Squid Game
|

11 lessen die je van Squid Game kunt leren over schrijven

Zijn er nog mensen die niet van de grootste Netflix-hit aller tijden hebben gehoord? Squid Game breekt alle kijkrecords en daar zijn verschillende redenen voor aan te geven. Maar je kunt er als creatieve schrijver of broodschrijver ook veel van leren.

Hier zijn 11 schrijflessen die je van Squid Game kunt opsteken. Zonder garantie op succes, maar ook zonder gevaar voor je leven.

Opmerking vooraf: ik heb de serie zelf al helemaal gezien en heb geprobeerd zo weinig mogelijk spoilers in dit artikel op te nemen. Desalniettemin: als je hem nog wilt kijken, kun er misschien beter maar helemaal niets over lezen. Je bent gewaarschuwd.

1. Hanteer een simpel concept

Aan de beste verhalen liggen eenvoudige concepten ten grondslag. Het verhaal van Squid Game laat zich in één zin uitleggen:

Een groep aan lager wal geraakte mensen neemt met een hoge beloning in het vooruitzicht deel aan een serie opdrachten op leven en dood, geïnspireerd op bekende Koreaanse kinderspelletjes.

2. Geef een draai aan iets bekends

via GIPHY

Spellen op leven en dood. Waar hebben we dat eerder gezien? Inderdaad, bijvoorbeeld in The Hunger Games, in The Running Man en in The Maze Runner om er maar eens een paar te noemen.

Hiernaast gebruikt de schrijver van de serie voor veel mensen bekende spellen uit hun kindertijd als basis voor de gruwelijke op-leven-en-dood-opdrachten.

Door iets herkenbaars toe te voegen aan je verhaal, vergroot je de aantrekkingskracht van het idee.

3. Personages gaan boven alles

Aan het begin van de serie wordt veel aandacht besteed aan karakterontwikkeling. Wie zijn deze mensen en waarom doen in in godsnaam mee aan een spel waarbij ze hoogstwaarschijnlijk het loodje zullen leggen?

Ook in latere afleveringen staan de personages en hun onderlinge relaties voorop. De plot is immers relatief simpel: ze moeten 6 dodelijke opdrachten doen totdat er een winnaar overblijft.

Je kunt hiervan leren dat interessante personages altijd de belangrijkste rol hebben in een verhaal.

In het bijzonder moet je aandacht aan je hoofdpersonage(s) geven: maak hem of haar complex, zodat je publiek zich in hem of haar herkent en het interessant blijft.

4. Wat zou ik doen?

We luisteren naar verhalen om levenslessen te leren. Dat gaat al duizenden jaren zo. Verhalen leren ons meer onszelf. Ze laten ons nadenken over wie we zijn en wat we zelf zouden doen als we in de schoenen van de held zouden staan.

Wil je de aandacht van je publiek vasthouden? Laat je personage dan een ontwikkeling doormaken en beantwoord de vraag wie hij of zij is pas aan het einde van het verhaal.

Ook voor Squid Game geldt dat we hoofdpersonage Gi-hun in de laatste aflevering écht leren kennen (en een ander personage trouwens ook).

5. Vertrouwen en verraad

via GIPHY

Zonder te willen spoilen, wil ik zeggen dat vertrouwen en verraad in veel goede verhalen verweven zijn. Schrijvers houden ervan om hiermee te spelen. En lezers en kijkers worden graag op het verkeerde been gezet.

Heeft een ogenschijnlijk slecht personage niet toch een hart van goud? En is een ogenschijnlijk eerlijk personage uiteindelijk wel te vertrouwen?

En wat gebeurt er met personages als we veel op het spel zetten? Bijvoorbeeld 46 miljard won of je leven?

Brengt ons meteen bij de volgende les.

6. Laat veel op het spel staan

Als je spannende verhalen schrijft is dit nog belangrijker, maar elk verhaal heeft spanning nodig om te blijven bouwen.

Spanning drijf je verder op door veel op het spel te laten staan. En dan nog wat meer.

In Squid Game wordt dit goed uitgebuit door te laten zien hoe de levens van de hoofdpersonages de verkeerde kant op zijn gegaan.

Alleen het spel winnen kan hun nog verlossing bieden.

7. Maak het je personages extreem moeilijk

Je drijft de spanning verder op door schijnbaar onmogelijke obstakels op te werpen. Als schrijver moet je je personages tot de rand van de afgrond drijven en ze er zo mogelijk overheen duwen.

In de serie zien we hoe de personages met onmogelijke keuzes worden geconfronteerd en om het allemaal nog wat erger te maken, loopt er meestal ook nog een tijdklok mee.

Dé ingrediënten voor een nagelbijtende thriller.

8. De twist maakt het einde

Niet elk verhaal heeft een twist nodig. Maar een twist kan je blik op het hele verhaal wel veranderen en daarom een spectaculair einde vormen. Mits goed uitgevoerd, natuurlijk.

Bedenk hoe je lezers of kijkers op het verkeerde been kunt zetten en verwerk de twist zo in het verhaal dat hij eigenlijk logisch is.

Squid Game gebruikt niet alleen een twist op het einde van de serie, maar ook minitwists tijdens het verhaal.

via GIPHY

9. Bouw zorgvuldig aan de climax

Aan het einde van elk sterk verhaal staan de protagonist en de antagonist tegenover elkaar.

Vanaf de eerste aflevering van Squid Game wordt aan dit moment gebouwd.

10. Creëer een interessante slechterik

Een antagonist of een slechterik die alleen maar slecht is, is saai. Net zoals de held complex moet zijn, moet je antagonist dat ook zijn.

Geef hem of haar een voor het publiek herkenbare motivatie en bedenk je altijd: vanuit het perspectief van de slechterik is hij of zij de held!

Bovendien: er hoeft niet één slechterik te zijn, het kunnen er meerdere zijn. Precies zoals we in deze serie zien.

11. Met geduld kom je verder

Veel beginnende schrijvers zijn ongeduldig. Ze willen dat verhaal in 2 weken kunnen schrijven of ze willen meteen resultaat zien van hun blogartikel.

Maar zo werkt het vaak niet en al helemaal niet met schrijven. Het is een langzaam proces waar je eerst veel in moet stoppen. Je moet doorzettingsvermogen en veel geduld hebben.

In Squid Game zien we op meerdere plekken, maar vooral bij het 2de spel (de vormpjes uit de caramelkoeken snijden), dat geduld wordt beloond.

Voor de schrijver geldt trouwens ook dat hij geduld moest hebben. Pas 10 jaar na het schrijver van zijn serie werd deze verfilmd.

En heb jij deze Netflix-hit al gezien? Wat heb jij opgestoken van Squid Game?

Foto boven: Unsplash

Dit vind je ook interessant

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties