Misschien was het je al wel opgevallen, maar sinds ongeveer een jaar heb ik mijn homepage verwijderd. Als je nu naar doyoucopy.nl gaat, kom je gewoon op het overzicht van de laatste blogartikelen.
Waarom heb ik mijn homepage verwijderd?
Eerlijk gezegd wilde ik een stap terugdoen van het hele freelance copywriter-gebeuren. Dat was precies waar mijn homepage op gericht was: het aanbieden van mijn diensten als copywriter: schrijven in opdracht en het verkopen van mijn cursussen.

In plaats daarvan wilde ik meer focus op de (blog)content van de website. Het gros kwam toch al via de artikelen binnen.
Geen homepage, geen business
Ik wil niet zeggen dat het in het algemeen een goed idee is om de homepage te verwijderen. Sterker nog, ik denk dat het voor de meeste websites die geen blog of nieuwswebsite zijn juist géén goed idee is. Want waar elk boek een omslag nodig heeft, heeft elke website een homepage nodig:
- Om de toon en (huis)stijl stevig neer te zetten.
- Om het aanbod helder te maken.
- Als waardevolle landings- en verkooppagina.
Kortom, je homepage is in veel gevallen een niet te onderschatten onderdeel van je online merkidentiteit.
Op een homepage van dienstverleners zoals ik vind je hun concrete aanbod, een algemene indruk van het bedrijf, links naar portfoliowerk en tarieven en de laatste blogartikelen. Plus wat testimonials en andere conversieverhogers.
Sinds ik mijn homepage heb verwijderd, heb ook ik niet veel aanvragen voor freelanceklussen meer gekregen.
Kortom: je homepage verwijderen kost je in veel gevallen business, zo is mijn overtuiging.
Waarom heb ik dan toch die homepage weggehaald?
Heb ik daarom spijt dat ik mijn homepage heb verwijderd? Nee, want zoals ik al zei: ik wil af van het uurtje-factuurtjewerk. Ik heb mijn blog (kijk hier voor de populairste artikelen van dit jaar), mijn cursussen en daarnaast ben ik druk met andere projecten. Freelance-klussen doe ik in dit stadium van mijn carrière alleen maar om gaten op te vullen of inkomen aan te vullen.
Simpel gezegd: ik kan het me veroorloven om die homepage weg te halen. Het was voor mij en mijn website niet langer de pagina met de hoogste waarde. Ik worstelde met wat ik erop moest zetten en hoe ik mezelf zou presenteren in deze ‘overgangsfase’.
In plaats daarvan bied ik nu een vereenvoudigde website met een supersimpel menu: mijn Academy, Tips&Tools, een Over Ons-pagina en Contact. Van de 10 menu-items uit het screenshot hierboven ben ik naar 4 items gegaan.
Natuurlijk, geïnteresseerden in copywriting kunnen op mijn site nog steeds over mijn aanbod lezen en contact opnemen, maar mijn aanbod is niet meer de opening en het visitekaartje van mijn website.
Het bevalt me goed, deze opzet. Dus voorlopig laat ik het zo. Maar mocht het nu zijn dat ik in de toekomst meer wil gaan freelancen, dan zet ik de homepage gewoon weer op z’n plek. Zo pragmatisch ben ik dan ook wel.
Toch nog even een tip om af te sluiten. Ben je nu zelf ook aan het stoeien met je homepage? Kijk dan eerst eens bij deze 3 verbeteringen die je door kunt voeren, voordat je de hele homepage in de kliko kiepert.