Web Analytics

Exclusief schrijven: zo sluit je mensen uit van je boodschap

Hè? We moeten toch juist allemaal inclusief schrijven? Niemand uitsluiten en genderbewust en het liefst ook genderneutraal schrijven? Nee. Als je copywriter bent, wil je juist exclusief schrijven.

Een copywriter (een verkoper met een toetsenbord) richt zich nooit tot iedereen. Er zal altijd een doelgroep zijn op wie hij/zij/x zich richt. Of liever nog: een volggroep. Personen die zich door de insteek van de copywriting aangesproken voelen.

De copywriter richt zich nooit tegelijkertijd op:

  • Fans van het product en degenen die sceptisch zijn.
  • Een specifiek mannelijke doelgroep én een specifiek vrouwelijke doelgroep.
  • Ambassadeurs én haters van het merk.
  • Op rijken en op armen.
  • Op liefhebbers van ingewikkelde taal en op degenen die A1-niveau nog niet beheersen.

Om maar een paar voorbeelden te noemen.

Je spreekt nooit iedereen tegelijk aan. Tenminste: niet als je de boodschap zo sterk mogelijk wil maken (en dat wil je als copywriter).

Je bereikt namelijk helemaal NIEMAND als je probeert om IEDEREEN met je tekst te bereiken.

Je publiek is sterk gesegmenteerd, verdeeld over de kleinste niches. Je wilt de niche aanspreken die perfect aansluit op jouw product of jouw dienst.

Hoe gerichter je jouw niche weet te bereiken, hoe meer je publiek zich aangesproken zal voelen en zal herkennen in je tekst.

Een tekst die exclusief is, kan ook een zeker groepsgevoel en een mate van vertrouwdheid oproepen die belangrijk is om de verkoop te kunnen maken.

Als je, copywriter zijnde, inclusief probeert te schrijven om iedereen aan te spreken, creëer je verwarring. Verwarring is de grootste conversiekiller die er is.

Copywriten is verkopen en als je succesvol wilt verkopen, moet je alles weten over je ideale koper:

  • Wie ze zijn.
  • Waar ze behoefte aan hebben.
  • Wat hun angsten en gevoelens zijn.
  • Waardoor ze zich aangesproken voelen.
  • Wat ze haten en mijden als de pest.

Voorbeelden van exclusief schrijven

Natuurlijk kunnen het wél meerdere doelgroepen zijn, maar dan heb je die van tevoren wél bewust omschreven.

Een voorbeeld:

  • Met mijn website richt ik me op beginnende copywriters die beter willen worden in het vak.
  • Ook richt ik me op ondernemers die copywriting onder de knie willen krijgen, zodat ze meer resultaten uit hun (online) business halen.
  • Een derde doelgroep van mijn copyblog (en voor mijn business als geheel): ondernemers die weten dat goede copy cruciaal is voor hun onderneming, maar die op zoek zijn naar een copywriter om het aan uit te besteden.

Via de tarievenpagina op deze website probeer ik mensen uit te sluiten die mijn diensten niet kunnen of willen betalen. Het is namelijk helemaal niet handig als ik 10 keer per week een aanvraag krijg voor een foldertekst die maximaal 50 euro mag kosten. Het publiek daarvoor sluit ik graag uit.

Voor opdrachtgevers heb ik onder andere de volgende exclusieve copy geschreven:

  • Teksten voor een elektronicablog voor mannen van 20 tot 50.
  • Copy voor een gamewebsite voor jongens tot een jaar of 30 die van gamen houden.
  • Blogartikelen op een website met erotische producten voor avontuurlijke mannen en vrouwen.
  • Teksten voor een culinaire website gericht op jonge vrouwen.
  • Verkoopteksten voor een vakantiewebsite waar vrouwen van 25-45 jaar de beslissers zijn.
  • Campagneteksten gericht op meisjes en jonge vrouwen die de Nederlandse taal niet altijd machtig zijn en die willen weten wat ze moeten doen als ze onverhoopt in een situatie van een gedwongen huwelijk, besnijdenis of achterlating terechtkomen.

Stuk voor stuk keuzes voor specifieke doelgroepen die andere doelgroepen uitsluiten.

Kortom, als copywriter is het jouw taak zo exclusief mogelijk te schrijven, zodat je je ideale doelgroep precies weet te treffen. Daardoor worden je teksten 100% beter.

Weet je niet wie die doelgroep is? Dan heb je dus nog huiswerk te doen voordat je kunt beginnen!

💡Pro-tip: wil je op een snelle & makkelijke manier meer leren over de kracht van goede copywriting? Profiteer dan vandaag nog van mijn tijdelijke aanbieding: Cursus Copywriting in 30 Dagen.

💡Pro-tip: over SEO en SEO-copywriting wordt heel erg moeilijk gedaan. Tijd om het makkelijk te maken. Want in de basis komt het neer op hoe je zo goed mogelijk antwoorden kunt formuleren op de vragen en problemen die potentiële klanten hebben. Ik presenteer je mijn eigen Cursus SEO-copywriting voor beginners.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties