Web Analytics

Terug naar wekelijks bloggen: de resultaten

Bijgewerkt op 3 januari 2023

Eind vorig jaar kondigde ik aan in 2022 weer over te schakelen op wekelijks bloggen. Een periode van bijna 2 jaar daarvoor had ik de frequentie juist teruggebracht naar eens per maand. Maar dat was dan ook te zien in de verminderde bezoekersaantallen én rankings. Hoe staan die ervoor nadat ik weer een jaar ‘op volle kracht’ heb geblogd?

In mijn blogje van vorig jaar rond deze tijd schetste ik de 2 problemen die ik met mijn website ondervond nadat ik mijn blogschema terugschroefde:

  • De bezoekerscijfers hielden na ongeveer 6 maanden op met stijgen.
  • De ranking van de website in Google begon ook na ongeveer 6 maanden te dalen.

Als je website een belangrijk bedrijfsmiddel is (en dat is-ie voor mij), dan weet je dat je daar wat aan moet doen.

Eerst maar eens kijken naar de harde statistieken van mijn inspanningen over het afgelopen jaar.

wat voor invloed had wekelijks bloggen op mijn site?
De daling is nog niet gekeerd door wekelijks bloggen (bron: StatCounter)

Uit de bovenstaande grafiek van StatCounter kun je afleiden dat de trend van de dalende bezoekersaantallen in 2022 (nog) niet is gekeerd.

Met wekelijks bloggen had ik gehoopt op weer een klein plusje aan het eind van het jaar, maar dat zit er niet in (ook al is het jaar op het moment van schrijven nog niet helemaal voorbij en komt er nog wat bezoek bij).

Oorzaken van de dalende trend

Nu kunnen er verschillende oorzaken hiervoor zijn. Een aantal mogelijke opties:

  • De eerdere hoge bezoekersaantallen uit 2020 zijn wat vertekend door corona en de online ‘boom’ die daarmee gepaard ging.
  • Een jaar weer wekelijks bloggen was nog niet genoeg om het tij te keren.
  • De concurrentie is in de tussentijd heviger geworden.
  • Ik ben breder gaan bloggen, waardoor mijn expertise in de ogen van Google wat ‘verwaterd’ is.
  • Platforms waarmee ik concurreer hebben soms een meerkoppige redactie die meerdere malen per week nieuwe artikelen produceert.
  • Updates bij Google vergen nóg meer kwaliteit qua content dan voorheen.
  • Misschien is markt voor mijn soort content in het Nederlandse taalgebied verzadigd?

Een combinatie van deze elementen ligt misschien nog wel het meest voor de hand.

De oplossing zit volgens mij dan ook niet in méér gaan bloggen alleen. Feit is dat de kwaliteit van concurrerende blogs de afgelopen tijd ook flink is toegenomen. En dat mijn rankings navenant zijn gedaald.

Dat betekent dat ik misschien nog wel wat extra stappen moet zetten om die bezoekersaantallen naar mijn content te dirigeren.

(In het verleden ben ook ik in de klassieke val getrapt: inspiratie halen uit wat er al is en vervolgens content schrijven die je al op tientallen andere plekken terugvindt, maar dan in andere woorden.)

Het moet beter, zelf na meer dan 10 jaar bloggen. Het doel zou steeds moeten zijn: content schrijven die je nergens anders terugvindt.

Een ander probleem waar ik mee aan de slag moet is dat de vertoningen van mijn content in Google nog altijd een stijgende lijn laten zien, maar dat de klikken naar mijn site een dalende trend kennen.

Vertoningen van mijn content in paars en klikken naar de website in blauw (bron: Search Console)

Dit leert me dat ik nog beter zal moeten kijken naar de zoekintentie en of mijn titels en omschrijvingen hierop geoptimaliseerd zijn.

Kortom, ik moet aan de bak.

Het goede nieuws

Dat de bezoekersaantallen wat achterblijven bij de verwachting hoeft op zich trouwens geen probleem te zijn.

Als freelance copywriter kan ik maar een beperkt aantal klanten per jaar bedienen. Zolang die zich met enige regelmaat blijven aandienen, doet mijn website z’n werk.

Ook op een ander vlak deed mijn website het in 2022 prima. En dat heeft te maken met mijn Doyoucopy Academy, die in dit jaar flink wat nieuwe inschrijvingen voor mijn copywriting-cursussen kreeg. De meeste tot nu toe.

Misschien zijn de bezoekers die nu op mijn website komen dus wel gerichtere bezoekers dan voorheen. Meer bezoekers op zich zou dan ook nooit het doel moeten zijn.

Tenslotte slaagde doyoucopy.nl er de afgelopen jaren ook in om meer (kwalitatieve) links aan zich te binden, vooral afkomstig ook aan het onderwijs gelieerde sectoren.

doyoucopy.nl bouwde flink wat links op in de afgelopen 3 jaar (bron: ahrefs.com)

Conclusie

Mijn blogfrequentie opvoeren van een maandelijks blog naar een wekelijks blog, heeft niet direct geleid tot meer bezoekers. Niet in het afgelopen jaar, in ieder geval.

Ik blijf er voorlopig wel mee doorgaan, omdat ik weet dat bloggen een echte langetermijnstrategie is.

Maar ik ga ook nog wat stappen extra zetten om de inhoud van mijn artikelen verder te verbeteren. Daarnaast zal de CTR verbeterd moeten worden door te kijken of de artikelen aan de zoekintentie van de gebruiker voldoen.

Een andere strategie die ik voor 2023 wil verkennen is dat ik mijn naam graag aan wat grote platforms met autoriteit wil verbinden, door ze af en toe een gastartikel te sturen.

Natuurlijk hou ik je op de hoogte van alle ontwikkelingen en het resultaat daarvan op de bezoekersaantallen.

En dan nu de vraag aan jou: wat doe jij bij dalende bezoekersaantallen van je website?

💡Pro-tip: wil je op een snelle & makkelijke manier meer leren over de kracht van goede copywriting? Profiteer dan vandaag nog van mijn tijdelijke aanbieding: Cursus Copywriting in 30 Dagen.

💡Pro-tip: over SEO en SEO-copywriting wordt heel erg moeilijk gedaan. Tijd om het makkelijk te maken. Want in de basis komt het neer op hoe je zo goed mogelijk antwoorden kunt formuleren op de vragen en problemen die potentiële klanten hebben. Ik presenteer je mijn eigen Cursus SEO-copywriting voor beginners.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties