Web Analytics

Advertenties op mijn blog als ‘side hustle’?

Ik heb er lang over getwijfeld, maar ik heb ze nu toch maar eens als test aangezet: advertenties van Google op mijn blog. Ik heb andere websites waarop het advertentieprogramma van Google (AdSense) draait, maar ik was tot nu toe terughoudend om ze ook op deze site te tonen.

Logisch ook, want deze site was lange tijd vooral een uithangbord om klanten voor mijn freelancepraktijk binnen te halen. Een bedrijfswebsite dus. Daar pasten naar mijn idee geen advertenties bij.

Toch heb ik het knopje omgezet binnen het dashboard van Google AdSense (de site was ooit al een keer goedgekeurd door Google voor ads) en nu zie je dus advertenties als je dit blogartikel op mijn website leest (en je hebt geen adblocker geïnstalleerd). Tenzij ik ze inmiddels weer heb uitgezet, want ik beschouw dit als een experiment.

Waarom advertenties?

Omdat er de afgelopen jaren veel is veranderd in mijn praktijk als copywriter. Ik doe bijvoorbeeld nog maar een beperkt aantal freelanceklussen per jaar.

Mijn blog is kortom veel meer op zichzelf komen te staan, in plaats van dat het als promotiemiddel dient om klanten binnen te hengelen. Een blog dat wekelijks best wat tijd kost om te onderhouden en te promoten via bijvoorbeeld LinkedIn en e-mail.

En waar eigenlijk geen directe inkomsten tegenover staan… tot nu toe.

Ook zie ik de eventuele inkomsten als een extra validatie voor het harde werk dat ik in het opbouwen van dit blog heb gestoken, waar ik inmiddels al zo’n 15 jaar aan werk.

Nog een andere reden is dat ik benieuwd ben naar wat views en klikken vanaf deze website in de ogen van Google en z’n advertentiepartners waard zijn, aangezien ik het hier over heel andere onderwerpen heb dan op mijn andere websites waarop reclame draait.

Hoe zit dat met die inkomsten?

Google AdSense is een laagdrempelig programma. Als je website is goedgekeurd (en dat wordt-ie als er wat interessante content op staat), is het een kwestie van het knopje omzetten, waarna de advertenties automatisch in je website verschijnen.

Makkelijk te implementeren dus, maar dat wil niet zeggen dat je er veel mee verdient. Mijn website trekt tussen de 5.000 en de 10.000 unieke bezoekers per maand, soms wat meer, en dat is niet zo bijzonder veel.

(De bezoekersaantallen zijn flink teruggelopen doordat ik mijn content nu ook rechtstreeks mail naar een grote groep volgers; het is niet meer nodig om mijn website te bezoeken.)

Op het moment dat ik dit schrijf heb ik de advertenties een uurtje aangezet en heb ik € 0,23 verdiend 😉 De kans is dus groot dat me dit niet veel meer dan een paar tientjes per maand op gaat leveren.

Maar ook dat is dan toch weer een extra inkomstenstroompje, waarmee ik bijvoorbeeld de hosting of de e-mailsoftware kan betalen. Dat is toch weer mooi meegenomen. Een extra side hustle, waar we het hier al vaker over hebben gehad.

Voordelen aan advertenties

Hoewel ik op deze website geen ervaring heb met advertenties, zet ik ze op andere websiteprojecten al vaak in. Het voordeel van advertenties (vanuit de kant van de website-eigenaar bekeken) is dat je al je energie en aandacht op je content kunt richten.

Je schrijft en plaatst gewoon wat je wilt schrijven en plaatsen en de advertenties zorgen ervoor dat je content te gelde wordt gemaakt. Anders is dat als je content zélf iets op moet leveren, zoals afspraken of verkopen. Dan moet je blog meer een soort promotievehikel zijn om mensen te bewegen iets te kopen of aan te vragen.

Het aanzetten van advertenties is dus vaak een makkelijk middel om redactioneel volledig vrij te kunnen zijn (set and forget!), al zijn de opbrengsten alleen interessant bij echt hoge aantallen bezoekers.

Nadelen van advertenties

Natuurlijk zijn er best wel wat forse nadelen aan het tonen van advertenties, ook al zijn we er allemaal wel aan gewend. Voor niks gaat de zon op!

Maar vaak zie je dat content een stuk minder leesbaar wordt door prominent aanwezige reclame. Dat is het grootste nadeel, voor zowel de bezoeker als voor de blogger zelf.

Advertenties kunnen bovendien afleiden van andere zaken die misschien meer geld opbrengen. In mijn geval zouden ze potentiële deelnemers aan mijn copywritingcursus of bedrijven die op zoek zijn naar een copywriter kunnen afschrikken (ik heb deze commerciële pagina’s dan ook uitgesloten van de weergave van advertenties).

Advertenties zorgen er mogelijk ook voor dat de doelgroep voor je website minder snel groeit, bijvoorbeeld omdat bezoekers zich minder snel in zullen schrijven voor je nieuwsbrief.

Een ander nadeel is dat je verplicht bent om een popup met toestemming voor cookies te laten zien. Maar ook daarvoor geldt: daar zijn we inmiddels voor tal van websites wel aan gewend.

En nog een nadeel: het vergt weer extra code op je website, waardoor die minder snel wordt en zo ook weer onaantrekkelijker voor bezoekers.

Misschien nog wel het grootste nadeel van advertenties: ze stralen hoe dan ook af op jouw reputatie als blogger of online ondernemer. Voor sommige advertenties is dat wel prima, maar met andere advertenties zou je mogelijk liever niet geassocieerd worden. Bij Google AdSense heb je maar weinig controle over wat er op je pagina verschijnt.

Bij elkaar kan dit ervoor zorgen dat bezoekers afhaken en dat ik natuurlijk het laatste wat je wilt als je blogartikelen schrijft die vooral gelezen moeten worden.

Wat als ik geen advertenties wil zien?

Ik snap best dat je als lezer van mijn blog geïrriteerd kunt raken door advertenties. Dat heb ik zelf ook regelmatig. Je kunt de advertenties dan natuurlijk laten blokkeren door een adblocker-plugin in je browser. Maar beter is het misschien nog om je te abonneren op mijn Substack.

Via mijn Substack krijg je via e-mail gratis alle content uit mijn blog. Ook kun je grasduinen in het inmiddels uitgebreide archief van eerdere posts. En dat allemaal zonder reclame.

Zo, nu ben je weer even op de hoogte van het hoe en waarom achter de advertenties op mijn blog. Nogmaals, het kan goed zijn dat ik ze alweer heb uitgeschakeld als je dit leest.

Maar het kan ook zijn dat het me uiteindelijk niet zo veel stoort en dat de opbrengsten meevallen. In dat geval laat ik ze misschien wel staan.

Ik ben wel benieuwd: heb jij zelf een blog en zet je daar advertenties op? Via Google of in een andere vorm? Zie je advertenties als een noodzakelijk kwaad? Bij welke inkomsten per maand zou jij wél kiezen voor advertenties? Laat me weten waarom jij dit wel of juist niet zou doen.

Beeld boven: Nuno Antunes/Unsplash.

💡Pro-tip: wil je op een snelle & makkelijke manier meer leren over de kracht van goede copywriting? Profiteer dan vandaag nog van deze aanbieding: Cursus Copywriting in 30 Dagen.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties