Jaaroverzicht 2016 van Doyoucopy

Jaaroverzicht 2016 van Doyoucopy

Bijgewerkt op

Jaaroverzicht 2016 van Doyoucopy

En dan is 2016 opeens al weer bijna ten einde. Een jaar waarin ook ik goed kon merken dat de economie flink in de lift zit. Ondanks alle ellende in de wereld. Veel bedrijven en organisaties uit Nederland en Vlaanderen willen duidelijk weer vooruit met hun communicatie, copy en marketing. Ik kijk terug op een druk jaar, waarin ik veel nieuwe mensen en merken heb mogen leren kennen. Net als vorig jaar en het jaar daarvoor ga ik even in vogelvlucht door het jaar heen, om daarna weer vooruit te kijken. Jaaroverzicht 2016 van een freelance copywriter.

Een druk jaar

Als ik 2016 zakelijk moet schetsen, dan zeg ik ‘druk’. Het was een jaar van hollen zonder stilstaan. Vooral in de periode na de meivakantie ging het ‘los’ en ook de hele zomervakantieperiode heb ik geen moment zonder werk gezeten. Een zomerbreak zat er dus niet in, maar dat was geen punt, omdat ik aan heel veel leuke projecten heb mogen werken. En tegelijkertijd tegen minder leuke dingen ‘nee’ heb kunnen zeggen.

Hoog in Google

Een van de belangrijkste dingen die dit jaar gebeurd zijn (zakelijk gezien), is dat mijn website op de zoekwoorden ‘copywiter’ en ‘freelance copywriter’ hoog in de rankings terecht is gekomen. Niet dat ik daar geen hand in heb gehad. Zoals je wellicht weet, blog ik inmiddels al zo’n twee jaar elke vrijdag op mijn copyblog, hier op doyoucopy.nl. Naast een verviervoudiging van het aantal bezoekers, heeft me dat een hele trits aan interessante, nieuwe klanten opgeleverd. Ik blijf dan ook in 2017 tegen mijn klanten zeggen: ga vaker bloggen!

Begin 2015 begon ik met frequent bloggen: je ziet goed wat dit voor mijn bezoekersaantallen heeft gedaan!
Begin 2015 ging ik vaker bloggen: je ziet goed wat dit voor mijn bezoekersaantallen heeft gedaan! (bron: StatCounter)

Nieuwe klanten

Zo ging in dit jaar onder andere aan de slag voor reclamebureau JTP uit Arnhem, werkte ik aan projecten voor Cowpunks uit Elst en kreeg ik vertaalbureau Easytexttrans uit Amsterdam er als klant bij. Ik schreef teksten voor een webshop in Amerikaanse producten, voor een bureau in zoekmachinemarketing en voor een autobandenwebshop. Ook mocht ik Tagonce, een bedrijf in slimme vindoplossingen voor verloren spullen, als nieuwe klant verwelkomen. Samen met webdesigner Jeroen Schoonderbeek ontwikkelde ik een nieuwe website in WordPress voor SAP-specialist SCATS.

Concepten

In opdracht van reclamebureau puur!fct uit Zwolle bedacht ik dit jaar een aantal nieuwe concepten. Zo zetten we een communicatieconcept op voor een windmolencoöperatie in de polder, kwamen we met een script voor een bedrijfsfilm van Yakult en zetten we een nieuw label voor zakelijke verzekeringen in de markt. Het Stad College uit Almere hielpen we met de (online) strategie. We scherpten uit de communicatie aan en we zorgden voor een gerichte campagne om basisschoolleerlingen te werven.

Bloggen

Aan het begin van 2016 hield het langlopende blogproject voor Conrad Electronic helaas op. Met veel plezier heb ik meer dan vijf jaar lang blogs voor mannen geschreven voor het platform Mancave. Gelukkig kwamen er wel veel andere leuke blogs voor in de plaats. Naast mijn copyblog op deze site schreef ik ook artikelen voor onder andere DitIsAmerika, DitIsItalie.nl, Geekly.nl, Samsung.com en AuteursrechtEnOnderwijs.nl.

Creatief schrijven en andere projecten

Voor mijn reisblog over Italië maakte ik twee weken geleden nog een trip naar Umbrië, samen met een aantal andere vertegenwoordigers van (online) media. Geweldig om te zien dat alle inspanningen voor wat als een hobbyblog begon nu hun vruchten beginnen af te werpen en de site ook steeds interessanter wordt voor pr-bureaus en adverteerders. Ik ben er trots op dat ik de bezoekersaantallen met behulp van een aantal enthousiaste freelancers en vrijwilligers wist op te stuwen tot 25.000 in november van dit jaar.

Door de drukte met mijn betaalde klussen, heb ik te weinig tijd gehad om me op creatief schrijven te richten. Ik heb wel een heel klein beginnetje gemaakt met een nieuw thrillermanuscript, maar liever had ik hiervoor meer tijd genomen. Tussen de bedrijven door wist ik wel het manuscript van mijn nieuwe thriller ‘Geen weg terug’ nog eens kritisch door te nemen, samen met de redactrice van de uitgeverij. Ik had gehoopt dat dit boek nog in 2016 uit zou komen, maar dat is helaas niet meer gelukt. Het staat nu gepland voor mei 2017. Mijn goede voornemen voor het nieuwe jaar is om weer meer tijd nemen om aan nieuwe en oude manuscripten te werken.

In november was ik nog hij de boekpresentatie van een uitgave met kinderverhalen: ‘4321… Lees!’ In dit boek is ook mijn korte verhaal ‘Ik blijf bij je’ opgenomen. Het verhaal (en alle andere 42 verhalen in dit boek) kwam tot stand naar aanleiding van een idee van twee kinderen uit groep 8 van een basisschool uit Venlo. Dit project werd net als dat van vorig jaar geïnitieerd door de lokale Lions Club en is bedoeld om het lezen onder kinderen te bevorderen. Binnenkort plaats ik het ook als los verhaal op Smashwords en zal het onder andere via iBooks en Kobo te downloaden zijn.

In 2017 hoop ik – samen met jou? – aan nog meer uitdagende en interessante projecten te kunnen werken. Ja, mijn werk als freelance copywriter, conceptontwikkelaar én schrijver wordt elk jaar eigenlijk steeds interessanter.

Dat was mijn jaaroverzicht 2016.

Ik wens iedereen die dit leest een fantastisch succesvol 2017, waarin al je dromen – zowel zakelijk als privé – uit mogen komen.

Lees ook nog even dit:

2 reacties op Jaaroverzicht 2016 van Doyoucopy

  1. Je bent maar mooi druk geweest Edward! Heerlijk om te lezen. Dank voor de mention @puur!fct We werken bijzonder graag met je samen!

    • Hoi Joeri, de beste wensen voor jou en je gezin. Dank je voor je enthousiasme en positiviteit. De wereld heeft het nodig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *