|

Van wekelijks bloggen naar maandelijks bloggen: dit heb ik geleerd

In februari 2020 kondigde ik aan dat ik ging stoppen met wekelijks bloggen op doyoucopy.nl (om redenen die ik in dit stuk uitleg). Waarom dat voor mijn bezoekersaantallen geen goed idee was, lees je in dit artikel.

Achteraf gezien had ik toen volop door moeten gaan met wekelijks bloggen, omdat we op dat moment nét de pandemie in gingen.

Die heeft, zoals we allemaal weten, op verschillende vlakken voor veel ellende gezorgd, maar ook voor een enorme boom van alles wat met online te maken heeft (iets waar ik met mijn online cursussen wel van heb kunnen profiteren).

Maar goed, zoals ik destijds al heb uitgelegd: het kostte me te veel tijd en moeite om wekelijks een kwalitatief goed artikel te blijven schrijven en óók al mijn andere werk goed te blijven doen.

Ik ging over naar een blogschema van eens per maand.

via GIPHY

Een korte terugblik

Nu is het moment aangebroken om eens terug te blikken op de afgelopen bijna 2 jaar.

Wat gebeurde er met mijn bezoekersaantallen toen ik van eens in de week naar eens in de maand ging? En wat heb ik daarvan geleerd?

Ik zal niet om de hete brij heen draaien: mijn blogschema terugschroeven heeft de groei van mijn site geen goed gedaan.

In 2020 stabiliseerde die groei en in 2021 daalde het aantal bezoekers zelfs. Eén kwalitatief goed artikel per maand kon dat niet voorkomen.

Vanaf dit jaar zie je er duidelijk de klad in komen (bron: StatCounter)

Waar ik in 2020 nog een gemiddeld aantal unieke bezoekers van 20.000 per maand behaalde, is dit in 2021 (hoewel het jaar nog niet voorbij is) gezakt naar zo’n 14.000.

Dit terwijl het blog sinds 2015 (toen ik begon met wekelijks bloggen) in een forse groei zat, van vaak wel 50% per jaar, zoals ik in meerdere blogartikelen heb gerapporteerd:

Daarmee ben ik weer terug op het niveau van 2019 en moet ik terugkomen op mijn conclusie van een jaar geleden dat een rustiger blogschema geen negatief effect had.

Dit was eind 2020 simpelweg nog niet duidelijk in de statistieken terug te zien.

Ontwikkeling bezoekers en pageviews van 2015-2021 (bron: StatCounter)

Hoe kan dit?

Dat heeft denk ik alles te maken met concurrentie. Toen ik – lang geleden – met mijn blog begon waren er:

  1. Veel minder freelance copywriters die zich online presenteerden en
  2. Nauwelijks actief bijgehouden blogs met waardevolle informatie (in het NL taalgebied).

En van die andere bloggers zijn er genoeg die heel fanatiek wekelijks en soms zelfs meerdere keren per week bloggen.

Daar kun je simpelweg niet tegenop, ook al zijn mijn artikelen meestal van de langere en diepgravender soort.

Ook de thema’s van mijn blog (copywriting, online ondernemen, SEO, marketing) zijn zeer competitief in de blogosphere.

En dan zijn veel van mijn collega’s ook nog eens specialisten in copywriting en SEO, waardoor het wel een pittig gevecht wordt om te winnen met maar één blogartikel in de maand.

Ook al is die content nog zo goed.

Hoe zit het met de ranking in Google?

Oké, wat minder bezoekers. Dat is misschien ook wel logisch met minder vaak een nieuwe post en als gevolg daarvan ook minder updates via mail en sociale media.

Maar hoe zit het dan met de rankings in Google, denk je misschien. Kun je die sterke posities toch nog weten vast te houden of zakken die ook als een plumpudding in elkaar zodra je de teugels van het blogregime laat vieren?

Helaas is het dat laatste, zoals deze Performance Index uit de rankingsoftware van Mangools (o.a. bekend van KWFinder) duidelijk laat zien.

Sinds de zomer van 2020 begin ik ook posities in Google te verliezen (bron: SERPWatcher/Mangools)

De posities van doyoucopy.nl stijgen nog vrolijk door tot en met de zomer van 2020 en zetten dan een geleidelijke daling in.

Over de periode van de afgelopen 2 jaar, komt ik netto op een daling van zo’n 23% aan ranking.

Wat als ik dit blogschema aanhoud?

Als ik op dezelfde manier door blijf gaan (eens per maand een blog publiceren), verwacht ik dat de bezoekersaantallen rond het huidige niveau blijven.

De bezoekerscijfers zullen niet meer stijgen, maar waarschijnlijk ook niet veel verder dalen. Dat laatste puur omdat ik zo enorm veel content verspreid over honderden blogartikelen op mijn website heb staan.

En hoewel zo’n 15K bezoekers per maand een prima resultaat is voor een zzp-website, weet ik door de eerdere groei dat er veel meer in het vat zit.

Misschien nog wel belangrijker: mijn posities in Google zullen wél verder dalen, omdat mijn artikelen verouderen en andere bloggers betere, nieuwere artikelen zullen schrijven.

Conclusie

Wat kan ik hieruit concluderen? Ik kan natuurlijk alleen maar voor mijn eigen website spreken, maar sinds ik mijn blogschema in februari 2020 van eens per week naar eens per maand aanpaste, geldt voor doyoucopy.nl:

  • De bezoekerscijfers hielden na ongeveer 6 maanden op met stijgen.
  • De ranking van de website in Google begon ook na ongeveer 6 maanden te dalen.

(Overigens wist mijn blog in de afgelopen 2 jaar nog wel wat goede links aan te trekken, vooral vanuit de onderwijswereld. Aan autoriteit heeft het dan ook niet ingeboet.)

Grappig is wel het effect van die 6 maanden. Diezelfde periode moest ik namelijk ook wachten totdat de eerste effecten na het begin van mijn blogexpeditie waren te zien. Maar dan in de omgekeerde volgorde.

Helaas ijlt het effect van meer dan 250 gepubliceerde (kwalitatieve!) blogartikelen dus niet zo lang na, zelfs niet wanneer je alsnog op regelmatige basis kwalitatieve content toe blijft voegen.

Omdat ik mijn website als een belangrijk bedrijfsmiddel beschouw, vind ik dit ongewenst en moet er wat aan gebeuren.

Hoe nu verder?

Ik heb meteen al een goed voornemen voor 2022 te pakken: weer vaker gaan bloggen.

Dat betekent dat ik keuzes moet maken en waarschijnlijk wat minder betaalde klussen voor klanten kan doen, maar dat moet ik dan maar compenseren met méér verkochte cursussen en e-books en het verder uitbreiden van passief inkomen via mijn websites.

Uiteraard laat ik dan aan het einde van volgend jaar weten of deze trend simpelweg te keren is door het blogritme weer wat op te schroeven.

De resterende weken van dit jaar gebruik ik om een voorraadje op te bouwen en dan start ik het nieuwe jaar weer vol goede moed met een wekelijks blogartikel.

via GIPHY

En dan maar zien of dit niet net zo’n goed voornemen blijkt als vaker naar de sportschool gaan…

Foto boven: Unsplash.

Dit vind je ook interessant

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties