Verkoopteksten zijn het levensbloed van je bedrijf. Het is het marketinginstrument dat je producten of diensten verkoopt, en ze moeten extreem effectief zijn om resultaten te boeken. De volgende 3 problemen zie ik echter steeds terugkomen. Jij ook?
Probleem 1: je verkoopteksten zijn onduidelijk
Onduidelijkheid van verkoopteksten is een veelvoorkomend probleem. Omdat de meeste mensen niet weten hoe ze teksten moeten schrijven die verkopen. Ze denken dat als ze maar grote woorden en mooie zinnen gebruiken, hun tekst overtuigender zal zijn.
Maar in feite brengt dit je klanten alleen maar in verwarring. Dus in plaats van lange zinnen met moeilijke woorden te gebruiken, is het beter om het simpel en duidelijk te houden:
- Gebruik korte zinnen (zet vaker een punt in plaats van een komma).
- Wissel het ritme af.
- Vermijd de lijdende vorm.
- Gebruik actiewerkwoorden (leef, ontdek, ga, doe, verbeter…).
- Gebruik eenvoudige woorden (maak het simpel maar veelzeggend).
Probleem 2: je verkoopteksten zijn ongeloofwaardig
Copywriters maken vaak extravagante claims in hun verkoopteksten. Dat is ook goed, want grote beloftes trekken de aandacht. Maar je tekst zal niet voor conversie zorgen als hij niet geloofwaardig is.
Het is niet alleen belangrijk wat je zegt, maar ook hoe geloofwaardig het is wat je zegt. Voeg daarom waar het kan bewijs toe. In de vorm van:
- Beoordelingen
- Recensies
- Testimonials
- Cijfers en grafieken
- De mening van deskundigen
- Keurmerken of lidmaatschappen
Of wat je ook maar beschikbaar hebt. Ben je net begonnen, richt je er dan op om de geloofwaardigheid van wat je zegt te vergroten door bijvoorbeeld reviews te gaan verzamelen. Dit zal een groot verschil maken in je conversie.
Probleem 3: je verkoopteksten zijn oninteressant
Mensen hebben een zeer lage tolerantie voor saaiheid. Dankzij internet heeft iedereen onmiddellijk toegang tot iets wat spannender, leuker en vermakelijker is.
Je potentiële klanten kunnen meteen door naar het volgende artikel, de volgende video of de volgende podcast. Dus zorg je er maar beter voor dat wat je schrijft op je verkooppagina boeiend is.
Hoe omzeil je saaiheid? Simpel. Laat je teksten over het favoriete onderwerp van je lezers gaan. Weet je wat hun favoriete onderwerp is? Hetzelfde als dat van alle mensen. Henzelf! Idealiter laat je de tekst dus over je klanten gaan.
- Laat merken dat je hun problemen begrijpt.
- Giet wat je wilt zeggen in de vorm van een verhaal (zie: storytelling).
- Laat je lezers zich hun toekomst met jouw product of dienst voorstellen (stel je eens voor…)
- Maak het specifiek in plaats van algemeen.
- Schrijf 3x zo vaak jij/u als ik/wij.
En bedenk je steeds: een saaie tekst is een teken dat de schrijver niet geeft om zijn eigen business én om de tijd van zijn lezers.
Conclusie
Check je verkoopteksten in het vervolg op deze 3 problemen en pas ze zonodig aan. Ze zullen er 100% van opknappen.
- Controleer op duidelijkheid. Begrijpen je lezers wat je probeert te zeggen? Weid je niet te veel uit? Laat je tekst gerust aan de buitenstaander lezen.
- Controleer op geloofwaardigheid. Krijgen ze het gevoel dat je weet waar je het over hebt? Doe je geen beweringen die je niet onderbouwt?
- Controleer op klantgerichtheid. Zien ze zichzelf jouw product of dienst in de nabije toekomst gebruiken? Gaat de tekst over hén in plaats van over jou of over je product of dienst?
Foto boven: Steve Johnson/Unsplash.