Bijgewerkt op 11 november 2020
Heb jij een bedrijf dat regelmatig gebruikmaakt van freelance copywriters? Copywriters die webteksten, brochures, advertenties of mailings voor je maken? Dan weet je ook dat het handig is om een goede relatie met ze te hebben én te houden. Zo voorkom je stress en krijg je beter werk voor je geld. Hier is een lijst met de beste uitspraken om je copywriter zo snel mogelijk over de zeik te krijgen. Mijn welgemeende advies: doe juist het tegenovergestelde.
1. Kun je dit niet gratis doen? Het is geweldige exposure voor in je portfolio
Een veelgehoorde loze belofte. Met die ‘exposure’ valt het meestal vies tegen. Bovendien: wat we in ons portfolio opnemen, vult onze magen niet. Je mag ervan uitgaan dat jouw copywriter een professional is die je een waardevolle dienst bewijst. En die daar ook voor beloond moet worden.
Een tijdje terug was dit onderwerp trending op Twitter onder de hashtag #tegendebakker. Omdat je ook niet aan de bakker vraagt of je het brood gratis mag hebben als je iedereen vertelt hoe goed z’n brood is.
2. Kun je dit niet heel goedkoop doen omdat ik straks nog veel meer werk voor je heb?
Nee. Ik weet namelijk dat de prijs die ik je nu geef de richtprijs is voor al het mogelijke werk in de toekomst. Zo werkt het gewoon. Bovendien moeten we ons als copywriters zeker voor die eerste opdracht goed inlezen en ons vertrouwd maken met jouw wensen en het jargon in jouw bedrijf. Als we tot een goede en vaste samenwerking kunnen komen, dan willen we die prijs mogelijk nog weleens voor je herzien.
3. Maar er zijn ook copywriters die het voor één cent per woord doen
We weten dat die er zijn. Het kan altijd goedkoper. Als je tevreden bent over de prijs-kwaliteitsverhouding van hun werk, dan moet je die copywriters inhuren. Wij zijn professionals, net zoals je schilder, dokter, advocaat of garagehouder dat is. Plus: hoe beter je copy, hoe meer omzet je er mee genereert. Onthoud dat.
4. Maar dit klusje kost je niet meer dan een uur
Sorry, maar we gaan zelf over de tijd die een klus ons kost. Vertel ons over het project en we kunnen je waarschijnlijk wel een inschatting geven over hoelang we ermee bezig zijn. Wij zijn namelijk degenen die het werk moeten doen.
5. Ik heb verder ook geen informatie, succes ermee!
Ga er niet vanuit dat je copywriter op de een of andere magische manier de informatie boven tafel haalt. Of dat hij precies weet hoe je markt of je bedrijf in elkaar zit. Jij bent de expert, je moet ons voeden met jouw kennis. Ja, dat kost je wat tijd. Maar het eindresultaat zal er alleen maar beter door worden.
6. Kun je niet meerdere versies schrijven, zodat ik een keuze kan maken?
Nee, behalve als je voor die meerdere versies wilt betalen. Het schrijven van copy is een tijdrovend en arbeidsintensief proces. Denk na wat je wilt voordat je een opdracht geeft.
7. Er zitten nog wel wat spelfouten in je tekst
Toegegeven, het hoort niet dat er fouten in de copy zitten. Maar copywriters en tekstschrijvers zijn ook maar mensen en een foutje sluipt er snel in. Zeker in die eerste versie. Maar focus je in plaats van op dat enkele foutje nou eens op het totaalplaatje. Ben je tevreden over de copy of kun je niet door die paar foutjes in de eerste versie heen kijken?
8. Het is niet wat ik ervan had verwacht
Die eerste versie is nooit perfect. En verwachtingen zijn vaak anders dan de briefing. Zie het dan ook als een kans om meer input te geven en specifiek aan te geven wat je verwacht. Ja, je zult tijd vrij moeten maken om je ermee te bemoeien. Maar hoe meer richting je geeft, hoe beter de copy wordt.
9. Ik weet niet precies wat het is, maar het is het nog niet
Copywriters zijn geen helderzienden. We willen je graag helpen om het probleem op te lossen, maar dan moet je wel aan kunnen geven hoe je het anders zou willen. En dan niet in vage bewoordingen.
10. Mijn secretaresse vond de tekst niet goed
Kan zijn dat ze op school een hoog cijfer voor spelling en grammatica had, maar heeft ze ook gedegen kennis van marketing en communicatie? Prima dat de de copy aan anderen laat lezen, maar wees je wel steeds bewust van de bron van eventuele kritiek.
11. Ik heb er nog wel veel aanpassingen in moeten doen, dus er mag wel wat van de prijs af
Ho eens even. Het creëren van copy is het harde werk. Het redigeren of aanpassen ervan is iets heel anders. Als je het in eerste instantie zelf had gekund, dan had je het wel gedaan.
12. Ik heb de factuur toch echt naar de administratie doorgestuurd
Geen smoesjes als het om geld gaat. Je copywriter heeft z’n best gedaan om die belangrijke deadline te halen. Hij verdient het nu ook dat je de rekening op tijd betaalt.

Hopelijk heb je ook een beetje kunnen glimlachen om dit artikel met een knipoog. Ik ga ervan uit dan in de praktijk niemand z’n copywriter over de zeik wil krijgen.
Welke copywriter je ook kiest, behandel hem of haar goed en je krijgt er nóg beter werk voor terug. Een goede samenwerking staat aan de basis van elk succes. Bovendien is het veel leuker werken zo.
Geïnspireerd op een blogartikel van Susan Greene Copywriter, beeld: YouTube en Giphy.