Ik heb in het verleden al vaker geschreven over hoe je het beste kunt beginnen als copywriter. Maar laten we eerlijk wezen: er is de afgelopen tijd veel veranderd. Wat nu als je in 2025 of 2026 nog wilt beginnen als copywriter? Is dit een goed idee of kun je die droom beter laten varen?
Een paar jaar geleden schreef ik nog: begin gewoon voordat je er klaar voor bent. Maar eerlijk gezegd zou ik dat advies zou ik nu niet meer geven. Als je het nu nog wilt maken als copywriter, moet je jezelf heel goed voorbereiden.
AI, de olifant in de kamer
Dat heeft natuurlijk alles te maken met degene wier naam niet genoemd mag worden, maar haar voorletters luiden: A.I.
Jarenlang kon je gewoon beginnen met copywriting door de regel onder je naam in LinkedIn aan te passen en de klussen stroomden naar je toe. Zo ben ik ook begonnen.
Nu heeft elk zichzelf respecterend bedrijf een eigen copywriter of contentspecialist in huis. Op zich heel slim, want ik zei het al eerder: copywriting is te belangrijk om alleen aan (freelance) copywriters over te laten.
Maar daar komt nog iets bij. Veel andere organisaties zijn gewoon niet meer bereid om te betalen voor iets heel gewoons als ’teksten’. Die kunnen ze namelijk in een handomdraai zelf via AI genereren.
Natuurlijk, AI is niet goed genoeg om het merkverhaal naar voren te brengen, om het DNA van die klant tot leven te brengen, hoor ik je denken. En dat klopt. Maar zie als beginnende copywriter maar eens jouw meerwaarde te bewijzen. Dat is nog niet zo makkelijk. En ondertussen heb je gigaveel concurrentie.
Mijn pro-tip:
Doe eerst ruime ervaring op
Meer dan ooit tevoren zou ik je in 2025 willen adviseren om je aan een marketingbureau of een internetbureau te verbinden, ergens waar je meters kunt maken terwijl je goed verdiend.
Als je in 2025 zonder die ervaring begint als copywriter, kun je denk ik maximaal 500 euro per maand verdienen. Daarvoor kun je natuurlijk geen freelancepraktijk in de lucht houden.
Als je dan eenmaal, mét die broodnodige ervaring op zoek, begint als freelance copywriter, zorg er dan voor dat je jouw diensten verpakt als ‘sales funnels’, compleet met up-to-date kennis van SEO en AIO (Artificial Intelligence Optimization). Maak een aantrekkelijk product van jouw dienstverlening.
Als beginner kun je jezelf nu niet meer storten op product- en categorieteksten. Of op ‘vulling’ voor de website. Die rol is voor een heel groot deel al door AI overgenomen. Je moet je dus meteen richten op het midden- of hogere segment.
Het driehoeksdilemma
Doet AI alles dan beter? Nee, niet per se (hoewel misschien wel beter dan een echt beginnende copywriter, mits goed geprompt). Maar dat maakt ook allemaal niet uit. AI is snel en goedkoop. En daarmee zijn 2 driehoeken van het klassieke driehoeksdilemma afgedicht.

Je hebt nu geluk wanneer je als copywriter tegen de helft van het tarief terug mag komen om de foutjes van ChatGPT & co te herstellen en er wat ‘brand story’ in te weven. Maar daar kun je niet van leven.
In de tijd dat ik begon als freelance copywriter, kon ik zoveel kleine copywritingklusjes aannemen als ik wilde, om mijn inkomen aan te vullen. Nu is die markt helemaal weg. Misschien is dat ook wel helemaal niet erg, want hier werd voorheen al erg op geconcurreerd door platforms als Fiverr en ‘contentmills’ als Textbroker. De spreekwoordelijke race to the bottom.
Het spreekt voor zich dat veel van die platforms al verdwenen zijn en de CEO van Fiverr een groot deel van het personeel ontsloeg en aankondigde alleen nog maar kandidaten aan te nemen die met AI om kunnen gaan.
Hoe nu verder?
Nu denk je misschien: dat klinkt ook niet erg aantrekkelijk. Wat kan ik doen?
Er lijkt een strijd te onstaan tussen 2 mogelijkheden:
- Je positioneert je als high-end copywriter in een specifieke niche, die content van zo’n hoog niveau produceert dat-ie AI met gemak verslaat.
- Je specialiseert je als AI-copywizard die grote volumes copy kan produceren van redelijke kwaliteit door met de juiste prompts te komen.
Bij beide mogelijkheden moet je nu dus extra moeite doen om boven het maaiveld uit te steken, meer dan ooit tevoren. Ondertussen concurreer je met als die freelance contentschrijvers die al meer ervaring hebben dan jij. Want dit gaat niet alleen op voor beginnelingen in het vaak, maar ook voor de meer ervaren tekstschrijvers.
Ja, er is nog steeds veel werk te verdelen (want alles draait tegenwoordig om content), maar ik ben niet meer zo optimistisch om zonder ervaring aan een job als deze te beginnen.
Ik zou je in plaats daarvan willen aanraden om iets te combineren: kennis van de zorg in combinatie met copywriting-kennis. Of financiële kennis in combinatie met copywriting. Echte kennis van bedrijven in een specifieke niche in combinatie met copywriting.
Op die manier heb je tegelijkertijd een USP die je voor jezelf in kunt zetten in de cowboymarkt die dit is geworden.
Ben je copywriter en heb je hier een eigen visie op? Dan hoor ik graag van je!
Beeld boven: Andrei Castanha/Unsplash.