebt, bereik je degene makkelijk buiten algoritmes en AI om.
Ken je doelgroep
Dit heb ik al vaak gezegd, maar ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Het is belangrijker dan ooit om te weten wie je doelgroep is. Wie zijn ze? Waar lopen ze waar voor? Welke (sociale) media gebruiken ze. Zorg dat je contact legt. Focus je op 1 of 2 platforms en het komt goed. Gebruik sociale media om traffic naar jouw platform te dirigeren!
Groei mee
Verandering is inherent aan het leven, ook aan je bedrijfsmodel. Je kunt klagen dat zaken moeilijker zijn geworden of dat je er minder aan kunt verdienen. Dat websites niet meer worden bezocht. Maar je kunt het ook zien als een uitdaging om iets nieuws te beginnen. Omarm verandering en zorg dat je met je bedrijf mee verandert!
Wees authentiek
Met generieke content red je het niet. Zet in plaats daarvan je persoonlijkheid in. Mensen willen nog altijd zakendoen met mensen, niet met robots. Laat je gezicht zien, schrijf in een persoonlijke stijl, deel dingen die alleen jij kunt delen.
AI mag dan slim zijn, maar kan jouw unieke persoonlijkheid niet vervangen.
Beeld boven: Midjourney.