Web Analytics

Snel zien welke artikelen je moet updaten met Search Console

Je blogartikelen up-to-date houden om te voorkomen dat je bezoekers en je ranking in Google verliest, is nu belangrijker dan ooit. Wist je dat je met de Google-tool Search Console heel snel kunt zien welke artikelen bezoekers aan het verliezen zijn? Dat zijn de artikelen die je wat extra aandacht en liefde moet geven!

Je kunt dit artikel ook als video bekijken:

Als je aan de slag gaat met de pagina’s of blogartikelen die aan het wegzakken zijn, kun je de SEO van je website makkelijk een boost geven. Je hoeft alleen maar te analyseren om welke artikelen het gaat. En dat is een fluitje van een cent met deze gratis software van Google…

1. Open Search Console

Ga naar Search Console (neem je website onmiddellijk op in deze tool als je dat nog niet had gedaan, voor allerlei nuttige inzichten), kies de juiste ‘property’ boven in de pagina (hiermee wordt je website bedoeld) en klik op Zoekresultaten onder het kopje Prestaties aan de linkerkant van het scherm.

Klik op ‘zoekresultaten’ in Search Console (bron: GSC)

2. Vergelijk de afgelopen 3 maanden met de periode daarvoor

Je ziet nu de prestaties in zoekresultaten van de afgelopen 3 maanden. Deze wil je vergelijken met de periode daarvoor. Klik hiervoor op het filter ‘Datum: Afgelopen 3 maanden’. Nu verschijnt er een pop-up zoals op de afbeelding hieronder.

Met dit filter kun je de periode van de prestaties in zoekresultaten aanpassen (bron: GSC)

3. Klik op vergelijken

Je zou hier ook op de laatste 6 maanden of 12 maanden kunnen klikken, maar over het algemeen geeft een periode van 3 maanden al goede inzichten (houd wel rekening met eventuele seizoensinvloeden).

In de pop-up kun je naast de filter-optie op het tabblad ‘Vergelijken’ klikken. Doe dat om de afgelopen 3 maanden met de 3 maanden daarvoor te vergelijken. Klik op toepassen om deze vergelijking in te stellen.

4. Activeer alleen het totaal aantal klikken

Voor het helderste overzicht activeer je alleen het totaal aantal klikken (de blauwe tegel). De paarse lijn met het aantal vertoningen verdwijnt dan. Zie schermafbeelding hieronder.

Alleen de blauwe tegel met het totaal aantal klikken naar je website is actief (bron: GSC)

5. Ga naar het tabblad ‘Pagina’s’

Je kijkt nu standaard nog naar het aantal zoekopdrachten, maar je wilt de pagina’s achterhalen die klikken aan het verliezen zijn. Klik daarom op het tabblad ‘Pagina’s’ onder de grafiek.

Sorteer op de laatste kolom van laag naar hoog (‘aantal klikken verschil’), zodat je eerst de artikelen ziet met de grootste afname.

Ga naar het tabblad ‘Pagina’s’ en sorteer op ‘Aantal klikken verschil’ (bron: GSC)

Nu heb je onder aan de pagina een overzicht van de pagina’s/artikelen die de afgelopen 3 maanden de meeste klikken hebben verloren. Bestudeer deze artikelen en kijk of je iets kunt updaten of verbeteren om de weg omhoog te vinden.

Let zoals altijd wel op eventuele seizoensinvloeden!

Je kunt Search Console ook goed gebruiken om informatie op te halen waarmee je de CTR (doorklikratio) naar je artikelen kunt verbeteren. Ik heb daar onder andere dit blogartikel over geschreven.

💡Pro-tip: wil je op een snelle & makkelijke manier meer leren over de kracht van goede copywriting? Profiteer dan vandaag nog van deze aanbieding: Cursus Copywriting in 30 Dagen.

💡Pro-tip: over SEO en SEO-copywriting wordt heel erg moeilijk gedaan. Tijd om het makkelijk te maken. Want in de basis komt het neer op hoe je zo goed mogelijk antwoorden kunt formuleren op de vragen en problemen die potentiële klanten hebben. Ik presenteer je mijn eigen Cursus SEO-copywriting voor beginners.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties