copywriter
|

Hoe ziet je werkwijze als copywriter eruit?

Regelmatig vragen (potentiële) klanten me naar mijn werkwijze of proces als copywriter. Ik snap dat wel, want als je nog niet zo vaak met een copywriter hebt gewerkt, wil je weten wat je te wachten staan.

Nu verdient elke klant een persoonlijke aanpak, maar er is zeker wel wat over het algemene proces te vertellen. Daarmee help ik hopelijk ook die andere voor mij belangrijke doelgroep: beginnende copywriters.

Graag neem ik je even mee in de stappen van mijn proces.

1. Kennismaking

De klant neemt contact op via telefoon of e-mail. We maken kennis, waarbij ik de klant kort ondervraag over de uitdaging die er ligt. Op basis van dit eerste contact kan ik meestal wel bepalen of ik de klant kan helpen of niet.

2. Nadere informatie ten behoeve van de begroting

Als 2de stap in mijn werkwijze vraag ik meestal om meer informatie over het project. Soms ligt er al een concrete opdrachtomschrijving of een briefing. In het geval van webteksten is er soms al een draadmodel van de nieuwe site. Het gaat me er in deze stap om dat ik voldoende informatie heb om een begroting op te stellen.

3. Prijsopgave

De klant krijgt een prijsopgave of, als dat in deze fase moeilijk precies te bepalen is, een ruwe inschatting van de kosten van de investering in de copy.

4. Invullen briefing en akkoord

Als we het eens zijn over de zakelijke kant van de opdracht, vult de klant mijn online briefingsformulier in. Daarin staan de belangrijkste vragen die ik sowieso van elke klant wil weten. Met het invullen van het formulier geven klanten ook akkoord op mijn algemene voorwaarden en het groene licht om het project op te starten.

5. Starttarief betalen

Omdat grotere projecten vaak langere tijd duren (soms wel meerdere maanden), breng ik altijd een starttarief in rekening. Dit tarief betaalt een klant voordat ik met het project begin en ik breng het in mindering op de eindfactuur.

6. Start volgens planning

We hebben dan ook afgesproken wanneer ik met het project kan beginnen. De startdatum heeft alles te maken met mijn lopende werk voor klanten, maar natuurlijk ook met de agenda en planning van de nieuwe klant. Voor klusjes even tussendoor (= binnen 2 weken af) heb ik eigenlijk zelden tijd, omdat ik iedere klant graag de aandacht geef die hij/zij verdient.

7. Aanvullende briefing

Als de agenda eenmaal vrij is om aan het project te beginnen, duik ik verder in de opdracht.

  • Ligt er al een complete briefing voor de copy?
  • Is er een brandguide of stijlgids?
  • Eerdere middelen die iets kunnen zeggen over de tool en stijl van de copy?
  • Moet de informatie uit het briefingsformulier nog aangevuld worden met één of meerdere interviews?

Doel van deze stap is om antwoorden te krijgen op de specifieke vragen die voor deze opdracht belangrijk zijn.

8. (optioneel) Zoekwoordenonderzoek

Gaat het om webteksten die geschreven moeten worden? Dan is het kiezen van de juiste zoekwoorden ook belangrijk. Ik baseer me op de input van de klant en op eigen zoekwoorden-onderzoek om de meest kansrijke zoekwoorden te bepalen. Zoekwoorden-onderzoek helpt ook om je écht op de taal van je doelgroep te focussen.

Je merkt het: copywriting is voor 80% onderzoek en slechts voor zo’n 20% schrijven.

9. Een eerste concept

Ik presenteer een eerste concepttekst van meestal één pagina om het copyconcept en de tool en stijl af te stemmen. Zitten we op de goede weg? Na eventuele bijsturing ga ik verder met het vervolg van de opdracht.

10. Oplevering eerste versie en feedback

Ik lever een eerste versie op voor de afgesproken deadline. De klant beoordeelt mijn werk en we bespreken eventuele correcties, die ik vervolgens verwerk.

Tegen sommige kanttekeningen van de klant ga ik in, omdat ik die weloverwogen vanuit mijn expertise als copywriter heb gemaakt. Maar als een klant niet kan leven met een bepaalde formulering, dan pas ik het aan.

Ik ben tenslotte maar een ghostwriter voor hun merk en de klant moet voor 100% achter het werk kunnen staan.

11. Puntjes op de i

Voordat het werk wordt gepubliceerd (online of in print), doen we een nauwkeurige check. In deze stap laat ik soms een externe corrector de tekst nog eens nakijken. Het is tijd om de puntjes op de i te zetten en de definitieve copy op te leveren.

12. Ontvangst factuur

Is alles naar wens? Dan ontvangt de klant de eindfactuur, waarop het startbedrag in mindering is gebracht. Hopelijk gevolgd door een snelle betaling 😉

Dat was het, mijn globale werkwijze voor nieuwe copywriting-projecten. Hopelijk geeft dit een goed inzicht in hoe mijn proces eruit kan zien. Vanzelfsprekend is er altijd ruimte voor maatwerk!

Heb je hierover nog vragen? Laat dan gerust een reactie onder dit artikel achter. Je krijgt altijd antwoord.

Foto: Pexels.

Dit vind je ook interessant

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties