Bijgewerkt op 13 november 2020
‘Passie en Adriaan’ kennen we als persiflage op het bekende Nederlandse artiestenduo door Arjan Ederveen en Tosca Niterink. Maar ‘passie’ verwijst uiteraard naar meer dan alleen die ‘vervelende clown’ (denk hierbij de stem van de Baron).
Bedrijven en organisaties willen laten zien dat ze hartstocht aan de dag leggen voor hun producten, hun diensten, voor mensen, voor de wereld, voor jou. En tegelijkertijd wordt het daarmee een steeds inhoudslozer begrip. Want je komt het te pas(sie) en te onpas tegen.
Een paar voorbeelden die ik via internet vond, heb ik in dit artikel voor je verzameld. Sommige slogans zijn al wat ouder, andere worden op dit moment nog steeds gebruikt. Of zijn pas net geïntroduceerd.
Slogans met passie
Rijden wordt een passie – Alfa Romeo
Passion for the road – Mazda
Passie voor soep – Campbell
Passie voor zorg – Holland Food Service
Passie voor beton – Hercuton
Passie voor het bier – Primus
Passie voor piepers – CelaVita
Passion to perform – Deutsche Bank
Passie voor online – Modern Media
Passion for plants – OZ Planten
Excellence is our passion – Henkel
Uw zorg, onze passie – Sint Franciscus Gasthuis
Deel de passie – Sporza
Proef onze passie – Bakkerij Pijpers
Uw badkamer is onze passie! – De Ville Products
Passionate about taste – Oil & Vinegar
Passionate about you – SN Brussels Airlines
Passionate about transport – Hansea
Passion. Connected. – Olympische Winterspelen van 2018 in PyeongChang
Uw partner in passie
Je ziet het. Als je dat rijtje zo achter elkaar ziet, heeft wat passioneel moet zijn aardig aan waarde ingeboet. En hoe langer ik het erover heb, hoe banaler ik het vind. Passie en Adriaan. Hou m’n passie even vast. Ja, het gaat de kant op van die andere inhoudsloze bedrijfsslogan die je nog steeds over aantreft: ‘uw partner in ‘. Google maar ‘ns op ‘passie voor’ en de slogans vliegen je om de oren.
Passie voor horeca
… voor boeken
… voor leren
… voor vis
… voor glans
… voor tuinen
… voor hout
… voor food
… voor schrijven
… voor vilt
… voor pellets
Ja, zelfs deze:
Passie voor Wassenaar
Als is deze laatste dan geen slogan, maar de naam van een lokale politieke partij.
Passie voor… vul maar in
Zelf de opbouw van de slogan ligt dus al vrijwel vast. Het verbaast me dan ook te zien dat er nog steeds bedrijven hun ‘nieuwe slogan’ vol trots presenteren. In plaats van een slogan die inspeelt op emotie, wordt het een holle, landerige kreet die nergens bewezen hoeft te worden. Het tegenovergestelde van wat het bedrijf wil bereiken.
Hoezo clichématig?
Voorstel: laten we het-woord-dat-niet-meer-genoemd-mag-worden weer gewoon ‘hartstocht’ noemen als het daadwerkelijk zo wordt bedoeld. Maar beter nog: laat zien dat je hartstochtelijk bent over jouw producten, jouw bedrijf. Show, don’t tell, weet je wel?
Wat moet je dan wél doen met je slogan? Die moet volgens mij wat over je bedrijf zeggen, goed bij jouw merk passen én origineel zijn. Maar daarover later meer.
Wat vind jij? Ben ik nu te kritisch? En welke ‘passievolle’ voorbeelden van slogans kun jij nog toevoegen? Ik wacht met pass… eh, spanning af.
Foto: Anthony Easton (Flickr).