Ik ben al langer gamer dan dat ik online ondernemer ben (ik ben nog van de generatie vóór de PlayStation 1), maar ik zie veel raakvlakken tussen deze werelden. Wat je volgens mij als online ondernemer kunt leren van het spelen van games, heb ik hieronder voor je uiteengezet.
Alle begin is moeilijk
Als je nooit gamet, is elke game moeilijk. Als je weleens een potje speelt, als je weleens een controller hanteert, wordt het al een stuk makkelijk om iets op te pakken.
De besturing gaat bij verschillende games vaak op dezelfde manier. Je weet de knoppen allemaal te vinden. Wanneer je eenmaal wat ervaring hebt, worden volgende games gemakkelijker. Of in ieder geval begrijpelijker.
Als je online gaat ondernemen, moet je ook veel dingen zelf uitzoeken. Natuurlijk, je kunt op internet van alles bij elkaar googelen, maar je moet het uiteindelijk wél zelf doen. Zelf fouten maken, op je bek gaan, opkrabbelen en het opnieuw proberen.
Het moet wel leuk zijn
Vind je er niks aan, dan moet je er niet aan beginnen. Zo simpel is het in mijn ogen. Gamen doe ik voor mijn plezier. In vind het ook leuk om een (online) product te lanceren, er een concept omheen te bedenken, er teksten voor te schrijven.
Natuurlijk, soms verlies je je interesse in een game. Blijkt het spel later toch repetitief te worden, kan het je niet meer verrassen. Dat heb ik ook met sommige projecten, vandaar dat ik een flink aantal van mijn websites heb verkocht.
Focus blijkt zowel bij games als bij (online) ondernemen heel belangrijk.
Het wordt niet makkelijker
Ieder begin is moeilijk. Dan moet je doorzetten. Op een gegeven moment krijg je het gevoel erin. Maar dan wordt het uiteindelijk toch weer lastiger als je een level omhoog gaat. Ook dat geldt voor zowel games als online ondernemen.
Je moet het ook een beetje leuk vinden dat je voor nieuwe uitdagingen komt te staan, puzzels willen oplossen. Als het spelletje te makkelijk wordt, verlies je je interesse.
Doorzetten kun je leren
Een belangrijke vaardigheid die games je aanleren is doorzettingsvermogen. Natuurlijk is het frustrerend als je na 30 pogingen nog steeds niet voorbij die eindbaas komt.
Maar games hebben me ook geleerd: kijk rustig wat er fout ging en probeer het dan opnieuw en opnieuw. En als het met dezelfde strategie niet lukt, dan probeer je een andere.
Doorzetten is leuk. Je komt ermee in de actiestand en je behaalt er je doelen mee.
Aan het einde wacht de beloning
Een van de redenen om door te gaan met een game (hij moet dan uiteraard wel leuk zijn en voldoening geven), is dat aan het einde de beloning wacht.
In de vorm het ontroerende slot van dat prachtige verhaal waarin je zelf de hoofdrol hebt gespeeld, door het ontgrendelen van een nieuwe spelmodus of door die felbegeerde platina trofee in de wacht te slepen (als je op de PlayStation speelt).
Je hebt een doel om naartoe te werken en dat motiveert je om door te gaan. Bij online ondernemen moet je ook zorgen voor deze doelen. Bijvoorbeeld een omzetdoel waarvoor je alles wilt doen om het te halen.
Maar: het gaat om de reis, niet om het doel
Tegelijkertijd: je doet het allemaal ook weer niet om de aftiteling over het scherm te zien scrollen. Het gaat bij gamen in eerste instantie om de reis, waar je plezier in moet hebben. Waarbij je in de flow moet raken.
Je kunt de analogie met online ondernemen inmiddels vast wel uittekenen.
Heb je zelf iets geleerd van games dat je nu helpt in je professionele leven? (Of omgekeerd?) Dan ben ik heel benieuwd wat dat is. Laat hieronder jouw reactie achter.
Beeld boven: Midjourney.