De wisseling van de seizoen kan ook een wisseling in de aanpak van je schrijven betekenen. Veel copywriters grijpen de seizoenen aan om hun teksten extra kracht bij te zetten. Eerder had ik het al over zomerse copy, maar als de blaadjes vallen is het tijd voor herfstige teksten. Wat kun je als schrijver met de herfst?
Laat je inspireren door een nieuw seizoen
Ja, de zomer is heerlijk en duurt maar kort. Maar juist die wisseling van de seizoen maakt ze zo aantrekkelijk. Probeer als schrijver daarom nieuwe inspiratie uit een nieuw seizoen te halen.
Ga naar buiten, maak een herfstwandeling en verwonder je over de kleuren van de lucht en de bladeren. Kijk hoe het landschap verandert, hoe vogels en andere dieren zich voorbereiden op de herfst, hoe overal op stoepen en in voortuinen pompoenen verschijnen en hoe de garderobe van de mensen om je heen zich aanpast.
Breng het gevoel van de herfst onder woorden
Waar de zomer z’n heel eigen ‘vibe’ heeft, heeft de herfst dat zeker ook. Het wordt kouder en regenachtiger, maar dat maakt het binnen bij de kachel lekker knus. Maar ook buitenactiviteiten zoals mountainbiken en een herfstwandeling passen goed bij het seizoen. Schrijf in warme bewoordingen en gebruik seizoensgebonden metaforen (zonder te veel in clichés te vervallen, natuurlijk).
De herfst is het perfecte seizoen om te schrijven
De zomer is misschien het beste moment van het jaar om te lezen (bij het zwembad en voor de tent hebben mensen daarvoor eindelijk tijd), maar de herfst is misschien wel het beste seizoen om te schrijven.
De temperatuur is niet te warm en niet te koud en we zitten in situatie van verandering die zich goed leent voor verhalen, die vaak ook gaan over verandering. Het einde van het jaar nadert en dat geeft je ook een mooie natuurlijke deadline om je schrijfdoelen voor dit jaar te halen.
De herfst is een tijd van knusheid en cocooning die copywriters slim in kunnen zetten
Als de herfst intreedt, is het tijd voor self care. Consumenten mogen het afscheid van de zomer verzachten door zichzelf te verwennen. Het is tijd voor ladies nights, voor gamen in de mancave en voor lekker eten, gezelligheid en sfeer in huis. Niet voor niets zijn zovelen zolang voor Kerstmis al bezig met versierselen en lichtjes. Een goed geschreven herfstcampagne raakt nu al gauw de juiste snaar.
Gebruik de kracht van nostalgie
De herfst is ook de tijd van mijmeringen over wat is geweest. Schrijf over de herinneringen van je doelgroep (films uit de jaren 80, games waaraan we goede herinneringen hebben, muziek die onze jeugd heeft gedefinieerd). Zo maken schrijvers – commercieel én artistiek – een emotionele connectie met hun lezers.
We willen vooruitkijken
De herfst is een tijd van overgang. De natuur sterft (deels) af, bomen laten hun bladeren los, dieren gaan in de overlevingsstand. Een einde betekent ook een nieuw begin. Daarom willen we vooruitkijken naar de lente. Alvast plannen maken voor het nieuwe jaar. Verkopers van bijvoorbeeld reizen spelen hier graag op in. Dit is de tijd van de vroegboekkortingen. Hoe kun je hier in jouw schrijfwerk op inspelen?
Integreer de kleuren van de herfst
Net zoals je in het voorjaar het lentegevoel wilt injecteren en in de zomer het zomergevoel, wil je voor je schrijfsels in deze tijd het echte herfstgevoel. Dat kan met woorden, maar ook met de juiste thema’s, beelden en kleuren. Kijk maar naar de afbeelding die ik bij dit artikel heb gebruikt.
Pas call-to-actions, slogans en koppen aan op de herfst (‘vallende-bladeren-deal’, ‘herfstpakkers’, ‘knusse korting’ en wat je maar kunt verzinnen). Pas alles subtiel aan op deze tijd van het jaar om extra aantrekkelijk en relevant over te komen.
Herfsttinten in je contentmarketing
Ook op je blog is het herfst. In beeld en tekst. Gebruik de taal van het seizoen in je contentmarketing om je doelgroep in de juiste emotie te bereiken. De herfst is ook een tijd van mysterie en misschien een beetje griezelen. Kijk hoe pretparken als Walibi en de Efteling slim gebruikmaken van de tijd van het jaar.
Maak slim gebruik van de feestdagen
De aantocht van de herfst houdt in dat er weer feestdagen aan zitten te komen. Zo worden Halloween, koopjesfestijn Black Friday, Sinterklaas en als klap op de vuurpijl Kerstmis en oud en nieuw in deze periode uitbundig gevierd. Het kost in deze tijd weinig moeite om ergens op in te haken (maar er is ook veel concurrentie).
Omarm de herfst in je schrijfwerk
Mensen zijn gevoelig voor de tijd van het jaar. Dat zit diep ingebakken. Het is slim om daar als schrijver wat mee te doen. Ook als is het maar in de vorm van wat aangepaste hashtags of koppen voorzien van pompoen- of herfstblademoji.
Mocht je het zelf te lastig vinden, dan kun je ook aan AI-tools als ChatGPT vragen om wat ‘herfstige thematiek’ in je tekst te integreren.
Hoe ga jij je deze herfst laten inspireren?
Foto boven: Christin Hume/Unsplash.